מערכת אתר צה"ל

מאז דצמבר 2019, דווח בעיר ווהאן בסין על צבר תחלואה בדלקת ריאות אשר נגרם מזן חדש של נגיף קורונה. בהמשך אובחנו עשרות אלפי מקרים בסין ועוד אלפי מקרים ברחבי העולם. ב-31 בינואר הכריז ארגון הבריאות העולמי על ההתפרצות כאירוע חירום בבריאות הציבור.

לצ'אט מיוחד עם כל השאלות והתשובות - לחצו כאן
לא תתאפשר יציאת חיילי צה"ל בשירות חובה ובקבע לחו"ל - כל הפרטים והעדכונים

בצה"ל מאמצים את החלטת משרד הבריאות לגבי הצורך בבידוד ביתי. השבים לישראל מכל יעד בעולם, החל מתאריך 09.03.2020 בשעה 20:00, נדרשים להיכנס לבידוד ביתי למשך 14 ימים ממועד חזרתם לארץ. אם מופיעים תסמינים של חום מעל 38 מעלות, שיעול, קושי בנשימה או תסמין נשימתי אחר, נדרשים להיכנס לבידוד ביתי באופן מידי ולהתקשר למוקד 101 של מד״א להמשך בירור רפואי, ולא להגיע למרפאת קופת החולים ולא לחדר מיון.

הוראה זו מרחיבה את בידוד הבית לשבים מאוסטריה, איטליה, אנדורה, גרמניה, הונג קונג, יפן, מצרים, מקאו, סין, סינגפור, סן מרינו, ספרד, צרפת, קוריאה הדרומית, שוויץ או תאילנד.

אם ביקרתם באחד היעדים האלה ב-14 הימים האחרונים:
• נא מלאו הטופס באתר משרד הבריאות בקישור הבא
• וכן דווחו למוקד מקול הלב בטלפון *6690

אם שבתם ב-14 יום האחרונים מחו״ל והופיעו תסמינים נשימתיים (שיעול, קוצר נשימה וכו') או חום יש להתקשר למוקד מד"א 101.
ניתן לפנות למוקד 'מקול הלב' (*6690) לצורך התייעצות.

אין לפנות למרפאה/מיון ללא הודעה מוקדמת מראש. יש להימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית.

לאחר קבלת הנחיות מצוותי הרפואה, במידה ונלקחה דגימה לקורונה יש להישאר בבידוד עד קבלת התשובה. לשבים מחו״ל חלה חובת בידוד. יש להשלים 14 ימי בידוד גם אם התקבלה תשובה שלילית לבדיקה.

שאלות ותשובות בנושא הנגיף והתחלואה הנגרמת ממנו - המידע מבוסס על המלצות משרד הבריאות:

 

 

1. מהו נגיף הקורונה?
נגיפי קורונה הינם משפחה גדולה של נגיפים הגורמים למחלות בבעלי חיים ובבני אדם. נגיף החדש (SARS-COV-2) הינו נגיף אשר מקורו ככל הנראה מבע"ח אשר רכש יכולת להדביק בני אדם ולעבור מאדם לאדם.

2. כיצד המחלה מועברת?
המחקרים הנוכחיים מראים כי המחלה מועברת מאדם לאדם באופן דומה לשפעת. הנגיף מופץ בטיפות זעירות המתפזרות בשיעול של אדם הנושא את הנגיף. הנגיף יכול להיות מופץ גם על ידי אדם המציג סימנים קליניים קלים בלבד. הסיכון להתפשטות גדל ככל שהצפיפות והקרבה בין האנשים גדלה. יש לזכור כי מדובר בנגיף חדש ודרכי העברתו נלמדים ונחקרים במהלך ההתפרצות.

3. מהם סימני המחלה הנגרמת מהקורונה?
במרבית המקרים, אנשים צעירים ובריאים אשר חלו בקורונה יחלו במחלה קלה. במקרים חמורים, ובפרט באנשים מבוגרים וחולים עם מחלות רקע, המחלה עלולה להיות קשה. כ-3% נפטרים מהמחלה בממוצע. אחוז התמותה נמוך משמעותית בצעירים ובריאים.

סימני המחלה הנגרמת מהקורונה דומים לאלו של שפעת. חום, שיעול, קוצר נשימה וקשיי נשימה. למעשה, לא ניתן להבדיל בבדיקה קלינית בין הדבקה בנגיף הקורונה החדש לבין מחלות נשימתיות רבות אחרות.

4. מי חשוד כחולה וכיצד נעשה את האבחנה?
נכון ל-03.02.2020, חשוד כחולה: אדם אשר היה במגע הדוק עם חולה קורונה מאומת, ופיתח תסמינים, או אדם אשר ששהה בחו"ל ופיתח תסמינים דמויי שפעת כגון חום, שיעול וקוצר נשימה במהלך 14 יום משהייתו. אבחנה ודאית של המחלה נעשית בבדיקת מעבדה המזהה את הנגיף.

5. האם קיים טיפול לנגיף?
אין טיפול ספציפי למחלת נגיף הקורונה החדש. עיקר הטיפול בחולה הוא טיפול תומך וניתן על סמך מצבו הקליני של המטופל.

6. האם קיים חיסון?
חיסון נמצא בשלבי פיתוח ראשוניים.

7. איך נמנעים מהידבקות?
במטרה להקטין את הסיכוי להידבק או להפיץ נגיפים יש לנקוט באמצעים לשמירה על היגיינה אישית:
• שטיפת ידיים עם סבון ומים וכיסוי הפה והאף בעת שיעול והתעטשות.
• ככל הידוע, נגיף הקורונה החדש אינו מועבר באמצעות חפצים ו/או מזון ועל כן, אין סיכון במוצרי מזון, משלוחים ומוצרים המגיעים מסין.
• יש להישמע להמלצות צה״ל ומשרד הבריאות לנוסעים לחו״ל.

8. מהן ההמלצות לשוהים בחו״ל?
• הימנעות מקשר הדוק עם אנשים הסובלים ממחלה נשימתית חדה.
• להימנע משהייה בלתי הכרחית במוסדות בריאות.
• הקפדה על היגיינה, רחיצת ידיים עם מים וסבון או בחומר חיטוי לעיתים קרובות ולאחר שיעול ועיטוש, ולאחר מגע עם אדם חולה או סביבתו.
• הימנעות ממגע עם בעלי חיים והימנעות משהייה בשווקי בעלי חיים.
• הימנעות מאכילת מזון לא מפוקח, הימנעות מאכילת מזון מן החי (כולל ביצים), שאיננו מבושל באופן מלא.

9. חזרתי מחו״ל ואני מרגיש טוב, מה עליי לעשות?
על פי הוראות משרד הבריאות המעוגנות בפקודת בריאות העם, על כל מי ששב ארצה מחו״ל להישאר בבידוד ביתי למשך 14 יום מיום החזרה. הדבר נכון גם למשרתים בצה״ל, בכל סוגי ההעסקה, ששבו מיעדים אלו. משרת העונה על ההגדרה יישאר בביתו למשך 14 ימים. ימים אלו ייחשבו ימי מחלה ואין צורך להגיע פיזית למרפאה לצורך קבלת ימי המחלה.

10. מה מותר ומה אסור במהלך בידוד ביתי:
• אין לצאת מהבית.
• יש לשהות בחדר נפרד, מאוורר היטב, עם דלת סגורה. יש לצאת מהחדר רק במקרה הכרחי, לזמן קצר ככל הניתן, תוך כיסוי האף והפה במסכה כירורגית או בד.
• ניתן להשהות באותו חדר מס׳ אנשים הזקוקים לבידוד.
• אם כל המשפחה נמצאת בבידוד - אין מגבלות בתוך הבית.
• יש לשטוף ידיים במים וסבון לפני ואחרי הכנת אוכל, אכילה וביקור בשירותים. כמו כן יש לשטוף ידיים לאחר כל שיעול או עיטוש.
• ככל האפשר, יש להשתמש בשירותים נפרדים.
• אין להכניס מבקרים לבית.
• יש להימנע משימוש משותף עם המבודד בחפצים העלולים להעביר את הנגיף כגון מברשת שיניים, סיגריות, כלי אוכל, מגבות, מצעים וכו׳.
• יש לשמור על היגיינה ולהקפיד לנקות משטחים ורהיטים בחדר המבודד עם חומר חיטוי ביתי רגיל.
• בני הבית של מי שנמצא בבידוד יכולים להמשיך בשגרת חייהם ללא הגבלה.
• הנחיות נוספות למי שנדרש להימצא בבידוד ביתי ניתן למצוא באתר משרד הבריאות.

11. חזרתי מחו״ל ואני לא מרגיש טוב. מה עליי לעשות?
יש ליצור קשר עם מוקד מד"א במספר 101 לקבלת הנחיות. אין להגיע למרפאה או ליחידה עד לקבלת הנחיות. ניתן לפנות למוקד 'מקול הלב' (6690*) לצורך התייעצות. בכל מקרה יש להימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית ולכסות את הפה והאף במסכה כירורגית או בבד זמין אחר.

12. מה קורה בצה״ל?
חיל הרפואה נמצא בקשר מתמיד עם משרד הבריאות ועוקב אחר הנחיותיו והנחיות ארגון הבריאות העולמי והמרכז לבקרת מחלות. ענף בריאות הצבא הפיץ הנחיות לסגלי הרפואה על מנת לזהות מקרים חשודים ולנהלם. כן הופצו הנחיות לסגלי משא״ן באשר להנחיות השונות על בידוד ביתי. בצה״ל ניתנה ההנחיה לעצור עד להודעה חדשה נסיעות לחו״ל. הנחיה זו אוסרת הן על נסיעות בתפקיד והן על נסיעות פרטיות.

מפקדים!
אין לקבל ליחידה מי ששב מחו״ל בטרם חלפו 14 יום מחזרתו גם אם הוא חש בטוב (משרת חובה/ קבע/ ע״ץ/ יועץ/ מילואים). בכל מקרה של ספק יש להיוועץ במרפאה או קצין בריאות הצבא הפיקודי.
אין לבצע ביקורי בית למי שנמצא בבידוד.
יש להימנע מהפצת מידע לא מבוסס ושגוי. מערך בריאות הצבא זמין להתייעצויות ומתן הנחיות בהתאם להנחיות משרד הבריאות.