כל הדרכים בהן צה"ל יכול לעזור לכם להיגמל מסיגריות

כולם יודעים מה הם הנזקים, אבל עדיין - כרבע מהמשרתים בצה"ל מעשנים מוצרי טבק. בין אם התחלתם בשירות או שהתגייסתם עם ההרגל, אתם ממש לא חייבים להישאר חלק מהסטיסטיקה. לרגל עליית הקמפיין "יש לי SAY", ביררנו לכם את כל מה שאתם צריכים לדעת כדי סוף סוף לעשות את הצעד

31.05.21
גל רביבו, מערכת אתר צה"ל

על נזקי העישון כולנו שמענו, וגם המעשנים הכבדים ביותר מודעים להשלכות הבריאותיות והכלכליות (אם לא ידעתם, מי שמעשן חפיסה אחת ביום, מבזבז בממוצע כ-11,000 שקלים בשנה על סיגריות). אך עדיין כ-25% מהמשרתים צורכים מוצרי טבק. 

בימים אלה יוצא לדרך קמפיין לאומי משותף למשרדי המשפטים והבריאות ולחיל הרפואה בצה"ל, שמטרתו לעודד מניעת עישון בקרב בני נוער וחיילים. בהמשך לקמפיין, ריכזנו לכם את כלל האפשרויות שמציע חיל הרפואה למשרתים והמשרתות שמעוניינים להפסיק לעשן.

בצה"ל ישנה פקודת מטכ"ל האוסרת במפורש על העישון בבסיסים, למעט במקומות המיועדים לכך. "באחריות וסמכות המפקדים לדאוג לבריאות החיילים והחיילות, וזה כולל גם את נושא העישון ומניעתו ביחידתו", מדגישה רס"ן ד"ר שיר סורק-אזולאי, ראש מדור קידום בריאות בענף בריאות הצבא בחיל הרפואה, ומציגה אפשרויות גמילה שחיל הרפואה מציע: 

  • ייעוץ אישי בן 3-4 מפגשים פרטניים עם סגל רפואי. לתיאום ייעוץ ניתן לפנות למרפאת היחידה.
  • סדנת גמילה קבוצתית ע"י מנחה מוסמך, שנועדה בעיקר ליחידות הקצה ומותאמת לאופי הפעילות ביחידה. במסגרת הסדנאות ניתן לקבל טיפול תרופתי בחינם. לפרטים ניתן לפנות למרפאת היחידה.
  • מוקד ייעוץ טלפוני של משרד הבריאות, המתמחה במתן תמיכה מרחוק לנגמלים. ניתן להתקשר למספר: 6800* או לשלוח מייל למדור קידום בריאות.
  • המדריך לגמילה עצמית של האגודה למלחמה בסרטן (לחצו כאן).https://www.cancer.org.il/template/default.aspx?PageId=6507 

לפרטים נוספים ולעזרה בנושא, ניתן לפנות ישירות למדור קידום בריאות במייל קידום בריאות ברה"צ + (ctrl k).

לאור התרחבות תופעת העישון של סיגריות אלקטרוניות, הנה מספר עובדות חשובות בנושא:

  1. בניגוד לדעה הרווחת, סיגריות אלקטרוניות הן מוצר עישון לכל דבר. זאת ועוד, סיגריות אלקטרוניות המכילות ניקוטין ממכרות לא פחות מסיגריות רגילות, ומסוכנות באותה המידה. השפעותיו של הניקוטין חמורות ומסוכנות; הוא משפיע על לחץ הדם וקצב הלב, ואף על מצב הרוח!
  2. החוק האוסר על עישון סיגריות במקומות ציבוריים חל גם על עישון סיגריות אלקטרוניות; עישון סיגריה אלקטרונית אסור בחללים סגורים, תחנות אוטובוס ורציפי רכבת, מסעדות ועוד.
  3. גם עישון של סיגריה אלקטרונית נטולת ניקוטין עלול לגרום לפגיעה בתפקוד כלי הדם לטווח הארוך. אפילו שאיפה פאסיבית (הנקראת גם עישון כפוי) של האדים הנפלטים מהסיגריה האלקטרונית, חושפת את השואף לכימיקלים מזיקים.

לאור התרחבות התופעה, מציע צה"ל מגוון סדנאות לרוצים להיגמל:

- בחודשים יוני ויולי תיערך סדנא לאנשי קבע במרפ"א דרום.

- בחודשים יולי ואוגוסט תיערך סדנא לחיילי חובה ואנשי קבע במרפ"א מרכז.

- בסדנא מספר משתתפים נגמלים יחד על ידי מטפל מוסמך.

* קיים מוקד ייעוץ טלפוני של משרד הבריאות, המסייע לתהליך גמילה מרחוק, במספר: 6800*

 

בנוסף, מתקיים ייעוץ אישי לגמילה מעישון עם אח או רופא במרפאות השונות:

בא"ח כפיר

באח חיל הים

בח"א 30

בח"א 6

בח"א 8

בית הספר לקומנדו

בית כלא נווה צדק (כלא 10)

גדוד 101 צנחנים

גדוד 13 גולני

גדוד 33, קרק"ל

גדוד 334, צנחנים

גדוד 41 נח"ל 50

גדוד 435 גבעתי

גדוד 727

גדוד 92, חטיבה 900

גדס"ר גבעתי

גדס"ר גולני

גדס"ר נח"ל

גדס"ר צנחנים

הגנא

חטיבה 460, בא"ח שיזפון

יחידה 636

יחידה 7111

מרפא 8282

מרפא 8283

מרפאת תל השומר

סיירת חרוב כפיר

פלח"ץ 894, גדוד תבור

 

***כלל הנרשמים זכאים לקבל טיפול תרופתי לסיוע בתהליך.

למידע נוסף והכוונה אישית ניתן לפנות למדור קידום בריאות במייל הצבאי: קידום בריאות ברה"צ ((Ctrl+K או למרפאת היחידה.

 

"אחד הנושאים שאנחנו רוצים להתמקד בו ביום הזה, הוא העישון הפסיבי", אומרת ראש המדור, "מי שמעשן יודע שהוא פוגע לעצמו בבריאות. אבל האם הוא יודע והשאר יודעים, שכל מי שסביבו נפגע מכך גם?"

"כל 5 סיגריות של אדם שמעשן לידך, שוות לסיגריה אחת שלך, ובכל שנה מתים בישראל כ-8,000 איש מנזקי העישון, ומתוכם 800 מעישון פסיבי", היא מוסיפה, "לבן או בת הזוג של אדם מעשן יש שיעור גבוה ב-25% לחלות בסרטן הריאה ובמחלות לב, וילדים להורים מעשנים סובלים בשיעור גבוה יותר מבעיות בדרכי הנשימה, וכתינוקות - הם נמצאים בסיכון גבוה יותר למוות בעריסה".

מדור קידום בריאות מתעסק לא רק בעישון ובגמילה, אלא גם בחינוך ורפואה מונעת בתחומים נוספים: "אם זה בבדיקות רפואיות תקופתיות, תזונה נכונה ומניעת השמנה ונזקי שמש, העלאת המודעות לחשיבות השינה או במניעת שחיקה נפשית".

"התפקיד שלנו הוא ליצור למשרתים סביבה המאפשרת להם לבחור באורח חיים בריא, כבחירה הקלה ביותר, רס"ן ד"ר סורק-אזולאי מסכמת, "באחריותנו לא רק לטפל בהם כשהם כבר חולים - אלא למנוע תחלואה ולדאוג לכך שבמהלך השירות ירכשו כלים כדי לשמור על בריאותם לכל החיים".