"בכל יום הטלפון עלול לצלצל, והמשמעות היא שחיי אדם על הכף"

התרחיש - בקבוקי תבערה מושלכים לעבר אוטובוס של חיילים. חמישה מהם נפגעים. למי מתקשרים? איך מתווכים בזמן אמת בין הצבא לבין צוותי הרופאים? איך מעבירים את ההודעה למשפחות? האנשים שעומדים מאחורי תפעול אירועי החירום הרפואיים מסכמים תרגיל מוצלח ועונים על כל השאלות

17.03.22
אודם כץ, מערכת את"צ

״האם המשפחה יודעת?" השאלה הזו היא הראשונה שנשאלת בטלפון לאחר שמתקבלת הודעה בדבר חייל שנפצע ושזקוק לפינוי דחוף לבית החולים. את השיחה הקשה מנהלת קמ״א מרי פפיאשוילי, מפקדת ר״ם 2 בירה.

בשבוע שעבר, בר"ם 2, תרגלו במשך שלושה ימים תרחיש לא פשוט - חמישה חיילים פצועים בהר הצופים שזקוקים לטיפול מיידי. ״בזמן חירום אנשי מילואים מוקפצים, ולכל אחד מהם יש תפקיד״, מספרת קמ"א פפיאשוילי. "אחריות כבדה מוטלת עליהם, כשבכל יום, טלפון, שהמשמעות שלו היא חיי אדם בסכנה, עלול לצלצל - ולקטוע את שגרת היום שלהם".

״תרגלנו איך אנחנו מרכזים את המידע שמגיע אלינו על הפצועים ואיך אנחנו מעבירים אותו לבתי החולים״, מסביר רס"ן ד״ר יוסי רון, מפקד הר הצופים בחירום.

״אנחנו מתאמים ומווסתים בין בתי החולים בהתאם לצורך וליכולת שלהם - בין הגורמים המטפלים והמאשפזים, לבין הפצועים״, מרחיב רס"ן ד"ר רון, "התרומה הגדולה שלהם באירוע רב נפגעים נובעת מהעובדה שהם יכולים לייעל את הטיפול בפצועים בעזרת השימוש במידע שמגיע להם".

בכל מקרה הכולל פצועים המפונים לבית החולים, יחידת ר"ם 2 מלווה אותם מרגע הגעתם למקום הטיפול, ואחראית על התיווך בין בית החולים, צוותי הרפואה וכלל הכוחות האזרחיים לבין גורמי הצבא. ״יש לנו חמישה תאים הפועלים בשיתוף פעולה בחירום: שליטה, הפעלה, רפואה, פרט ומשפחה, ורישום ודיווח - על כל אחד מהם אחראי איש מילואים".

היומיים הראשונים של התרגיל הוקדשו לרענון ולתרגול תיאורטי של אירוע חירום רפואי. הם למדו את תפקידם במקרה כזה, את חלוקת העבודה וסדר הפעולות הנדרש בבית החולים ובשאר מוקדי האירוע.

"חשוב שכולם יכירו את הגזרה בה הם עובדים", מסבירה מפקדת ר״מ 2 בירה, "ככל שהם מעורים יותר בנפשות הפועלות ובמקום בו הם משרתים, כך הם יוכלו לתפעל את אירועי החירום בצורה יעילה יותר".

ביום השלישי, המילואימניקים תפעלו תרחיש שדימה זריקת אבנים ובקבוקי תבערה על אוטובוס של חיילים. התוצאה - חמישה נפגעים, כשאחת מהם היא חיילת שאיבדה את שמיעתה בפיצוץ ואחר הוא חייל שנכרתו שתי אצבעותיו.

"הם מבינים שאת החייל עם המרפק המרוסק צריך לפנות להדסה עין כרם כי שם יש מי שפנוי לטפל בפציעות גפיים, ואת החיילת עם בעיות השמיעה להדסה הר הצופים מכיוון ששם יש רופא אף אוזן גרון פנוי", מציין רס"ן ד״ר יוסי רון.

הכוחות תרגלו על רטוב את הממשק עם הכוחות החבירים, לרבות החשיבות של העברת דיווחים. ״ניסינו לחשוב מהן הפציעות בהן אנחנו עלולים להיתקל ולפיכך בנינו את התרחיש״, היא מרחיבה.

״הכנו את האנשים האחראים בצורה הטובה ביותר לרגע האמת״, מתגאה קמ״א פפיאשוילי. "האנשים האלה, שמגיעים אל הבירה כאשר יש חיילים הזקוקים לעזרה רפואית דחופה, למדו ותרגלו את תפקידם ברגע האמת וכעת אפשר לומר בביטחון - הם יעשו אותו בזריזות וללא דופי בשעת השין".