השריונרים של 73' קיבלו את סיכת המ"מ

הם הוקפצו למלחמת יום הכיפורים שבועיים לפני שסיימו את הקורס בבה"ד 1. עכשיו, אחרי קרוב ל-5 עשורים, הם קיבלו סוף סוף את סיכת המ"מ וסגרו מעגל

23.06.21
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

ערב מרגש היה אתמול בלטרון. על הרחבה המיתולוגית של חיל השריון, הוענקו כבר אלפי כומתות והתקיימו כל כך הרבה טקסים בעבר. אבל האירוע אמש היה בכל זאת מיוחד, כי הוא היה אמור להתקיים בכלל לפני קרוב ל-50 שנה. 

43 שריונרים לשעבר קיבלו את סיכות המ"מ, לציון השתתפותם בקורס הקצינים שמעולם לא סיימו. הם היו שבועיים לפני סיום, בשלהי 1973, בדיוק כשפרצה מלחמת יום הכיפורים. 

זה קרה ביום שישי, ערב יום כיפור. הצוערים מוקפצים לג׳וליס במפתיע. ביום למחרת הם כבר נשלחים להילחם בכל הגזרות: חלקם השתתפו בקרבות הבלימה הקשים בצפון, אחרים בקרב ההכרעה בצפון עמק הבכא, והיו גם מי שנכחו בקרב החווה הסינית ככוח משמעותי בלחימה.

חלקם נפלו, אחרים נפצעו. כדי לחלוק כבוד לחבריהם לנשק שלא חזרו מהקרבות, הגיעו השריונרים הוותיקים עם תמונות חברי הטנק שנהרגו במערכה. "בן לילה הפכנו מקבוצה תמימה של צוערים בני 19.5, שכל שירותם הצבאי עד אותו רגע היה רק במסגרת הכשרות וקורסים, לטנקיסטים בקרבות הקשים והמדממים ביותר שידעה המדינה הזאת", סיפר בנאומו אחד הצוערים. 

"בהתחלה התחלקנו לצוותים של טנקי צוערים, כשאנחנו מחליטים ביננו מי יהיה הנהג, הטען, התותחן והמט"ק. באחד מהצוותים היו ישעיהו, ברי, נימי ויורם זכרם לברכה. הם נבחרו בהגרלה. על המקום בטנק הזה התמודד גם אפי, למדנו כולנו יחד בבית הספר. אפי הפסיד ונאלץ לוותר על מקומו במה שהפך להיות אחד מהסמלים הכואבים של המלחמה. הטנק חטף פגז וכל היושבים בטנק נהרגו במקום", הוא המשיך. 

לצד הלוחמים הגיעו גם עשרות משפחות של נופלים מאותו קורס קצינים, לקבל במקומם את הסיכה. "זה מעמד מצמרר", מתרגשת אחת ממארגנות האירוע, "הם זוכים לכבוד המגיע להם אחרי כמה עשרות שנים. עשינו הכול כדי להוציא את זה לפועל. הרגשנו את השליחות בכל רגע - יש פה אנשים כמעט בני 70 שעדיין מתרגשים מהסיכה, שמסמלת הוקרה כל כך חשובה". 

בזה אחר זה הם עלו לספר את סיפורי הקרבות שלהם. לנסות ולתווך את שעבר עליהם, ולקבל את סיכת המ"מ מקצין שריון ראשי, תא"ל אוהד נג'מה, וממפקד בה"ד 1, אל"ם גיא לוי. "היום נסגר מעגל של מורשת, אתוס וגבורה", הצהיר בנאומו תא"ל חסון והוסיף, "פרק נוסף במסע תם, אך השביל שהותרתם יישאר לנצח". 

 

"לא כל אחד זוכה לומר שהיה חלק מעיצוב ההיסטוריה, לכם צוערי קורס הקצינים של מחזור אוגוסט 73׳ יש את הזכות המלאה לומר זאת", הכריז מפקד בה"ד 1. "בעשייתכם גילמתם את ציפיות צה״ל מקציניו, מימשתם הלכה למעשה את הציווי - 'ממני תראו וכן תעשו'. בשמי ובשם מפקדי בית הספר לקצינים אני מצדיע לכם על תרומתכם ועשייתכם, ועל המודל שהצבתם בעשייתכם זו לקציני צה״ל הבאים אחריכם עד עצם היום הזה".

מהבולטים ברשימת המוזמנים לטקס היה הרס"ר האגדי של בית הספר לקצינים, רנ"ג יצחק טאיטו, שכיבד בנוכחותו. רק בשבוע שעבר חגג רנ"ג טאיטו יום הולדת 80, וקיבל מהרמטכ"ל את אות המערכה על הלחימה ברצועת הביטחון.

"עבורנו, המשפחות, לקבל את סיכת המ"מ זו חוויה מרגשת ומתקנת המחזירה אותנו אחורה בזמן אל פניהם הצעירים של הבנים והאחים במלחמת יום הכיפורים", שיתף נציג המשפחות השכולות שעלה לנאום.

"לא היה פשוט להוציא לפועל את האירוע", מספרת אחת המארגנות. "נעשתה עבודה מאומצת לאורך תקופה באיתור הלוחמים שיצאו למלחמה ולא זכו לעמוד במגרש המסדרים בבה״ד 1 ובני המשפחות השכולות של הלוחמים שלא שבו מהקרב. ההתרגשות של הלוחמים והיענותם לאורך כל התהליך הבהירה לנו כמה הכרחית עבורם סגירת מעגל זו. זו היתה זכות עבורנו בענף נפגעים שריון לגעת בהיסטוריה, לשמוע את סיפורי המלחמה, לחקור, ללמוד ולפגוש את האנשים שהקריבו את גופם ונפשם לטובת המדינה".