הפוסט ששם סוף לתעלומה ממלחמת יום הכיפורים

אליעזר בריליאנט היה נהג טנק במלחמת יום הכיפורים, כשהוא וחבריו נשארו שלושה בצוות. הם הבחינו בחייל שנחלץ מטנק אחר שנפגע ואמרו לו להצטרף אליהם בלחימה - אך בלהט הקרב לא שאלו את שמו ולא את קורותיו. במשך 50 שנה הוא ניסה לאתר אותו כדי לבקש סליחה, וכעת, בעקבות אלפי שיתופים בפוסט שריגש את המדינה - נמצא החייל האנונימי

10.08.23
מערכת את"צ

50 שנה חלפו אומנם מאז מלחמת יום הכיפורים, אבל עבור אליעזר בריליאנט, שהיה לוחם באותה תקופה, נסגר רק עכשיו מעגל שהוא נשא איתו מאז.

אליעזר היה נהג טנק בגדוד 96 שבחטיבה 179. ב-7 באוקטובר 1973, ממש ביומה השני של המלחמה, בלם הגדוד את הכוחות הסורים באזור צומת קצביה. לאחר שעתיים של לחימה, מפקד הטנק שלו נפצע ונשארו רק הטען, התותחן והנהג, אליעזר. "סיכמנו שאנו ממשיכים להילחם בצוות של שלושה, כי יש מלחמה, וצריך להציל את עם ישראל", כתב בפוסט שפרסם לאחרונה. 

השלושה נלחמו בשטח שמצפון מערב לכביש יהודיה, ובשעה 14:00 בערך הבחינו בטנק שנפגע כקילומטר מערבה אליהם. "ראינו אדם אחד שנחלץ ממנו ופתח בריצה לכיווננו", הוא משתף, "כשהגיע, נתנו לו לשתות ושאלנו אותו שאלה אחת בלבד, מבלי לברר מה שלומו ומיהו - 'מה תפקידך?'"

הוא ענה שתפקידו נהג. השלושה התייעצו, והחליטו שאותו חייל יהפוך לנהג הטנק, בעוד שאליעזר יעלה להיות מפקד הטנק. 

"'היכנס לתא הנהג', אמרנו לו, והבחור שנראה המום, נכנס מבלי אומר ודברים אל תא הנהג וסדר מדפים", משחזר אליעזר. כך חזרו השלושה להיות צוות תקני של ארבעה, ונלחמו עד בוקר יום שלישי. בבוקר אותו יום, עקב בעיות קשר, עזב אליעזר את הצוות ועלה לטנק אחר. 

שם נפרדו דרכיהם, ומאז לא ראה אליעזר את אותו נהג אנונימי: "שנים ייסר אותי מצפוני על אותו רגע שבו פקדנו על אותו בחור מבועת, שלפני רגע רק נחלץ מטנק, ואפילו לא שאלנו מה עלה בגורל חבריו - 'היכנס לתא הנהג'". 

"כל השנים רציתי להתנצל, אבל לא היה לי אפילו קצה חוט כיצד למצוא אותו. אולי מישהו יוכל לפתור את התעלומה עבורי". 

בעקבות פוסט שפורסם בעמוד הפייסבוק של צה"ל, התקבלו פניות רבות, ובהן אחת שהובילה לאותו אדם שחיפש אליעזר, וכעת יש לו שם - אלברט אסייג. 

השניים שוחחו ארוכות בטלפון, השלימו פערי מידע וזכרונות שלא היו ידועים בהכרח אחד לשני. "שלחו לי הרבה אנשים את התמונה - וזיהיתי ישר. המלחמה הייתה צמודה לזמן שהתחתנתי, וחלק מהלחימה שם אפילו עשיתי עם הנעליים של החתונה", סיפר לנו אלברט, "אף פעם לא חשבתי שמישהו צריך לבקש ממני סליחה, אבל זה מאוד מרגש ויפה מצידו".