מערכת אתר צה"ל

מפקדים ומפקדות, חיילים וחיילות, משרתי שבטה כולם,
בעת האחרונה עלו לשיח הציבורי מספר אירועים קשים בתחום ההטרדה המינית ופגיעה בכבוד האדם ביחידות צה״ל שונות ובגופים נוספים במערכת הביטחון. אירועים אלו, על אף חומרתם, לצערי אינם נדירים. כצבא שהינו חלק מחברה המתמודדת מידי יום עם אירועי אלימות, הטרדה, ניצול על רקע מיני ופגיעה בכבוד האדם- אירועים מסוג זה זולגים גם אל בין שורותיו של הצבא.

כמפקד ביסל״ת, בסיס הדרכה המכשיר אלפי לוחמים ולוחמות בשנה, מוצא אני לנכון להוקיע בקול חד, ברור ובלתי מתפשר כל אירוע בעל רק נצלני, פוגעני או מטרידני על כלל סוגיו ודרגותיו.
צבא ההגנה לישראל בכלל, ובית הספר להפעלת אש בפרט מחויב ליצירת סביבת שירות מכבדת, הוגנת ובטוחה, לכלל המשרתים ללא הבדל דרגה, מין או תפקיד. כמפקדים המקבלים לידנו את המשאב היקר מכל, מחויבים אנו לא רק לשלמותם הפיזית של פקודינו, אלא גם, בראש ובראשונה, לשלמותם הנפשית ולתחושתם כי היחידה בה משרתים מהווה עבורם סביבה בטוחה, נקייה מכל פגיעה בכבודם או מהטרדתם על רקע מיני או אחר.

לצערי, ביסל״ת אינה חפה מאירועים מסוג זה. בחודשים האחרונים מספר מפקדים סיימו את תפקידם ביחידה על רקע מעורבות באירועים בעלי זיקה לנושא זה. תרבות קלוקלת המהווה כר פורה למעשים חמורים מתחילה כמעט תמיד בהתעלמות או אדישות כלפי אירועים ״שוליים״ - שימוש בשפה פוגענית, גסויות או שיח מיני.

מה שמתחיל לא פעם כ״בדיחה״ מדרדר לא פעם לכדי הטרדה פיזית או מילולית ואף לניצול של כוח ומרות.
לשמחתי, מספר האירועים הנ״ל שהובאו לידעתי הינם בודדים.
על אף זאת, לא אסתפק בפחות ממיגור מוחלט של כל תופעה פסולה ביחידה. בית הספר להפעלת אש, בדומה למאות יחידות אחרות בצה״ל, הינו יחידה משולבת. קצינים וקצינות, אנשי ונשות קבע, לוחמות ולוחמים, חיילים וחיילות, המשרתים זה לצד זה בהכשרה, אימונים ובשגרה. לא רק שעובדה זו היא מקור חוזקה של היחידה- היא גם מקור לגאווה. בית הספר משמש שער כניסה לחיל התותחנים, חיל המתגאה בשילוב לוחמות במערכיו השונים.

מן המתחייב כי הבה״ד ישמש סימן ימני לשירות משותף ולאווירה יחידתית מכובדת ובטוחה.
במעמד זה, מוצא אני נכון להדגיש כי כל אירוע בעל אופי פוגעני, מטרדיני או מבזה שיופנה כלפי אחר ביחידה ייפגש במדיניות של ״אפס סובלנות״ ויטופל בחומרה רבה על ידי ובצירים המתאימים בהתאם לחומרתו.
תרבות של יחידה נמדדת גם בתחושת הביטחון של משרתיה לדווח על אירוע חריג כאשר כזה מתרחש. מכם משרתי הבה״ד אני מצה לגלולת אחריות וערנות. היכן שזיהיתם אירוע חריג- פעלו על מנת לדווחו. התעלמות או אדישות כמוה כשותפות. ישנם מספר צירים הרלוונטיים לפנייה וטיפול- החל ממפקדים במסגרות, ממונת היוהל״ם היחידתית, מרכז מהו״ת ואף קצינת הברה״ן ביחידה. כל אירוע יטופל ברגישות ובדיסקרטיות המתחייבת.

לסיכום, ברצוני להזכיר כי כולנו הורים, אחים או אחיות, בנים או בנות, חברים או חברות. מצפה אני מכלל אנשי היחידה לראות בעמיתיהם ופקודיהם כאילו היו אלו בני משפחותיהם ממש ולנהוג בהם בהתאם. משוכנע אני ביכולותינו המשותפת לייצור אקלים יחידתי ראוי, מכבד ובטוח שיאפשר לבה״ד להתמקד במשימתו המרכזית- הכשרת דור העתיד של לוחמי ולוחמות, מפקדי ומפקדות חיל התותחנים.