התוכנית הצה"לית שמחזירה לנפגעות תקיפה מינית את השליטה בחייהן

מדי שבוע נפגשו 10 חיילות מרחבי הצבא למפגש קרב מגע. הן לא מכירות אחת את השנייה, אבל הן חולקות מכנה משותף - כולן עברו תקיפה מינית, והגיעו למרכז "מהו"ת" כדי לקבל סיוע. עם המפגש האחרון בסדרה, ישבנו לשיחה עם מפקדת מרכז "מהו"ת" כדי לשמוע על הפרויקט ועל הרגעים הקשים

10.08.21
גל פלוק רוה, מערכת אתר צה"ל

ביום חמישי האחרון בשעות הבוקר, הגיע לסיומו המפגש החמישי והאחרון בסדרת שיעורי קרב מגע במרכז מהו"ת, הפועל ביחידת יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר (יוהל"ם). למפגשים הגיעו 10 חיילות מכל הצבא, שלהן רקע של תקיפה מינית.

"למרכז מהו"ת מגיעים חיילים וחיילות שנפגעו במהלך השירות, בתוך או מחוץ לצבא, וגם כאלה שנפגעו לפני הגיוס״, משתפת רס"ן יעל שפירא, מפקדת המרכז, פסיכותרפיסטית בהכשרתה וקב"נית בתפקידה הצבאי. "זאת העבודה שלנו, כצבא העם, לדאוג למשרתים שלנו לא רק מהבחינה הפיזית, אלא גם הנפשית. כך הם גם יוכלו לתת מעצמם יותר למערכת". 



סדנת הקרב-מגע היא כלי אחד מיני רבים שמציע מרכז מהו"ת למטופלות ולמטופלים בו. "המרכז מעניק סיוע חירום, ע"י קצינות סיוע וליווי לשעות הראשונות שאחרי התקיפה, זאת לצד ייעוץ משפטי, תיווך לטיפול רפואי וגם סיוע רגשי מיידי וארוך טווח על פי הצורך. זה מודל שאין שני לו בישראל", היא מספרת.

את סדנאות הקרב מגע מעביר דני נצר, ראש תחום קרב מגע במחלקת הכושר הקרבי של צה"ל. יש להן מטרה כפולה - גם פרקטית, ללמוד איך להגן על עצמי בסיטואציות מורכבות או מסוכנות, אבל גם נפשית, מסבירה רס"ן שפירא: "לכן הסדנא מלווה ע"י מטפלת מהמרכז, ובתחילתו וסופו כל מפגש מתקיים סבב של עיבוד רגשי של החוויות".


"לעיתים אצל נפגעות ונפגעי תקיפה מינית מתערערת תחושת הביטחון בעולם, מה שמקשה על התפקוד היומיומי. למידת הגנה עצמית מעניקה להם בחזרה את תחושת המסוגלות, ההצלחה, השליטה בחייהם".

עם סיום המפגש האחרון, כשהתבקשו חברות וחברי הקבוצה לסכם את החוויה, סיפר רב״ט י׳, אחד המשתתפים: ״לא ידעתי לקראת מה אני מגיע בהתחלה, בעיקר רציתי להרחיב את ארגז הכלים שיש לי להתמודדות עם מצבי קיצון בעקבות פגיעה שחוויתי״

״מה שבפועל קיבלתי מהחוויה הזאת״, הוא מודה, ״זה את ההבנה שאני מסוגל לפעול בסיטואציות מורכבות, ושאני יכול להגן על עצמי. פעם לא הרגשתי ככה. אני יודע שאמשיך להתאמן בקרב מגע גם אחרי הסדנה, אני מרגיש כמה זה משפיע עלי ונותן לי כלים מעבר לפן הפיזי״.

"רוב התחושות היו מאוד חיוביות, כמעט באופן מוחלט", משתפת רס"ן שפירא, אבל אחת המשתתפות בקבוצה בלטה בתגובתה. "אחת המשתתפות הייתה מכונסת יותר בעצמה, וכששאלתי איך היה לה - ענתה 'חצי חצי'".

"כשביקשתי שתסביר עצמה", היא מתרגשת, "ענתה שהסדנה רק גרמה לה להבין כמה דרך עוד יש לה לעבור, שיש לה עתיד. 'הסדנה היא לא תרופה ולא פתרון קסם', אמרתי לה, אבל ידעתי שזאת הפעם הראשונה מאז שהגיעה למרכז שהיא רואה שיש בכלל דרך ועתיד״.

״כשהיא רק נכנסה היה לה קשה להאמין שהיא יכולה להתחזק. עכשיו היא יודעת שיש לה אופציות, שהיא יכולה להתקדם, שהיא אדונית לגורלה. זה היה אולי הרגע שהכי ריגש אותי בכל המפגשים".

כל מחזור נמשך 5 שבועות, המחזור הקרוב יפתח כבר באוקטובר. מגיעים לסדנה משרתים שהגיעו למרכז "מהות", להם הוצעה הסדנה.