טור היוהל"ם לרגל יום המאבק באלימות נגד נשים

לרגל יום המאבק למניעת אלימות נגד נשים, מפרסמת היוהל"ם איגרת, שנכתבה לאור העלייה החדה בהיקף האלימות כלפי נשים השנה, ובה היא מדגישה את חשיבות השמירה על כבוד האדם, האיתור המוקדם של סימני אזהרה ואת אחריות המפקדים והחיילים. בחיל החינוך יזמו עיבוד מיוחד לשיר "קרב אגרוף" 

25.11.20
מערכת אתר צה״ל

משרתות ומשרתים יקרים,

בערב ראש השנה תשפ"א, הזדעזעה המדינה כולה, למשמע הידיעה על פציעתה הקשה של תושבת מצפה רמון - שעל פי החשד הוכתה במערוך ונדקרה בכל חלקי גופה על ידי בעלה, לנגד עיניו של בנם התינוק. כחודש ימים לאחר מכן, ב-19 באוקטובר, בתוך שעות בודדות נרצחו שתי נשים - אף הן, על פי החשד, על ידי בן זוגן.

ביום שני, 16 בנובמבר, נדקרה למוות אם לחמישה, על פי החשד, על ידי הגרוש שלה.

מקרי אלימות אלה מצטרפים לשורה ארוכה של אירועי אלימות קשים בין בני זוג ובתוך התא המשפחתי שאירעו השנה, בארץ ובעולם.

מדי שנה נרצחות בישראל כעשרים נשים על ידי הקרובים להן ביותר. משנת 2011 ועד היום, נרצחו 183 נשים על ידי בני זוגן - מתוכן 16 נשים בשנה החולפת בלבד. לפי נתוני האו"ם, אחת מכל שלוש נשים הייתה נתונה לאלימות במשפחה או בקשר זוגי.

בשנה האחרונה, מתמודד העולם עם מגפת הקורונה. התמודדות זו, ששינתה את שגרת חיינו לבלי הכר, טומנת בחובה אתגרים רבים ומובילה לריחוק חברתי ולהתכנסות לתוך המשפחה הגרעינית - לא אחת, תוך בידוד וניתוק מהעולם החיצון. על כך מתווספים אתגרים בריאותיים וכלכליים, תחושות חוסר אונים, ולעיתים גם מצוקות נפשיות.

משבר זה יצר מציאות חדשה, המתאפיינת בריבוי לחצים וכעסים, שעלולים גם להתבטא בגילויי אלימות בתא הזוגי והמשפחתי. בנוסף, ההגבלות השונות וכללי הריחוק החברתי, מקשים על קבלת שירותי טיפול וסיוע קהילתיים וחברתיים ועלולים לחזק את הקושי בהתמודדות עם מצבים מורכבים.

ואכן, מאז פרוץ המגפה, אנחנו עדים למגמת עלייה משמעותית בדיווחים על מקרי אלימות.

יום המאבק הבין-לאומי באלימות נגד נשים, שמטרתו העלאת המודעות הציבורית לנושא כאוב זה. האלימות נמצאת בקרב כולנו, ואינה פוסחת על אף מגזר, ישוב או קהילה.

דווקא בתקופה זו, גוברת במיוחד החשיבות שבאיתור מוקדם של סימני אזהרה לקיומה של אלימות, ובתיווך והפנייה למענה טיפולי. כל אחת ואחד עלולים להיות נתונים למצוקה. כל אחת ואחד עלולים להיות קורבן של אלימות במשפחה, גם אם נדמה שאצלם "הכול בסדר".

כמפקדים, מוטלת עלינו האחריות לשמירה על שלומם הפיזי והנפשי של פקודינו, גם כשהפגיעה נעשית בתוך כותלי המשפחה.

עלינו לחתור לניהול שיח יחידתי כן ופתוח בנושאים אלה, לזהות את סימני האזהרה, לגלות ערבות הדדית, ובמקרים המתאימים לפנות או להפנות לקבלת סיוע מקצועי.

במסגרת חודש המודעות למניעת אלימות במשפחה, נשלחה לממונות היוהל"ם היחידתיות מצגת הדרכה – "לישון עם האויב", שמאגדת מידע וכלים פרקטיים לאיתור ולמניעה של אלימות זוגית ומשפחתית, ויכולה להוות בסיס לשיח יחידתי רחב.

כחלק מהפעילות למניעת אלימות כנגד נשים, ולשם העלאת המודעות לתופעה קשה זו, יזם חיל החינוך עיבוד לשיר "קרב אגרוף" של הזמרת והיוצרת אפרת גוש.

אתם מוזמנים לצפות בסרטון ולעשות בו שימוש במסגרת ההסברות ביחידותיכם.

 

גם היום, ובכל ימות השנה, מרכז מהו"ת הפועל תחת יחידת יוהל"ם, מהווה כתובת מקצועית זמינה ודיסקרטית לכל פנייה בנושא אלימות במשפחה ובזוגיות. המרכז מפעיל קו סיוע טלפוני, הפעיל 24/7, ומעניק תמיכה רגשית, ייעוץ משפטי וכן ליווי ותמיכה לקבלת מענים במהו"ת ומחוצה לו.

בכל מקרה של אלימות בזוגיות, במשפחה או על רקע מיני ניתן לפנות (24/7) למוקד מהו״ת.

דרכי יצירת קשר עם מהו"ת:

קו סיוע 24/7 אזרחי : 03-9482600 , מטכ"לי- 0303-2600 , 1111 שלוחה 5 ( 2 )

וואטסאפ : 052-9252398

תיבת פניות במייל: מהו"ת ctrl + K

או לממונות היוהל״ם ביחידה.

מפקדים - אלימות במשפחה או בזוגיות אינה גזירת גורל. לצה"ל ולכם יש דרכים לעזור.

תא"ל יפעת תומר – ירושלמי

יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר