יוהל"ם מציינת 20 שנות פעילות

03.08.22
מערכת את"צ

אירוע לציון 20 שנים להקמתה של היחידה ליעוץ לרמטכ"ל בענייני שוויון מגדרי, התקיים אמש (שלישי) בראשות הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי.

יחידת יוהל"ם הוקמה בשנת 2001, בעקבות פירוקו של חיל הנשים. היחידה אמונה על ייעוץ וטיפול בנושאים ייחודיים שתכליתם קידום שוויון הזדמנויות בשירות, הרחבת שירות נשים בתפקידים ובמקצועות רלוונטיים, ובנושאים רבים נוספים. בנוסף לכך, יחידת היוהל"ם אחראית ליישום המדיניות למניעת פגיעה על רקע מיני בצה"ל ומעניקה סיוע וליווי למשרתות ולמשרתים בנושאים הקשורים לפריון, היריון והורות בשירות. היחידה גם מייעצת לרמטכ"ל ולפורום המטה הכללי בנושא קידום שוויון הזדמנויות מגדרי ומיצוי משמעותי של נשים בעת שירותם.

ב-20 השנים האחרונות רשמה יחידת היוהל"ם הישגים משמעותיים ומרכזיים, בהם הקמת מרכז התמודדות ותמיכה (מהו"ת) לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית, מרכז "מצפים" לליווי אנשי הקבע בשלבי הפריון, ההריון וההורות, לקיחת חלק בשינוי משמעותי בשירות נשים תוך "פתיחת דלת" למקצועות ותפקידים שהיו סגורים בפניהן, וקידומן לדרגות בכירות במערכים השונים בצה"ל.

בנוסף, כחלק מאסטרטגיית 'אנשים בתנופה', ניתן דגש למיצוי ההון הנשי, תוך הורדת תפקידי פקידות ועליה משמעותית במספר המשרתות ביחידות טכנולוגיות ובמבצעות שירות משמעותי.

באירוע לציון 20 שנה ליחידת היוהל"ם השתתפו גם ראש אגף כוח האדם, אלוף יניב עשור, יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר, תא"ל אלה שדו שכטמן, מפקדי היחידה בעבר, קציני וקצינות יחידת היוהל"ם.

"האירוע הערב מציין את החשיבות וההוקרה שאנחנו מעניקים לשירות נשים בצה"ל וליחידת היוהל"ם", אמר הרמטכ"ל, "צה"ל נמצא במסע של השתנות וחידוש, שילוב וקידום שירות נשים בתפקידים מגוונים ומשמעותיים, פתיחת מקצועות נוספים ועוד. בנינו תכניות שילוב ופיתוח בזרועות ובאגפים השונים, שמובלים על-ידי יחידת היוהל"ם - כל אחד מהפרויקטים מראה את החשיבות הרבה שאנחנו נותנים לנושא. עברנו כברת דרך ארוכה ויש לנו עוד דרך לעבור, עם זאת אני יודע ובטוח שנגיע אל המטרות ואל מציאות טובה ושוויונית בשביל כלל המשרתים בצה"ל".

"שוויון הזדמנויות לכל לובש או לובשת מדים הפך מסיסמה למציאות ממשית", הצהיר ראש אכ"א, "לא המין משנה, לא המגדר ולא הנטייה - מה שמשנה זה בראש ובראשונה היכולות, הכישורים, המוטיבציה, הרצון לשרת והנכונות לתרום. היעד הראשון במעלה הוא כמובן הבטחת הכשירות והשאיפה לניצחון מול כל אויב. המטרה שלנו היא ליזום ולחדש, להוביל תהליכים של הכשרה מיטבית, לאפשר לנשים לשרת בהצלחה כשוות לצד שווים, להוריד חסמים, לצמצם פערים, למצות את פוטנציאל המשרתות וליצור חוויית שירות משמעותית. אני בטוח שיחידת היוהל"ם תמשיך לצעוד קדימה מתוך גישה מקצועית, ראייה בהירה של צורכי צה"ל וקידום ההון האנושי לגווניו בשוויוניות ובכבוד".

"זו זכות גדולה עבורי להוביל גוף משמעותי עם עשייה כה רבה גוף שעבר מסע ארוך, עם אינספור שינויים והתפתחויות בשני העשורים האחרונים ומלאכה רבה וחשובה עוד לפנינו״, סיפרה היוהל"ם, "שיוון הוא חלק מהותי בכבוד האדם, ותפקידנו לדאוג כי גם בשנים הבאות גוף היוהל"ם ימשיך להשפיע על האפקטיביות המבצעית והארגונית של צה"ל באמצעות מיצוי טוב יותר של ההון הנשי, וכן תוך הטמעת תרבות מכבדת ושירות משמעותי לכלל המשרתים והמשרתות".