"נערכים להמשך הלחימה לפירוק חמאס. זה ייקח זמן, זה יעד מורכב, אבל אין מוצדק ממנו"

28.11.23
מערכת את"צ

"שבעים ושישה חטופות וחטופים הושבו עד כה לבתיהם. ילדים, ילדות, נשים ואזרחים, חיילות וחיילים, שנחטפו על ידי חמאס, ארגון טרור אכזר, חסר רחמים ולא כולם שבו עדיין. כל אחד שחוזר זו הקלה גדולה, אך אין טיפת הקלה בכך שנותרו פחות. אנחנו נפעל להשיב את כולם.

חזרתם של החטופים היא נקודת אור עבור כולנו. היא גם עדות נוספת לתוצאותיו של לחץ צבאי משמעותי ותמרון קרקעי עצים ואיכותי, יצרנו את התנאים להחזרתם של אזרחנו הביתה. נמשיך לעשות כך. צה"ל מוכן היום להמשך לחימה. את ימי ההפוגה במסגרת המתווה אנחנו מנצלים ללמידה, לחיזוק המוכנות ולאישור התכניות המבצעיות להמשך.

פגשתי בימים האחרונים מפקדים ולוחמים שיצעו מרצועת עזה, לאחר שנלחמו באומץ, בנחישות ובתעוזה. אמרתי להם – "הבאתם הישגים רבים, בזכותכם חטופים חוזרים הביתה, ויש לנו עוד אתגרים רבים קדימה". שמעתי מהם תשובה לא פחות חשובה: "אנחנו רוצים להילחם עד שנחזיר את אחרון החטופים". כך אנחנו עושים!

אנחנו נערכים להמשך הלחימה לפירוק חמאס. זה ייקח זמן, אלו יעדים מורכבים, אבל אין מוצדקים מהם.

היום אנחנו נמצאים בצפון הארץ, ומכאן אני רוצה לפנות לתושבי הצפון, תושבי הצפון פונו מבתיהם מזה זמן – אני יודע עד כמה המצב קשה, אני יודע עד כמה המצב לא נוח ובעיקר עטוף באי וודאות. הבוקר, מוקדם יותר, פגשתי את ראשי הרשויות בצפון, התרשמתי מאוד מהמנהיגות שלהם בתקופה המורכבת הזו. אנחנו ביחד נבטיח שתושבי הצפון יחזרו למציאות ביטחונית אחרת, טובה ויציבה יותר.

צה"ל יצא לתמרון בעזה, אזור צפוף מאוד ומורכב, כדי להשיג מטרה ראויה והכרחית. נדע אם יידרש, להפעיל את כל העוצמות האלה גם בצפון, על מנת להשיב אתכם תושבי הצפון בביטחון ליישובים, לערים ולחבל הארץ היפה והכל כך חשוב הזה.

פגשתי בשבועות האחרונים בצפון, במרכז בדרום וגם בתוך רצועת עזה, את אנשי המילואים היקרים שלנו. כמעט שמונה שבועות, מאז שהם עזבו את חייהם באחת, ובאו להגן על הבית, להגן על המדינה.

זה ראוי להערכה ציבורית עמוקה. אני אישית כאזרח וכמפקד, מאוד מאוד מעריך את זה. את הנכונות, את הרצינות ואת הניסיון הרב שמביאים איתם אנשי המילואים. אני שולח תודה, הערכה רבה וחיזוק למשפחותיהם היקרות של אנשי המילואים שלנו - שותפות מלאות במאמץ ההגנה על הבית. ואני יודע שהמחיר אינו פשוט.

בימים האחרונים ישנו שיח אודות ההתנהלות בצה"ל ובאגף המודיעין לפני אירועי השבעה באוקטובר. נוכח התוצאות הקשות, העניין בכך מובן מאליו. אנחנו ניתן דין וחשבון. נקשיב רוב קשב לכל אחת ואחד מפקודינו ונלמד גם מה חשבו וגם מה אמרו.

צה"ל ובתוכו גם אגף המודיעין, כשל באירועי השבעה באוקטובר. יהיו תחקירים נוקבים ועמוקים, אבל כעת עלינו להתמקד בלחימה.

מפקדי צה"ל ובפרט אנשי אמ"ן ופיקוד הדרום עסוקים כרגע בלחימה. אנשי אמ"ן עושים לילות כימים ללוות את לוחמי צה"ל בלחימה בעזה, להתריע בפניהם ולסמן להם את האויב. אני חייב לומר שהם עושים את זה בהצטיינות יתרה.

הם פועלים גם מול החשובה שבמשימות – מודיעין אודות החטופים. עשייתם הביאה כבר להצלחות שמוקדם לדבר עליהן והמשימה, כפי שכולנו יודעים, טרם הושלמה.

לא נכון שמפקדי צה"ל יהיו עסוקים כעת בדיונים על אחריות אצל זה או אצל אחר – אני צריך אותם פועלים ביחד מול המשימות הרבות והמורכבות שבפניהם. עוד לא פגשתי מפקד אחד בצה"ל מתחילת המלחמה הזו, שלא ראיתי עליו תחושת אחריות כבדה. כרגע הכול מוקדש ללחימה. לא נחדל עד שנשיב את הביטחון למדינת ישראל".

שאלות תשובות

ש: אדוני הרמטכ"ל, תושבים בצפון מתקוממים לאמירתו של שר הביטחון שממנה ניתן להבין שהמערכה בצפון הסתיימה, וחיזבאללה מורתע, לכאורה אומרים להם שובו הביתה הכול יהיה בסדר, וההכול יהיה בסדר הזה לא מרגיע. שאלה שניה, לפני שנים אמרו לנו שכל בית שלישי בלבנון הוא מופלל ועמדת חיזבאללה, נראה שתגובת צה"ל מאוד רפה ולא עונה על ההפללה הזו.

ת: תראו, אני חולק שעות רבות עם שר הביטחון, אני חושב שהוא עוסק הרבה מאוד בביטחון הצפון ואני יודע כמה שאלות הוא שואל אותי על איך משפרים את המצב ואיך משפרים את ההישג. אנחנו עובדים כל יום לשפר את ההישג בצפון ולהקטין את האיום. עוד לא קראנו לתושבי הצפון לחזור, אנחנו מנהלים שיח וניהלתי הבוקר עם ראשי הרשויות. אנחנו נחזיר את תושיב הצפון למציאות בטחונית שונה מה-6 באוקטובר. החלק המשלים של זה הוא זה שקורה מעבר לגבול. אכן, חיזבאללה בפריסה רחבה, היה ופיתח אותה, ואני רוצה לומר לכם אני חושב שאם תלכו לשאול בקרב פעילי חיזבאללה והמפקדים שם האם תגובות צהל חלשות - לא זו התשובה שתשמעו. אנחנו מנהלים לחימה עצימה מאוד בדרום ונלחמים כאן בסדר העדיפות הצה"לי שקבענו. סיימנו עכשיו דיון עם מפקד פיקוד הצפון ומפקדי האוגדות, ואנחנו במסגרתו מכינים את צה"ל גם לעוצמות גבוהות בהרבה לכל שלב שידרש. צהל ערוך ללחימה עכשיו בצפון בהגברת התרחישים. אנחנו יודעים שצריך לשנות את המצב וביחד עם המערכת המדינית ושר הביטחון אני מאמין שנביא לתוצאות האלה.

ש: דיברת על היערכות להמשך התמרון, אמרת גם שעובדים בשטח צפוף מאוד ובנוי ושמענו הבוקר תדרוך של האמרקניים מבקשים מישראל לא לפנות אוכלוסייה מדרום הרצועה. זה בכלל אפשרי לחזור לתמרון בלי לפנות משם אזרחים ולעבוד כמו בפעלו בצפון הרצועה?

ת: השאיפה שלנו להיכנס לתא שטח שבו אנחנו נלחמים כשיש אויב וכמה שפחות אוכלוסייה שאינה מעורכבת בלחימה. ככה זה צריך להיות. הדבר הזה זו תובנה ברורה מאוד גם לאמריקאים. אני משוחח הרבה עם הפיקוד הבכיר בארה"ב וגם עם הדרגים המדיניים שם, אנחנו מנהלים שיח, שומעים הצעות, גם הם מבינים היטב שלא טוב שניכנס ללחימה באזור עמוס באזרחים. איך עושים את הפינוי הזה וההפרדה הזו? ישנן שיטות שונות ואנחנו נבחר את זו שמאתימה לעזה ולאופני הלחימה של צה"ל, ואני חושב שגם הקצונה הבכירה בארה"ב והדרג המדיני שם יבינו מה שאנחנו עושים.

ש: יש דיווח על פיצוץ מטען נגד כוחות צהל בצפון הרצועה, האם זה נחשב הפרה של הפסקת האש, ואיך צה"ל יגיב?

ת: מאז שהחלה ההפוגה הזו, היו מספר אירועים של לחימה. היו היתקלויות עם מחבלים בטווח קצר, היו נסיונות להתקרב לחיילי צה"ל ולייצר איום, וכל האירועים האלה התסיימו כשכוח צה"ל פותח באש ופוגע במחבלים. גם האירועים שהיו היום, חלקם או אחד מהם בהפעלת מטען, נענו באש על ידי צה"ל. עד שהאירועים לא מסתיימים ועוברים לפחות בירור ראשוני אני לא אתייחס כאן לפרטים. אנחנו דרוכים ברצועת עזה ומוכנים לחדש היום את הלחימה. כל גורם אוב שיתקרב ויאתגר את חיילי צה"ל יפגוש את אותו מענה חזק שפגש בשבועות האחרונם, מענה שעדיין אף גורם בחמאס לא הצליח לעצור אותו, וגורמים רבים בחמאבס שילמו עליו מחיר גדול מאוד.

ש: למה צה"ל רק מגיב לירי של חיזבאללה ולא באמת תוקף, והאם זה קשור ללחימה בדרום, וברגע שהלחימה בדרום תסתיים נתקוף בצפון?

ת: אני רוצה לומר לתושבי הצפון - צה"ל לא רק מגיב. אנחנו יוזמים הרבה מאוד, והיוזמה הזו לפעמים היא בזמן, לפעמים היא בשיטה, ולפעמים היא בעוצמה או באיכות המטרות שאנחנו בוחרים. ככה עשינו וככה נמשיך לעשות בהמשך. אני חושב שכל אזרח במדינת ישראל מבין שאנחנו במערכה רב-זירתית צה"ל יודע להילחם במספר זירות בו זמנית ואנחנו מקיימים את זה בשבועות האחרונים. יש לילות שצה"ל פועל בחמש ושש זירות באוויר בים וביבשה ובממדים נוספים. ועדיין אנחנו שמים סדר עדיפות כדי להיות חזקים ביותר במקום שבו החל אירוע קשה מול אויב שבחר דרך שאין לנו שום כוונה לקבל אותה ואנחנו נגיע לכל אחת מהזירות בהמשך.