זו פעילות צה"ל נגד 'חזית הדרום' של חיזבאללה

במהלך מבצע שאגת הארי, כוחותינו פעלו באופן שיטתי נגד 'חזית הדרום' של חיזבאללה, ושלוש היחידות תחתיה. סקרנו עבורכם את הזרוע של ארגון הטרור, ואת כל הפעולות המשמעותיות של צה"ל נגדה

25.06.26
איתמר לוי, מערכת את"צ

חיזבאללה, כמו ארגוני טרור ומיליציות אחרות, בנוי כארגון צבאי היררכי, ולו מערכים שונים. במבצע 'שאגת הארי', נלחם צה"ל מול החזית הדרומית של חיזבאללה בלבנון, נגד היחידות שזו מפעילה - 'נצר', 'עזיז' ו'באדר'. 

ב-1 באפריל, בתקיפה של זרוע הים בביירות, חוסל המחבל הבכיר, חאג' יוסף אסמאעיל האשם, שפיקד על חזית הדרום של חיזבאללה מאז סוף 2024, והחליף את עלי כרכי, שחוסל יחד עם חסן נסראללה. בהובלתו, הייתה אחראית היחידה על הוצאה לפועל של מתווי טרור נגד ישראל, בנוסף ללחימה נגד כוחות צה"ל בדרום לבנון.

האשם, פיקד על יחידות ומערכים שונים במשך יותר מ-40 שנה, ומילא מספר תפקידים שהיו קריטיים לתהליכי בניין הכוח בגזרה, גיבוש תוכניות מבצעיות, והכשרת המחבלים. עם חיסולו, הצטרף לרשימה של 10 בכירים בשדרת הפיקוד העליונה של החזית. 

מיקוד מאמצי הלחימה של צה"ל באותה חזית דרומית לא מגיע מתוך ואקום. משום שהמבצע מתנהל בשטחה, היא הכוח הפעיל מבין המערכים של חיזבאללה. מעבר לזה, היא נושאת באחריות גם על ירי הרקטות לישראל, ועל השליטה בדרום לבנון - בחלוקה לאותן 3 יחידות שמתפקדות כחטיבות מרחביות: 'עזיז', 'נאצר' ו-'באדר'. 

לצד אלו, פועלת בפיקוד גם יחידת העילית של חיזבאללה - 'כוח רדואן', כחלק מהסד"כ הלוחם של ארגון הטרור. ואכן, במסגרת מבצע 'שאגת הארי', חוסל מפקדה, אחמד ע'אלב בלוט.

במשך שנים, מפקדי ומחבלי החזית בנו ותכננו את התוכנית לכיבוש הגליל הישראלי, בהובלת חאג' יוסף אסמאעיל האשם ואחמד ע'אלב בלוט. על פי המודיעין שנצבר במהלך השנים, תכננו שכוחות 'נאצר' יפרצו מכפר כילא אל מטולה, ומהכפר מיס אל-ג'בל אל מנרה. במקביל אליהם יחצו גם מחבלי 'עזיז' מעייתא א-שעב אל המושב שתולה.

גם במהלך הפעילות הקרקעית בדרום לבנון, המשיך צה"ל לפגוע בתוכנית המגירה בצורה שיטתית: בין היתר, חיסול המפקדים הבכירים בחזית ויחידותיה, איתור והשמדת תוואי תת-קרקעי ובו מספר חדרי שהייה ומערכות נוספות שנבנו בהכוונה מלאה של משמרות המהפכה, כיבוש הבופור ומרחב הסלוקי, והשמדת אתרי כוח רדואן תת-קרקעיים שהוחבאו במתחמים אזרחיים.

עד כאן, סקרנו את הפעילות כנגד החזית כולה, אבל כדי להבין לעומק את השליטה שלה בדרום המדינה, נצלול לכל אחת משלוש היחידות תחתיה, והמאמצים שנעשים נגדן.

יחידת 'עזיז', היא זו האחראית על חלקו המערבי של דרום לבנון, מהגבול עם ישראל - ועד הליטאני, אך מאז כניסת צה"ל לדרום לבנון, היא נדחקה עוד אחורה אל מעבר לקו הצהוב. הנקודה המשמעותית ביותר עבור חיזבאללה בתחומה היא העיר השיעית צור. 

מזרחה מעזיז, יושבת 'נאצר', שמפקדה, חסן סלאמה, חוסל ב-8 במרץ, וחודשיים בלבד לאחר מכן, שני מחליפיו, מהדי בזי ואשרף סלום, חוסלו גם הם. זו מתפרסת ממזרח לבינת ג'בייל, עד לגבולה המזרחי במחוז אל-בקעא - וביניהן, העיירות השיעיות בינת ג'ביל ואל-ח'יאם.

מעל שתיהן, יושבת היחידה השלישית - 'באדר', הגדולה משולשתן. היא נמתחת מצפון לנהר הליטאני ועד לנהר אל-אוואלי בסמוך לצידון. תפקידה לוגיסטי, תפעולי ואסטרטגי, ומשמשת כשדכן בין עומק לבנון לדרומה, שמהווה כעת מוקד הלחימה.

בנוסף, 'באדר' היא זו האמונה על מרבית המאמץ הרקטי של חיזבאללה לטווח הבינוני, ומחזיקה מערך מחסני חירום וציוד, כוח תגבורת ועתודה, תוך שהיא מקבלת סיוע וקשר הדוק עם אנשי 'כוח קודס' של משמרות המהפכה. עד למבצע בו השתלט צה"ל על רכס הבופור, שהיה נכס אסטרטגי משמעותי של חיזבאללה - היה בתחום האחריות של היחידה.

מעבר לעובדה שמדובר באחד הסמלים החשובים ביותר לחיזבאללה, כמבצר גבוה, ששולט בכל אזור דרום לבנון והגליל הישראלי, הבופור שימש במשך שנים כמרכז שליטה, אחסון אמל"ח וניהול האש של חיזבאללה, ובעזרתו הוא שלט על צירי התנועה ואחד ממרכזי הכובד המרכזיים של ארגון הטרור בדרום המדינה. 

שליטת צה"ל על המבצר, מייצרת נתק בין שני חלקי החזית, ומבודדת את שתי יחידות הקצה - 'עזיז' ו'נאצר', משאר הכוחות של חיזבאללה ומפקדתו הראשית. 

אך העניין לא מסתכם אך ורק בהישג מבצעי, על כל גדולתו - מדובר בעדות לתהליך נרחב יותר בגזרה: פגיעה מתמשכת בנכסים וביכולות חיזבאללה. 

כך למשל, לכל הפחות נוטרלה, מערכת ערי מקלט תת-קרקעיות באורך 2 ק"מ, או רשת מנהרות מתחת לבופור, שנחפרה בתכנון ומימון איראני. בפנים, נמצאו תשתיות מים וחשמל, לצד יכולות נ"ט והגנה אווירית, חדרים ששימשו לאחסון טילי נ"ט, רימונים, תחמושת, ציוד לחימה ורפואה מתקדמת, מקלחות, שירותים, מטבחים - ואפילו חדר ניתוח.

במהלך המבצע, לצד מפקדי היחידות, חוסלו גם מספר מפקדים נוספים: נאצר שקיר ומחליפו אחמד סבליני, מפקד גזרת שקיף ומחליפו, עלי עבאס, מגזרת בינת ג'ביל, כמיל יונס מצור, מפקד גזרת אל-ח'יאם, עלי חאיכ ומסלם חרב, מפקד קאנא. 

מתוך אלה, ויחד עם מאמצי צה"ל בבופור, ובמערכות התת-קרקעיות של ארגון הטרור, עולה קו ברור: עם כל חיסול מפקד בחזית, או השתלטות והשמדה על תשתית שלה בחודשים האחרונים, נפגעו יכולות היחידה, והשליטה בשטח האחריות שלה מתערערת.