כך ייראו התחקירים ותהליכי הלמידה מאירועי 7 באוקטובר והמלחמה

04.04.24
מערכת את"צ

התחקירים יתמקדו בפרק הזמן שבין שנת 2018 ועד לייצוב המצב הבטחוני בעוטף עזה וחזרת השליטה ביישובי הדרום (10.10.23).

כל אגף, זרוע ופיקוד הגדירו מפקד שיוביל את תהליך התחקור ותפקידים יהיה לרכז את ממצאי התחקיר הפנימיים בהתאם למוקדים שנדרשו לתחקר.

לאחר סיכום ממצאי התחקיר בראשות האלוף הרלוונטי יוצגו הממצאים לרמטכ״ל, לדרג המדיני ובהמשך יפורסמו לציבור.

התחקיר הפנימי, חשוב להדגיש, אינו תחליף למנגנון בדיקה חיצוני, אלא כלי פנימי מבצעי של צה"ל ללמידה והפקת לקחים, לשיפור האפקטיביות בלחימה הנוכחית, להיערכות למערכה הבאה, לחיזוק מאמץ חזרת היישובים והגנתם וכן לבניית כשירות ופיתוח בניין הכוח של צה"ל, הגוף האחראי על ריכוז ביצוע ותכלול הפקודה היא מחלקת התורה וההדרכה באגף המבצעים.

מפת התחקירים של פיקוד הדרום

הפיקוד חילק את מוקדי התחקיר לשלושה פרקים כרונולוגיים:

הזמן שקדם ל-6 באוקטובר. במסגרת פרק זה, ייבחנו התפיסה המבצעית, המודיעין וההתרעה, איום הייחוס וההיערכות האופרטיבית.

הלילה שבין 6 באוקטובר ל-7 באוקטובר.

קרבות ההגנה והשבת השליטה על מרחב עוטף עזה.

מנגנון התחקור

1. תחקיר פיקודי של מפקדי האוגדות שהוקפצו לשטח בימים הראשונים ופיקדו על הכוחות.

2. מפקדים בדרגת אל"ם שמונו על ידי הפיקוד לתחקור קרבות ההגנה ביישובים ובקיבוצים – לכל קרב מרכזי/יישוב מונה אל"ם/סא"ל אשר יהיה אחראי הליך התחקיר על כלל היבטיו. התחקיר ישים דגש על שיח עם התושבים, למרות האתגר, לאור התובנות החשובות מאוד שצריכות להישמע.

3. פעילות שני הצירים הללו מתבצעת במקביל על מנת לייצר תמונת מצב בהירה ומלאה ככל הניתן של האירועים, על אף אתגר כמות העדויות והחומר.

4. תחקיר המוצבים הצבאיים: תחקור הקרבות בחמשת המוצבים הצבאיים יבוצע על ידי מפקדי החטיבות המרחביות בסיוע מתחקר חיצוני מצה"ל.

עיקרון מוביל

הישענות על מקורות עובדתיים מוכחים ומוצקים כמו סרטונים, דיווחים מתועדים והקלטות. לצורך כך, תהייה פנייה גם לאזרחים ולכלי תקשורת לבקשת שיתוף פעולה בהעברת חומרים, עדויות וויזואליות.

תחקור התמרון

1. תחקיר והליך למידה ברמה האוגדתית בכל הקשור ללקחי התמרון עד כה, המתאר את המהלכים, ההישגים, התובנות, הלקחים והמלצות לבניין הכוח והפעלת האוגדות בעתיד.

2. מדובר בשש אוגדות: עזה (143), 99, 162, 36, 98 ו-252. כלל המאו"גים יתחקרו את כלל המסגרות שפעלו תחתיהם, כולל מסגרות וחטיבות שאינן אורגניות.

מפת התחקירים של אגף המודיעין

כל יחידה תתחקר ברמתה בהתאם לדגשים המטכ"ליים, חלוקה לפרקים כרונולוגיים ושאלות "מצפן". כל ראש יחידה יתחקר את הגוף עליו הוא מפקד על פי השאלות והעקרונות שנקבעו. הגופים המתחקרים הם יחידות הליבה של אמ"ן, ולצידן מודיעין פד"ם, מודיעין אוגדת עזה, למד"ן ומד"ן.

הפרקים הכרונולוגיים על פיהם היחידות יתחקרו:

עשור לפני - החל מסוף מבצע "צוק איתן".

"הימים שלפני" – פרק הזמן בין 1 באוקטובר ועד ל-7 באוקטובר, בדגש על 36 השעות טרם פרוץ המלחמה.

תחקיר המלחמה עצמה – מוכנות למלחמה ומימוש בפועל.

מפת התחקירים של זרוע האוויר

זרוע האוויר יערוך תחקיר מותאם תוך כדי לחימה מתוך הבנה שבמטרות התחקיר - שיפור המוכנות לזירה הצפונית, סיוע להמשך הלחימה הנוכחית ושילוב והטמעת הלקחים בתוכנית העבודה של הזרוע.

התחקיר ממוקד פנים זרוע האוויר תוך הדגשת חשיבות השותפות עם שאר הזרועות והפיקודים, מותאם לדירקטיבה המטכ"לית ולביצוע תחקיר תוך כדי מלחמה.

תחקיר זרוע האוויר יחולק לשני פרקים:

יעסוק בשבעה באוקטובר - תהליכים שהובילו לתפקוד חיל האוויר ביממת הפתיחה של המלחמה ובפעולות שנעשו במהלכה. הפרק יובל על ידי תת אלוף במילואים אשר לא מילא תפקיד בשבעה באוקטובר.

פרק זה יעסוק במספר מוקדי תחקור: הגנת שמי המדינה, השתתפות בלחימת היבשה, יצירת תמונת המודיעין, כוחות אוויר מיוחדים, ביטחון, התמודדות עם הפתעה, השליטה המרכזית, בניית תמונת המצב בחיל האוויר וקבלת ההחלטות.

יעסוק בפעילות זרוע האוויר במלחמה עד כה - התהליכים שקדמו למלחמה והשפיעו על תפקוד חיל האוויר במלחמה עצמה. פרק זה יובל על ידי אל"ם במילואים אשר לא מילא תפקיד בשבעה באוקטובר.

פרק זה יעסוק במספר מוקדי תחקור: המימד האווירי בתמרון, הגנה אווירית 360, מערכות בזירה הצפונית, סיכול בכירים, מנגנוני שליטה, רציפות והערכות.

הפרק יתמקד גם במאמץ הזמינות ואורך הנשימה של מערכות זרוע האוויר, בניין כוח במלחמה, אפקטיביות החימוש, אנשים במלחמה, שת"פ בין לאומי ובטיחות מבצעית.

מפת התחקירים של אגף המבצעים

אגף המבצעים, מתוקף היותו גוף מטכ"לי מתכלל ורב-זירתי, משולב בכל אחד ממוקדי התחקיר המטכ"ליים בהיבטי הפעלת הכוח, כוננויות, הוראות מבצעיות ופריסת הסד"כ.

נציגי האגף ישתפו פעולה עם הגופים הרלוונטיים האחרים, וכן, מרכז דדו ומחלקת תוה"ד ייקחו חלק במוקדי התחקיר הנוגעים לגיבוש התפיסות המבצעיות של צה"ל בכלל, ובנושא התפתחות תפיסות ההגנה בגבולות בפרט.

בנוסף, יתוחקרו נושאים אגפיים כמו הפעלת מאמץ ההשפעה במלחמה, הפעלת מאמץ הדוברות וההסברה במלחמה, הפעלת מאמץ התקיפה והאש במלחמה.

מפת התחקירים של זרוע הים

מוקדי התחקור שקבעה זרוע הים:

1. קרב ההגנה.

2. תחקיר מודיעיני בין 6 ל-7 באוקטובר.

3. הפעלת צוותי התערבות בקרב ב-96 השעות הראשונות.

4. הפעלת הזרוע עם פרוץ המלחמה.

5. התפיסה הביטחונית מול רצועת עזה בממד הימי.

6. כשירות האחזקה במהלך המלחמה.

7. רציפות התפקוד במהלך המלחמה.

מפת התחקירים של פיקוד העורף

מוקדי התחקור שקבע פיקוד העורף:

1. בחינת מרכיבי תפיסת ההגנה.

2. הפעלת הכוח.

3. ניתוח קרבות ההגנה בעוטף עזה (זיקים, אורים) והגנת המרחב.

4. פעילות כלל הגופים בהפעלת הכוח בין 7 ל-10 באוקטובר.

5. מעבר משגרה לחירום.

6. איסוף פינוי וזיהוי החללים.

7. רציפות התפקוד.

8. פינוי יישובים.

9. קליטת מפונים.

מפת התחקירים של אגף התקשוב:

מוקדי התחקור שקבע אגף התקשוב:

1. המאמץ הדיגיטלי בתמרון.

2. ספקטרום כממד לחימה.

3. הגנה בסייבר.

4. תהליכים מבצעיים מבוססי רשת.

5. מידע וידע.

מלבד שבע המפקדות המפורטות, לתהליך התחקירים שותפים גופי המטכ"ל הנוספים - מתפ"ש, אגא"ס, ז"י, אג"ת, אט"ל, אכ"א, פצ"ן ופקמ"ז, יחד עם גופים הביטחון המקבילים ושיתופי פעולה בין-ארגוניים.