אחרי הניסוי המוצלח ב"טורפדו" - התיעוד נחשף

הפיצוץ האדיר הזה בלב ים אומנם ארך שניות בודדות, אך מאחוריו תהליך ארוך ומורכב - שכלל שיתוף פעולה כלל זרועי. סא"ל ר', ס' מפש"ט 7, שניצח על ה"קונצרט", סיפר לנו על תרגיל הטורפדו האחרון - ועל החודשים שקדמו לרגע בו המטרה העוינת הושמדה בהצלחה

10.09.24
גיא שטיין, מערכת את"צ

"הנשימה נעתקת, הגרון מתייבש ואתה יודע - האחריות היא עליך. אתה מסתכל על הצוות שלך, תוך הבנה שהסמכת אותו בדיוק בשביל הרגע הזה", כך מתאר סא"ל ר', סגן מפקד שייטת 7, את השניות שמקדימות את שיגור הטורפדו, בתרגיל עוצר נשימה בעומק הים. 

כדי להבין יותר מה עומד מאחורי התרגיל, שהתקיים בחודשים האחרונים, וכעת מתפרסם לראשונה תיעוד ממנו - דמיינו את הזירה הבאה: הצוללת שוהה עמוק בלב ים, כשיעד עוין שט במים. ברגע אחד, הטורפדו, משוגר לעברה, משייט, פוגע מתחתה, יוצר ואקום ומפרק אותה לחלוטין בעומק הים.  מעל המים נשמע פיצוץ אדיר, בלתי ניתן לפספוס.

"הטורפדו הוא מכפיל הכוח של הצוללת",  מסביר סא"ל ר', "המטרה יכולה להיות מעבר לאופק ובלתי נראית לעין, ועדיין נוכל לבצע ירי. זה מספק לנו יתרון מבצעי עצום, כי הוא מאפשר לפעול בשקט, בטווח הרחוק - ואיפה שצריך". 

כפי שמתאר אותו ס' המפש"ט, התרגיל הוא "קונצרט" שלם של חה"י: לכל אורכו, הוגדר שטח אש סגור בלב הים, מבוקר ומאובטח ע"י כלי שיט של הזרוע המונעים חדירת כלים זרים. במקביל - מהיבשה, מהמיק וממרכז ידיעות קרב של הצוללת  - צפו בתרגיל, נתנו הוראות וניהלו את האירוע מ'למעלה'.

"החל מהרכש של המטרה, ועד לבחירת סוג הטורפדו. מאמץ החיל בתרגיל הזה הוא אדיר, ודרש חודשים של חשיבה", מסביר סא"ל ר', "אנחנו מעצבים את התרגיל מאפס, כאשר מחלקת צוללות האמונה על התכנון מחליטה על ההישג המקצועי אותו נרצה לבחון, בין אם זו ספינה מפליגה, שקטה או איטית".

אך עוד לפני שמתרגלים בכלל ירי "רטוב", עובר הצוות המיועד סדרת אימונים מקיפה. "אנחנו מתנסים בכל תרחיש קיצון ומקרה תגובה, גם בסימולטור הטקטי בחיפה, וגם בירי טורפדו ללא ראש הנפץ", הוא מפרט, "במקביל, הקמנו 'צוותים אדומים' שתכליתם לבחון מכשולים פוטנציאלים ולספק להם מענה".

"בטיחות הצוות היא בראש מעיינינו", מדגיש סא"ל ר', "חובה להתחשב בסביבה, בסחיפת המטרה ביחס לאוויר ולזרם הים, ובעוד המון פרמטרים שאנחנו נדרשים לדייק בבניית הניסוי". 

לאחר חודשים של ציפייה, תכנון ואימון מקדים, הצלחת התרגיל, בדמות פיצוץ שארך כשנייה בלבד - הדהדה ברחבי הים. "אנחנו שומעים את העוצמה ורואים את ענן העשן האדיר והמטרה שטובעת. זו חוויה מדהימה", מעיד סא"ל ר', "אם את ההשפעה של הנפץ לא ניתן היה להסתיר - הפעילות של הצוללות תמשיך להישאר מתחת לרדאר, סמויה וחשאית, עמוק מתחת למים".