כך התגלגלה היחידה המצניחה ציוד - עמוק לתוך שטח האויב

בשנות ה-50, בלבנון השנייה ואפילו בימים האלה בעזה - ליכולת האספקה בהיטס משקל קריטי בכל הנוגע להעברת אוכל, ציוד רפואי ואפילו תחמושת ללוחם בשטח. חקרנו מה השתנה בתחום ב-68 שנות פעילות, ושמענו על הפיתוחים ששידרגו אותו אפילו יותר - מהצנחת האמרים ועד מצנח עם יכולות ניווט עצמאיות

21.05.24
אביטל פשחור, מערכת את"צ

תחום האספקה במלחמה הוא נושא מורכב, עם הזמן הציוד אוזל לחיילים שנלחמים בלב שטח האויב, וגם אם יש לצה"ל אספקה רבה - צריך להבין כיצד לשנע אותה. בתוואי שטח מורכב לעיתים אין ברירה אחרת אלא למצוא פתרון שאינו משאיות - תספוק מהאוויר.

 

הרעיון להביא ללוחמים הנמצאים בשטח אויב ציוד מהאוויר - הוא לא רעיון חדש. למעשה, כבר בשנות ה-50 נפתחה יחידה תחת גדוד 202 של הצנחנים, שנועדה להשתלט על התחום. הייתה זו תחילתה הלא-רשמית של יחידת האספקה בהיטס, שעברה מאז עשרות גלגולים.

ב-2006, בשל המורכבות המבצעית לתספוק הכוחות בעומק, עלה הצורך בהצנחת מארזי אמל''ח וציוג לוגיסטי לטובת רציפות התמרון. החטיבה הטכנולוגית ליבשה (חט''ל) יחד עם יחידת אספקה בהיטס וחה''א הובילו יכולת להצנחת מארזים בצורה חשאית ומדוייקת. המארזים הגיעו אל יעדם ובכך תרמו רבות לחיזוק אורך הנשימה של הכוחות.

כלקחים מהמלחמה, פתחו את היחידה "מחדש" באופן מקיף ויסודי יותר, והכי חשוב - הפעם בשילוב חיל האוויר, אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה וזרוע היבשה. היום, היא נקראת יחידה אספקת בהיטס של חטיבת המרום.

מאז התפתחה היחידה בעשרות תחומים, ועל אף שהשם הרשמי הוא 'אספקה בהיטס', היחידה פועלת בשיתוף גם בים וביבשה. "אי אפשר לספר יותר מדי על העבודה בגזרות השונות", מספרת מפקדת תא אספקה רב מימדית בפצ"ן, סא"ל (במיל') חגית אלון אלחרר, "אבל הרעיון הוא לתפור חליפה מותאמת של מענה לכל כוח, בכל מקום ולכל סוג של משימה".

ב-2022, הקים ענף הלוגיסטיקה של פיקוד הצפון יחידה רב-מימדית שתפתח את התחום אף יותר: "מעבר לארגון מחדש ויצירת נוהל קרב ברור, הביטוי המרכזי להשתדרגות התחום הוא המצנח המנוהג", היא מפרטת, "על ידי נ"צ שהוגדר מראש, הוא יודע לנווט עצמאית ליעד - ומשפר באופן בלתי נתפס את יכולת הדיוק של חבילות הציוד". אותה יכולת מקצרת את הזמנים בהם המטוס באוויר, וכך מפחיתה את חשיפת הכוחות בשטח ואת האיום על כלי הטיס.

חוץ ממים, מזון ותחמושת, אפשר להצניח כמעט כל דבר שגודלו לא עולה על כמות התכולה של מטוס תובלה - כשתי מכולות. לא מדובר בשישיות מים ומנ"קים בלבד, אלא גם תחמושת ואפילו האמרים.

בעוד זו לא הדרך המרכזית בה יעבור ציוד בתרחיש בו תיפתח מלחמה בחזית הצפונית, קיימים מקרים בהם השיטה הזאת תקבע האם ללוחם בשטח יהיה אוכל, מים, ציוד רפואי ונשק. "מתוך הבנת החשיבות הזאת אנחנו מתרגלים ומפתחים את התחום כל הזמן", סא"ל אלחרר קובעת, עכשיו במיוחד, כחלק מהיערכות בגזרה הצפונית, באגף הלוגיסטיקה של פיקוד הצפון מתרגלים כל הזמן תרחישים רבים, ביניהם אספקה בהיטס במצבי מלחמה, "אנו מתייחסים באימונים לתרחישי קיצון שכוללים אפילו ירי תמ"ס על כלי הטיס".

"זה עולם מרתק שנמצא כל הזמן בפיתוח", היא מסכמת, "כל מי שעובד בו רק רוצה לשדרג אותו ככל הניתן, ובעתיד אנחנו צפויים לראות אפילו רחפני תספוק עצמאיים הנשלטים מרחוק".