השת״פ בין פנתר ותצפי שמשדרג את ההגנה על התפר

עם אינטואציות חדות, תשומת לב לכל פרט והכפלת כוחות - בחטמ"ר אפרים יודעים לא מורידים רגל מהגז ועיניים מהמסך. שמענו ממ"פ תצפיתניות שבחטיבה וסמג"ד פנתר איך מגינים על התפר המורכב

24.06.24
נויה בן גיגי, מערכת את"צ

אומנם מדובר בגדוד הכי חדש בחיל הגנת הגבולות, אבל לוחמי ולוחמות פנתר, בשיתוף פעולה עם תצפיתניות חטיבת אפרים, אחראים על כל חלק קטן בגזרה המורכבת - מרחב התפר, ויודעים שתשומת הלב לפרטים הכי קטנים היא המפתח בכל שנייה ושנייה. 

ברקע המלחמה, הבחינו בתקופה האחרונה בחטמ"ר ביותר תנועות חריגות וחשודות. "בדיוק בגלל דברים כאלו אנחנו לא מורידות לרגע את העיניים", מסבירה סרן שי, מ"פ תצפיתניות בחטיבה, "אנחנו חלק בלתי נפרד מפעילות מדויקת לצמצום טרור וסיכולי פיגועים".

"בעקבות האירועים הכפלנו גם את כמות הלוחמים וייעלנו את הזמנים", מוסיף רס"ן שמעון, סמג"ד פנתר, "יש לנו שני כובעים - אנחנו כוח הגנה, אבל גם התקפה. מצד אחד מבצעים מעצרים, אוספים מודיעין מהשטח וסורקים אמל"ח, ומצד שני, תופסים את הקו שמפריד בין הכפרים לכביש 6".

 

"היה לי חשוב להשריש לחיילות שלי שינוי מחשבתי", מדגישה סרן שי, "הן הכי מקצועיות שיש ויודעות בדיוק את העבודה, אבל עדיין הכרחי לשים דגש על דילמות כאלו ואחרות, ולהבהיר שאם יש ספק - אין ספק. גם אם יש חשש לאירוע קטן - אנחנו לא מחכות, וישר מקפיצות את הכוחות לזירה".

התצפיתניות וגדוד פנתר עובדים, כאמור, בשיתוף פעולה עמוק, ומספרים כי הם פועלים להשתלט על אירוע, עוד לפני שהוא התחיל. כך לדוגמה, משחזרת סרן שי ניסיון לפעילות טרור מהתקופה האחרונה: "תצפיתנית שלי איישה עמדה כרגיל, והבחינה בגבר, שלכל אדם אחר שהוא לא תצפיתנית, עלול להיראות כאדם נורמטיבי שחוזר הביתה מהעבודה". 

"אבל היא שמה לב שהוא הולך בציר מוזר, לא משהו שהיה תופס עיניים אחרות", היא ממשיכה, "בזכות האינטואיציה החדה שלה, היא החליטה להרים את הקשר, ולהקפיץ כוחות לאירוע. בסופו של דבר - נמצאו עליו אמצעי לחימה. היא מנעה פיגוע, ובלעדיה האירוע עלול היה להסתיים בצורה אחרת לגמרי". 

"מעבר לפעילות המבצעית", מוסיף הסמג"ד, "אנחנו משתדלים להיות בקשר רציף עם היישובים שבגזרה. זאת על מנת להבין במה אנחנו יכולים לעזור כדי לשפר את תחושת המוגנות - פיתוח מנגנוני ההגנה, שיפור הגדרות, מרכיבי מודיעין ועוד דברים רבים שאי אפשר לפרט". 

"אנחנו שם איפה ומתי שצריך", חורץ רס"ן שמעון, "בסופו של יום, אנחנו כוח ההכנה של חטיבת אפרים. לא נפסיק להשקיע בשיפור מאמץ ההגנה, ולהמשיך בפעילויות התקפיות. היינו חזקים לפני, ועכשיו אנחנו חזקים עוד יותר".