הדרך לפינוי מוצלח בצפון מתחילה ב-5 תחנות בביסל"ח

כשלוחם בשטח נפגע, הצוות שלו מצוי בסיטואציה אינטנסיבית שדורשת התמודדות מדויקת ומהירה. הצטרפנו לפלוגות הפינוי של חטיבת ביסלמ"ח בעודם מתרגלים הצלת חיים ומפיקים לקחים גם לגזרה הצפונית

12.09.24
שירה הלמן, מערכת את"צ

כל מי שהיה בשדה קרב יודע שיש רגעים בהם נדמה שהזמן עוצר מלכת, וקורה הדבר ממנו כל לוחם חושש - חברו לצוות "נופל פצוע". פתאום, ההחלטות הקטנות ביותר עלולות להיות הרות גורל וכל זה מעורב באתגר מנטלי אדיר. אז איך פועלים כדי להציל חיים - כשכל שנייה מרגישה כמו שעה?

תחושות הלוחמים אומנם זהות, אך בעקבות ההבדלים בתוואי השטח, האיומים ותורת הלחימה של האויב - דרכי הטיפול הרפואי משתנות מאזור מאזור. לכן, החלו בשני האחרון כוחות הרפואה של חטיבת ביסלמ"ח (828) בתרגיל "שעת הזהב". מטרתו: הפקת לקחים מפציעות חיילים ברצועה ויישומן למתאר הצפוני.

תחילה, התמלאו חולות ביסלמ"ח בכוחות ההצלה, שבמשך 24 שעות עסקו ללא הפסקה בהכשרת לוחמי המילואים בפלוגות הפינוי בחטיבה. הגיעו לשם מצפת הרחוקה חיילי וחיילות רפואת פיקוד הצפון, כשאליהם הצטרפו גם נציגי 669 והספקה בהיטס. "כל יחידה מביאה את היכולות והיתרונות הייחודיים לה בעולם החילוץ כדי ללמד את הצוותים שלנו", מסבירה רס"ן פז, קצינת אג"ם של רפואת פצ"ן.

אבל לפני שצוללים למהלך התרגיל, יש להבין את החשיבות שלו. "אי אפשר להסתמך רק על הניסיון של הלוחמים בגזרה הדרומית", פותח רס"ן אביב, מפקד מגמת נמ"ר בביסלמ"ח שפיקד על היום, "בלבנון יהיו אתגרים אחרים - לא ניתן להנחית מסוק בכל מקום, הפינויים מסובכים יותר בגלל אופי השטח, ומספר איומי הרוק"ק מוגבר. כל אלו מקשים על הטיפול בזמן אמת". 

לכן, באימון היו חמש תחנות המבוססות על אירועים אמיתיים שקרו בעזה, ונעשו להם התאמות לגזרה הצפונית. הראשונה היא דימוי חילוץ מרק"ם בוער. "היה מקרה כזה, באחת מחטיבות השריון", הוא מתאר, "ובעקבותיו פותחה ערכת כיבוי אש ניידת ייעודית הנקראת AFT. איתה מסתובבים הכוחות כדי להתמודד עם תרחיש כזה, ויש לתרגל את השימוש בה".

התחנה הבאה, אותה הובילו אנשי 669, הציגה אר"ן בו פלוגות הפינוי פיקדו על הטיפול והניוד של פצועים רבים עם פגיעות שונות בו זמנית. בהמשך, הם תרגלו את תהליך השחלוף לאמבולנסים ומסוקים ועד לבית החולים כך שיהיה הכי יעיל ומהיר. לאחר מכן, הפעילות הרביעית הייתה תרגול בלת"מים שעלולים לצוץ ואיך ראוי להגיב אליהם. לדוגמה, מה קורה כשבזמן הפינוי מגיח האויב? 

את היממה הארוכה סיכמו ב-828 עם תרגול פינוי מוסק, יחד עם חטיבת המרום, שבו התאמנו על הכוונת הנחיתה, העמסת הפצוע וההמראה. בסוף כל תחנה נערכו עיבוד וביקורת של המאמנים על מנת שהלוחמים ידעו בדיוק מה ללמוד ומה צריך לשפר. "עלה מהחיילים שהצלחנו לדמות את המציאות בדרך הכי מדויקת שניתן", מעיד רס"ן אביב, "כל החונכים הם אנשי מקצוע שמכירים את האירועים מקרוב, ולכן יש להם יכולת למקד אותם ולשפר את היכולות שלנו". 

חטיבת ביסלמ"ח היא הרביעית שעוברת את התרגיל לאחר שפלוגות הפינוי של גולני, 188 ו-9 ביצעו אותו בעבר. "המשימה מורכבת מאין כמוה - מדובר בכוחות שמתעסקים בחיי אדם תחת אש", חוזרת ומדגישה רס"ן פז, "ואנחנו לוקחים את הניסיון שהם צברו השנה כדי להתמקצע לכל גזרה וגזרה".