המילואימניקים שהחליטו לצאת קצונה. צפו

על קק"ץ המילואים הראשון ללוחמי חי"ר אולי כבר שמעתם, אבל אנחנו קיבלנו הצצה מקרוב לשבעת השבועות האינטנסיביים של הקורס ולמדנו - למה כדאי לצאת קצונה בגיל 30?

30.05.24
שירה הלמן, מערכת את"צ

מפרוץ המלחמה מילואימניקים רבים פעלו ללא הרף וביצעו תפקידים של מפקדים, למרות שהם לא קצינים. 74 מהם החליטו לקחת את ההירתמות לשלב הבא. בבה"ד 1 הבינו את המצב, וקם מחדש רעיון מלפני 50 שנה - קורס קצינים ללוחמי חי"ר במילואים.

"סדירים לא יכולים לפקד על מילואימניקים", מסביר מפק"ץ בקורס, סרן (במיל') ירדן, "יש להם ניסיון אחר לגמרי, מה שמצריך גישה שונה". במהלך הלחימה נוצר חוסר של קצינים במילואים ולכן, נכנסו לנעליים לוחמים רבים, והובילו כוחות - בלי ארון על הכתף.

במקום להיות בהפוגה משירות מילואים, או להמשיך להילחם לצד חבריהם, 74 הלוחמים בחרו להגיע לבה"ד 1 לחודש וחצי, ולעבור קורס מזורז שדומה למגמת "גפן". הצטרפנו לשיעורים, לתרגילים ולאימונים, וראינו איך בקורס של שבעה שבועות, שירותם משתנה מקצה לקצה. 

הקורס שידרג את יכולותיהם הפיקודיות ועתיד לחזק את כוחות המילואים בשדה הקרב. "חלק מהצוערים הבינו במלחמה שהם אחראים על חיי אדם בשדה הקרב, ולכן צריכים לפקד בצורה הטובה ביותר", מתאר המפק"ץ, "והשאר רצו לצאת קצונה עוד בסדיר ולא הסתייע להם".

בנוסף לכל התכנים, הצוערים העבירו בעצמם שיעורים שמבוססים על החוויות והניסיון שלהם מהלחימה. אנחנו הצטרפנו למשבצת שהעביר הצוער אביעד, על התקפה אמיתית שפיקד עליה בעזה. "חשוב לי לתרום לקורס כמה שאני יכול", הוא מספר. 

הקורס התמקד גם בפן הקרבי. הוא כלל אימונים רבים, כשהפעם, הם תרגלו דברים שכבר חוו במציאות. "הכול מקבל משמעות גדולה יותר", משתף אחד הצוערים, "אנחנו יודעים שעוד חודש נהיה בשדה הקרב, ונמשיך להילחם כמו שלמדנו כאן". 

ואז, הגיע סוף הקורס - לאחר שנים ארוכות של ב', 74 המילואימניקים עלו על א', וסוף וסוף קיבלו את הדרגות שעבדו כל כך קשה להשיג. "היום זה אנחנו, אבל בקרוב זה אתם", מסכם הצוער שחר עם מסר, "תתגייסו, תתנדבו ותפקדו".

מחזור הפיילוט כבר הסתיים, ובקרוב מחזור חדש ייקלט בבה"ד. הפעם, בקורס יהיו 100 צוערים שיעברו הכשרה בת 11 שבועות, יחד עם לוחמי שריון ותותחנים במילואים. אבל אנחנו לא נשכח את ירדן, אביעד, שחר ויתר הצוערים הנוספים, אלו שנכנסו לדפי ההיסטוריה.