מעכשיו - הסרס"פים הם גם מפקדי חוליה רפואית

חטיבת כפיר, שתפסה קו בכל הגזרות מתחילת הקרבות ונלחמה בעומק קיני הטרור ברצועה, החליטה לקחת צעד קדימה גם את נושא הרפואה הדחופה בשדה הקרב. שמענו על התהליך החדש שהופך את הסרס"פים גם למפקדי חוליה - שעוזרים להציל חיים בשטח

04.06.24
נויה בן גיגי, מערכת את"צ

בלב שדה הקרב, במקרים בהם יש צורך בפינוי נפגעים, המשוואה משתנה וגורמים חדשים נכנסים לתמונה: טיפול בפצוע בשטח ופינויו, תוך לחימה מתמשכת ודיווח למטה במקביל. 

כדי להתמודד עם הסיטואציה המאתגרת, הבינו בכפיר שעליהם למצוא קלף שישנה את דרך ניהול האירועים, מהפשוטים ועד המורכבים ביותר. בשכלול של אלו והסתכלות על תמונת הקרב, לתפקיד החשוב נבחרו סגני הרס"פ, שמשמשים מעכשיו גם כמפקדי החוליה הרפואית בפלוגות השונות בחטיבה. 

"מאז מלחמת לבנון השנייה הבינו שנדרשת בזמן מלחמה חוליה רפואית לא רק בגדוד, אלא בכל פלוגה", מספרת סגן אודליה בדוש, קצינת הרפואה של חטיבת כפיר, "היא זו שמעניקה טיפול רפואי מהיר ומדויק במקרה של פציעה".

עד עכשיו, הסמ"פ הוא זה שפיקד על אותה חוליה, אך בעת אירוע מתפרץ עליו לפעול יחד עם המ"פ, לפקד על הפלוגה ולהשתלט על המצב. בחטיבה חיפשו לוחם שיהיה אחראי גם במקרה של פציעה בצוות, ויתפקד כיד ימינו של המטפל הבכיר בשטח. 

"החלטנו לייעד את הסרס"פים גם לתפקיד הזה, ובשבוע אימונים אינטנסיבי, הם קיבלו את ההכשרה המלאה של טיפול ראשוני בפצוע. היא כוללת ידע בכל הנוגע לפינוי, עזרה למטפל בכיר, והבנה לגבי משך התהליך - כל זאת על מנת שיוכלו לדווח לקצינים, ובכך לסייע לכוון את הלחימה בצורה הטובה ביותר", מפרטת סגן בדוש.

"בחרנו בהם, כי רובם היו מפקדי כיתות, ולכן הם מכירים את אופי הלחימה ואת החטיבה לעומק", היא ממשיכה, "בנוסף להכול, הם אנשים רציניים שהלוחמים והמפקדים סומכים עליהם".

ההכשרה עצמה התחילה בשיעורים רפואיים, בהם הלוחמים התמקצעו בהענקת טיפול ראשוני, ולמדו את כל הדגשים כדי שבשטח יבצעו אותם במדויק, עד שפרמדיק או רופא יגיעו. בנוסף, הם עברו שיעורים על עזרה למטפל והבנה על גבולות המעטפת שביכולתם להעניק בעת הצורך. 

"הסרס"פ הוא זה שאחראי על דיווח בקשר למפקדים בקדמית, בכל הנוגע להתפתחויות בזירה", מסבירה סגן בדוש, "אני, כקצינת רפואה, מקבלת במהירות את הנתונים החשובים - ביניהם המדדים של הפצוע, מה מצבו, האם הוא צריך חמצן או דם, וככה אני יכולה להקפיץ פינוי מהיר ישר לנקודה, והמטפל בשטח יכול להתרכז אך ורק בטיפול".

בתרגיל המסכם שנערך לילה שלם, דימו תרחישים בהם המטפלים יכולים להיתקל בזירת קרב: אירוע רב נפגעים, פינוי תחת אש, סחיבת פצוע על אלונקה למרחקים וחבירה למסוק פינוי. 

"זו אחריות רבה וחשובה מאוד", מדגישה קצינת הרפואה, "אך יחד עם התרגולים וההכשרות, זה ישפר בצורה משמעותית את הטיפול הרפואי בשדה הקרב".