כש'דורסי הלילה' והדבורנים נפגשים - לא רק התמונות מדהימות

מסוק היסעור מרחף מעל ספינה בלב ים בה מטפלים בפצוע. הכבל משתלשל מהאוויר, בזמן שהדבורנים מתפעלים את כלי השיט - וכל אחד מאנשי הצוות יודע בדיוק מה עליו לעשות וכמה כל שנייה היא קריטית.
כך נראה שיתוף הפעולה בתרגיל שעשה לא מעט גלים - מעיני העדשה

28.05.24
נויה בן גיגי, מערכת את"צ

אימון חילוץ כלי שיט (חכ"ש) התקיים בשבוע שעבר ושילב בין טייסת 118 של חיל האוויר ולוחמי פלגה 916 של זרוע הים. יחד, הם דימו חילוץ פצוע מספינת ביטחון שוטף, כאשר אין אפשרות לפנות אותו ליבשה, והפעולה נאלצת להתקיים בלב ים ובתנאים מורכבים.

יכולתם לראות שם את לוחמי הזירה הימית הדרומית באשדוד, שאחראים על הגנת הגבולות הימיים של מדינת ישראל, ממכמורת ועד רפיח. מעבר למאמצי ההגנה, מסייעים כוחות הזרוע לתמרון בחיפוי באש, תקיפות מטרות טרור ויכולות תצפית מזווית אחרת - בעומק הים.

לצדם, אנשי טייסת 'מובילי הלילה', שמתחילת המלחמה מבצעים חילוצים ופינויים מלב שטח האויב. בין שלל משימות הטייסת, גם הובלת כוחות ופינוי פצועים משטח הלחימה בכלל הגזרות, ובכל מצב בו נדרש פינוי מוסק. 

יחד, הם חילצו כלי שיט, ושמו דגש על פינויי פצועים מספינת בט"ש במקרים קיצוניים, בהם אין אופציה לפנות את המטופל ליבשה - וכוחות אוויריים מוכרחים להיכנס לתמונה. 

המטרה של התרגיל, שמתקיים אחת לכחצי שנה, היא לשמור על קצב פעולה מהיר מאוד, כזה שלא עולה על חצי שעה. עד רגע הגעת המסוק, החובש הספינתי מטפל בפצוע תוך תיעוד פעילותו. במקביל, המסוק חובר לספינה וחוזר לפנות את הפצוע לטיפול רפואי מיידי. כך, מבינים הצוותים לעומק את סדר הפעולות המדויק שיכול להציל חיים. 

"אחד העקרונות הבולטים במלחמה הנוכחית הוא שילוביות - בין הזרועות ובין התקפה להגנה", מדגיש סרן בר, מפקד דבורה בפלגה 916, "וזה בדיוק מה שקרה באימון. כל אחד מהלוחמים כאן מבין היטב - למה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים".