זהו 'בית החולים האווירי' היחיד מסוגו בעולם

כשכלי טיס 'נפצע' בקרב, כנראה שבחלק מהמדינות היו מוותרים עליו. אבל אצלנו בישראל - לא משאירים אף מטוס מאחור. ישבנו לשיחה עם מפקד היחידה שמשפצת, בונה, מתקנת ויכולה להפוך כל גוש מתכת - למטוס קרב

24.04.24
יובל טור שלום, מערכת את"צ

כשמישהו נפצע ושובר את הרגל, הוא מיד יתפנה לבית חולים בשביל לקבל טיפול רפואי. אך כשמטוס "שובר רגל", יחידת האחזקה האווירית 22 (יא"א) יודעת בדיוק מה לעשות על מנת לטפל בו ולהשמיש אותו מחדש, ממש כמו רופאים.


"אנשי היחידה הם לא פחות מאמנים", כך מכנה אותם מפקד היחידה, אל"ם סלימאן, "לא סתם המשפט שמוביל אותנו הוא 'האמנות שבתעופה'".

יחידת האחזקה האווירית התחילה את דרכה לפני הקמת המדינה, ונוסדה באופן רשמי ב-1949. היא אחראית על שיפוץ, פיתוח, ייצור ושיקום של כלי הטיס השונים. "החיילות והחיילים כאן יודעים לתת פתרון לכל תיקון שחיל האוויר יצטרך", מדגיש מפקד היחידה.


"ליחידה יש יכולות של חילוץ אווירי וקרקעי", הוא מסביר, "כשמטוס נפגע אנחנו מגיעים לשטח עם צוותי החילוץ שלנו, ובוחנים באיזה דרך הכי נכון לחלץ אותו. כשקיבלנו את ההחלטה המטוס מגיע ליחידה, מגדירים מה תהליכי האחזקה הנדרשים ומאותו רגע מתחילים לפרק את המכלולים ולפזר אותם לכל תחום אליו הוא מתאים". 

"אנחנו מתקדמים בבניית המטוס מחדש, כשהוא עובר את טיסת המבחן בהצלחה, הוא חוזר לבסיס שלו לטוס כרגיל״, מציין אל"ם סולימאן, "אנחנו לא מוותרים על אף אחד, כל מטוס שמגיע אנחנו משקמים ומתקנים". 

"לפעמים כשחסר לנו חלק מסוים, אנחנו נבקש אותו מהיצרן בחו"ל, אבל בדרך כלל זמן הייצור שלהם ארוך ולכן לא נחכה", אומר סולימאן, "בשישה חודשים ייצרנו כ-60 חלקים והמטוס חזר להיות מבצעי. הקצב שלנו מהיר מאוד". 

היא"א הוא מרכז שיקום המטוסים היחיד בעולם. תיקון מטוס יכול לקחת שבועיים, ויכול לקחת ארבע שנים. במלחמה היחידה עבדה סביב השעון על מנת להשמיש מטוסים כמה שיותר מהר.

"היחידה מתקנת מטוסים ברמה הגבוהה ביותר, מסכם מפקד היחידה, "היא יוצרת יש מאין, ואם היה אפשר לדמות את היא"א לעולם האזרחי, ניתן היה לומר כי היא 'חדר הניתוח' של המטוסים. יש לנו משימה מורכבת, והחיילים כאן מבצעים אותה בעוצמה, בגאווה ובסיפוק רב".