כך מרחיבים את ה'אופק' במהלך חודשי המלחמה

כבר קרוב ל-20 שנה שהיא אחראית על פיתוח התוכנה ברחבי חיל האוויר כולו, אבל בחודשים האחרונים האורות, והמוחות, ב'אופק' לא כבים. שמענו על פעילות היחידה הטכנולוגית מאחורי הצללים - ומאחורי מערכות התקיפה המתקדמות

10.07.24
יובל טור שלום, מערכת את"צ

בליל מתקפת הכטב"מים האיראנית, שייזכר גם שנים קדימה, כולנו חזינו בעשייה הבלתי פוסקת שלהם - מערכות הגנה אוויריות, צוותי אוויר ומפעילי כטמ"ם שסייעו במאמץ והצליחו ליירט 99% מהאיומים. אבל מאחורי הקלעים, ואולי קצת יותר בשקט, פעלה יחידה נוספת שכנראה לא הכרתם - 'אופק 324'.

מדובר ביחידה טכנולוגית-מבצעית שהוקמה ב-2005, והיא אחראית על כל פיתוח התוכנה בחיל האוויר - החל מזו שבמחשב על השולחן, דרך הצג במטוסים, ועד כטמ"מים ואפילו טילים. המשרתים והמשרתות בה הם ברובם תוכניתנים, המגיעים ל'אופק' ממספר מקומות: עתודה אקדמית של הנדסת תוכנה או מדעי המחשב, קורס תכנות בבסמ"ח (בית הספר למקצועות המחשב של אגף התקשוב) ובוגרי תוכניות של חה"א כמו פסגות ותלפיות.

היכולות שלהם באו לידי ביטוי כמובן ביתר שאת בחודשים האחרונים. "במהלך המלחמה פיתחנו עשרות מוצרים המשמשים בעיקר את החיל, אבל גם את הלוחמים בשטח", מסבירה רס"ן רוול, מפקדת גף האש ביחידה.

פיתוח בולט מביניהם הוא מערכת מיוחדת, שתפקידה להציג את הישגי התקיפה של כלל כלי הטיס. התוצר הזה זמין עבור משתמשים ספציפיים בלבד, והוא מסכם כל תקיפה של חיל האוויר - התוצאות, ההשלכות ונתונים נוספים: "זה למעשה שילוב בין מידע מודיעיני למידע מבצעי. כך, המשתמש יכול לדעת כל מה שהוא צריך, ולקבל החלטות משמעותיות בהתאם לתמונת המצב העדכנית".

הפיתוחים של היחידה נוגעים בכל התחומים, אפילו כאלה שלא נמצאים בחזית. "כל פעילות מבצעית מתחילה ונגמרת באחזקה של הטייסות. לכן, בנינו מערכות שתומכות במשימה שלהן ומייעלות את העבודה", מפרטת רס"ן רוול, "בעזרת טאבלט, טכנאי יכול להכין את המטוס לקראת תקיפה, לטפל בציוד ולנהל את שאר התחזוקה".

"'אופק' פועלת בלי הרף עכשיו במלחמה, אבל גם בשגרה אנחנו לא מורידים רגל מהגז", היא משתפת, "המוטיבציה של כולם גדלה - וכשרואים כמה אנחנו תורמים באופן ישיר על הגנת שמי המדינה ועל הלוחמים בשטח, אי אפשר שלא להרגיש גאווה".