היחידה שלוחמים בשטח, חיל האוויר וגם אתם - 'הלקוחות' שלהם

יחידת "מעוף", המתמחה בשילוב של הנדסה ותוכנה לכלל הצבא, הגבירה מתחילת המלחמה את הספק הפעולה ושדרגה מערכות רבות. שוחחנו עם רמ"ד ביחידה על מאחורי הקלעים של התראות פיקוד העורף, הוויזואליות מהמלחמה ואפילו על איך לקוח בחיל האוויר זיהה מחבל בזמן אמת - וסגר מעגל

19.05.24
שירה הלמן, מערכת את"צ

כשאתם שומעים צופר של אזעקה, רואים תיעוד מעזה בטלוויזיה או קוראים על עוד תקיפה מוצלחת של חיל האוויר, תדעו שבלי יחידת "מעוף" - זה לא היה קורה. הם יושבים באגף התקשוב, ומשלבים את עולם ההנדסה והתוכנה כדי לספק פתרונות טכנולוגים שכל אחד מאיתנו משתמש בהם במלחמה (כן, גם אתם בבית).

"הרבה מהמערכות שאנו מפתחים תלויות בחיישנים, שהעבודה איתם דורשת כישורים שהם מעבר לתכנות", מסבירה רמ"ד ביחידה, רס"ן ס'. לכן לחיילי היחידה יש הבנה מעמיקה לא רק במקצועות התוכנה אלא גם שילוב מערכי התוכנה וההנדסה בצבא, שהוא ייחודי ליחידה.

היחידה מתמחה בפיתוח פתרונות בכל עולמות התקשורת, הנדסת רשתות צה"לית, התראות פיקוד העורף, פתרונות סלולריים מוצפנים לכוחות בשטח ומערכת "זי טיוב", אשר מרכזת את כל התיעודים שיוצאים משדה הקרב באוויר, בים וביבשה.

"זי טיוב" פותחה בשנת 2017 ומאז רק המשיכה להשתכלל. היא מאפשרת לבעלי הגישה אליה צפייה בכל אמצעי החוזי בצה"ל. למרות השימוש השוטף במערכת, המלחמה הביאה איתה כמות רבה של ויזואליות וצריכת תוכן במערכת שלא הייתה בעבר, מה שדרש ממעוף לשדרג את יכולותיה.

"במקביל לתפקוד השוטף התעסקנו בשיפור המערכת, גם שתתמודד מול כמות הויזואליות והמשתמשים שנוספו", מסבירה הרמ"ד, "והמשכנו להוסיף לה יכולות, לדוגמה על קצה המזלג, שדרוג של מנוע החיפוש,  שמאפשר למשתמש לגשת לכל ויזואליה שעולה בראשו ואף משלים את החיפוש אוטומטית".

מעבר למטרות הפצה, יש גם יכולות מבצעיות ל"זי טיוב". היכולת לצפות בכל הוויזואליות מאפשרת סגירת מעגלי אש בשדה הקרב בעזרת הכוונה מבוססת חוזי, ביצוע תחקירים מדויקים והוכחות ממקור צבאי ראשון במלחמת ההסברה התקשרותית.

במהלך המלחמה חיילי יחידת מעוף לקחו את הוויזואליות צעד אחד קדימה. הם יזמו ופיתחו טאבלטים שבאמצעותם לכוחות בשטח יש דרך לצפות בתכנים מבצעיים. "אין ספק שזה כבר מניב פירות", מתגאה רס"ן ס'. "הייתה פעילות מבצעית בה לקוח (נמען הפיתוח) בחיל האוויר השתמש בטאבלט שהעניק לו עיניים נוספות לשדה הקרב, מה שאפשר לו לבצע את המשימה באפס זמן".

 

מעבר לחוזי, היחידה תרמה רבות גם בתחום ההתרעה והשו"ב. יחד עם חיל האוויר ופיקוד העורף יצרו בעבר את מערכת "מסר לאומי", שכיום, שלא מפסיקה להוכיח את עצמה באירועים מבצעיים שונים.

עולם נוסף שהיחידה העמיקה בו הוא ניידות המכשירים התקשוביים: הם פיתחו מענים מהירים ואיכותיים תוך כדי לחימה כדי לספק פתרונות לבעיות שעלו מהשטח. לדוגמת מכשירים טקטיים להארכת חיי סוללה לעבודה רציפה ופתרונות לשיפור קליטה. בנוסף, מהנדסי תוכנית הניידות עוסקים בפיתוח סמארטפונים מאובטחים ופיתוח אפליקציות בשימוש מכשירי סלולר צבאי.

בעקבות המלחמה, שהגבירה את הצורך בהתרעה מיידית ומדויקת, חיילי מעוף לא הפסיקו להמציא את עצמם מחדש על מנת לספק את השירות הטוב ביותר ובסוף גם להציל חיים - והם לא מפסיקים כאן. "היכולות לייצור פתרונות חדשים ורלוונטיים בזמן קצר היא בדם שלנו", מתגאה רס"ן ס', "יצאו ממנה הרבה טכנולוגיות שימושיות שלא היו נולדות בלי ההבנה המקצועית בהנדסה מורכבת והחתירה לייצא טכנולוגיה שימושית ללחימה".