כבר 40 שנה ששת"פ הוא שמה השני של היחידה הזו - בעצם הראשון

כנראה ששמעתם לא פעם ולא פעמיים על שיתוף הפעולה בין חיל האוויר לכוחות היבשה. אבל האם ידעתם שיש יחידה שלמה האחראית על יצירת שפה משותפת בין חה"א לכוחות נוספים בצה"ל? החל מלקחי מלחמת יום הכיפורים, דרך השינוי הגדול ב"שלום הגליל" ועד להישגים בתמרון בעזה. לרגל 40 שנה להקמת היחשת"פ, שמענו איך הכול התחיל

20.06.24
יובל טור שלום, מערכת את"צ

שיתוף הפעולה בין כוחות היבשה לכוחות האוויר הפך לאחד המרכיבים הבולטים וההכרחיים מאז החל התמרון הקרקעי בעזה. בין אם מדובר בסגירת מעגלים, סיכול חוליות מחבלים, פירי מנהרות ומחסני אמל"ח - ליחידה לשת"פ בחיל האוויר (יחשת"פ) יש יד בהכול. אבל כדי להבין מאיפה היא התחילה, נצטרך לקפוץ 40 שנה אחורה - או בעצם 50?


צילום: רועי קור

"בשנת 1974, אחרי מלחמת יום הכיפורים, הבינו בצה"ל שצריך יחידה שתחזק את התקשורת בין חיל האוויר לזרוע היבשה", פותח סא"ל נ', ראש צוות משולבים לתמרון ביחשת"פ, "זה התחיל מיחידת חפ"קים (חדרי פיקוד) שהייתה אחראית על נציגי חה"א בחטיבות ובאוגדות של זרוע היבשה. בהמשך היא התגלגלה והפכה ליחידת משל"קים (מוצבי שליטה קדמיים)". 


החלפת פיקודה של יחידת המשל"קים

כשנה לאחר מכן, הוקמה יחידת תלס"ם (תובלת סער מסוקים), ששימשה כמפקדה מקצועית לתחום הטסת כוחות. במלחמת "שלום הגליל", הורגשה נחיצותו של נציג חיל האוויר במטות הפיקוד, הגיס והאוגדות. ולפיכך הוחלט לאגד את משל"קים ותלס"ם, וב-1984 - הוקמה "היחידה לשת"פ 5620" . 


 שלום הגליל, 1982

היחידה אמונה על לימוד ויצירת שיתוף פעולה בין חיל האוויר לשאר הכוחות בצה"ל, ומורכבת מגרעין מצומצם של חיילי סדיר, מערך מילואים רחב היקף וקצינים וחיילים מכוחות היבשה. כל זאת על מנת ששני הצדדים יכירו וילמדו לעומק את שפתו של חה"א, ובזכותה ידעו להפעיל את הכוח האווירי - מן הקדמיות של החטיבות הירוקות.

"היא בנויה משישה צוותים: מכלולי שדה צפון ודרום, משל"קים, משולבים לתמרון, מודיעין, מרכז הדרכה לשת"פ וצוות מבצעים", מסביר סא"ל נ', "בתוך כל אלו עשרות בעלי תפקידים שונים, מצוותי תכנון אוויריים ועד קמב"ציות. במלחמה, הגיעה לשיאה בסד"כ של עשרות קצינים ו-1500 מילואים".


צילום: עמית אגרונוב

"המבנה של היחידה כיום יעיל ומדויק הרבה יותר", חורץ סא״ל נ׳, "בעזרתו אנחנו יכולים לספק את כל היכולות האוויריות לכוח המתמרן, ולפעול בצמוד אליהם כבר משלב התדריכים - ועד לסוף המשימה. לאחרונה יש שיח ער על שיתוף הפעולה של חיל האוויר עם הכוחות המתמרנים, אבל זו כבר משימה משותפת לא שת"פ, בתמרון אנחנו יחד״.

דוגמה למקרה של שת"פ מוצלח, היה עם חטיבה 679. "לפני כמה ימים פגענו במחסן של חמאס במרכז הרצועה, ובו תחמושת גדולה. צריך לדעת להכווין ולהתאים את התחמושת למשימה", מספר הקס"א של החטיבה, רס"ן (במיל') ג', "זה מה שאנחנו לומדים בשביל התפקיד, ובשביל להעביר את המידע לחטיבה 679".


צילום: רועי קור

"תוך כדי המלחמה למדנו, דייקנו ושיפרנו טכניקות שבזכותן מנענו פגיעה בכוחותינו", מסביר ראש צוות המשולבים לתמרון, "בכל מקום בו יש לוחם או איש צה"ל, אנחנו נהיה שם, עד לרגע שיחזור הביתה. חובת ההוכחה עדיין עלינו. לא משנה איזה צבע כומתה יש לו, אנחנו מאחוריו 24/7, כתף אל כתף".