הלוחמים שמתמרנים בין התדרים - לאיום הרחפנים

אתם נלחמים בעזה. מעליכם מתחיל לעלות רחפן עוין, ותוך זמן קצר - הוא נופל ארצה. זה לא תרחיש בדיוני, אלא המציאות בשטח שלוחמי ולוחמות הספקטרום מייצרים ברצועה ומחוצה לה, מסביב לשעון. חילצנו מהם מה שכן מותר לספר, וניסינו להבין איך נלחמים - מול מה שבכלל לא רואים?

05.06.24
שירה הלמן, מערכת את"צ

המלחמה הנוכחית העצימה אתגר נוסף, בסדר גודל חדש - הרחפנים. כבר ב-7 באוקטובר עשרות מהם פלשו לשטח ישראל, ומאז, גם בלחימה ברצועה מתמודדים מול הרוק"ק (רום הקרוב לקרקע).

בדיוק לשם כך, לוחמי ולוחמות הספקטרום פועלים בשקט-בשקט, ומשבשים מגוון איומים שעומדים בפני הכוחות בשטח - בדרכים שרק את חלקן הקטן נוכל לחשוף.

סמ"ר י', סמל א' ורב"ט י' נכנסו כצוות למשימה של שבועיים בדרום הרצועה, וחזרו ממנה עם שלושה רחפנים עוינים בידיהם. "יש לנו אמל"ח שמשבש את הכלים הללו", מסביר סמ"ר א'. כך, בהתאם לתוואי השטח והסיטואציה המבצעית, הלוחמים והלוחמות מפעילים את האמל"ח שפוגע בפעילות הרחפן, ועוזר לסגור מעגל אש ולחסל אותו - תוך דקות בודדות.

כמובן שלפני שמפילים את הכלי, בודקים בעזרת שיטה שלא נרחיב עליה האם הוא עוין. "אחד הדברים שהכי מרגשים אותי זה שחי"רנקים מספרים שהיה מעליהם רחפן והוא נעלם - בזכות העבודה שלנו", סמ"ר י' מספר בחיוך.

ברגע שצוותי הלוחמה בספקטרום חוברים לכוח, הם הופכים להיות חלק ממנו לכל דבר ועניין. כן, אפילו מסייעים בשמירות. אך הם לקחו על עצמם תפקיד נוסף: "הפכנו להיות האוטוריטה המקצועית בנושא הרחפנים. הם מתייעצים איתנו לפני שהם מרימים אותם לאוויר".

גם בזמן שאתם קוראים את הכתבה הזו, יש צוותים רבים שנלחמים כרגע בעזה, ומגנים על כוחותינו מאיומי הרוק"ק השונים, וכן גם מפני אירועי דו"צ, שעלולים להתרחש מניסיונות הפלת רחפנים באמצעות ירי. "מספק לדעת שאני מביא תחושת ביטחון", מעיד רב"ט י', "הרבה משתפים אותי שהם מרגישים יותר בנוח כשאנחנו בסביבה".

אך העשייה שלהם ממש לא מסתיימת שם. אם במקרה יצא לכם להיתקל בשיבושי GPS, דעו שהם אחראים עליהם - אבל יש לכך כמובן סיבה מוצדקת במיוחד. גם בליל התקיפה האיראנית פעל הגדוד במרץ, שצוותים רבים ירדו לשטח ובזכותם מזימת האויב נכשלה.

ורגע לפני סיום השיחה, חזרנו לשלושת הרחפנים שסיכלו סמל א' וחבריו. הצוות, כפי שהוא מתאר, יצא מסופק ובצדק:  "לרוב לא יוצא לנו לראות את התוצרים של הפעילות שלנו, אז זו מין הוכחה גם בשבילנו למשמעות של מה שאנחנו עושים כאן בתקופה האחרונה".