המטוס שלא 'היה בו כלום' - אבל הצליח להפתיע צבא שלם

בדיוק היום לפני 76 שנה, בוצעה התקיפה הראשונה של חה"א הישראלי. לרגל המאורע, צללנו לעומק הסיפור המרתק. שמענו על התוכנית שהשתבשה לטובה והבנו - איך היא מתקשרת למורשת הקרב המפוארת של הזרוע

29.05.24
יובל טור שלום, מערכת את"צ

בעיצומה של מלחמת העצמאות, כשבועיים לאחר הקמת המדינה, וכשחיל האוויר הישראלי היה בראשית דרכו - 4 טייסים מטייסת הקרב 101, נערכו לפעולת פגיעה בנמל תעופה מצרי. אך הם לא ידעו שבדרך משימתם תשתנה.

טייסת 101, קיץ 1948. קרדיט: בטאון חיל האוויר

לאחר שנערכו לפעול בנמל, הגיע מידע מודיעיני על שיירה מצרית שהייתה בדרכה לתקוף את תל אביב דרך גשר אשדוד. ארבעת הטייסים הוזנקו מיד לתוכנית אחרת. המצרים לא ידעו שמחכה להם הפתעה - 4 מטוסי קרב מסוג 'מסרשמיט' המריאו ותקפו אותם, עוד לפני שהספיקו לפגוע בכוחותינו.

מטוס 'מסרשמיט'. קרדיט: בטאון חיל האוויר

באותה שנה, מדינת ישראל רכשה 25 מטוסי קרב, שהובאו ארצה במבצע 'בלק' מבלי שהמצרים ידעו. המשימה של טייסת 101 בוצעה בהצלחה ובכך - הושלמה התקיפה הראשונה של חיל האוויר אי פעם.

מטוס F-16C 'ברק', שטס בטייסת 101 כיום

"את הסיפור הזה כולם מכירים, הוא ממש נוכח", מספר רס"ן (במיל') י', טייס קרב ב-101, "אנחנו טייסת הקרב הראשונה של צה"ל, עם תחומי אחריות רחבים והכי הרבה הפלות בחיל האוויר. יש לנו מורשת מהפנטת שנמצאת בקירות".

ארבעת הטייסים שביצעו את התקיפה - עזר ויצמן (שמאל), מודי אלון (ימין). קרדיט: בטאון חיל האוויר

מלבד למור"ק המפואר, טייס הקרב מציין כי לסיפור המיתולוגי יש חשיבות נוספת: "הוא מאוד מלמד, ממש תחקיר. למשל, כשהמלחמה פרצה, פתחנו את הספרים וקראנו תחקירים וסיפורים ממלחמות עבר. גם אם מדובר על תקיפה לפני 76 שנה, זה תמיד רלוונטי וחשוב ללמוד כדי להילחם טוב יותר".


טייס ב-101 כיום. קרדיט: בטאון חיל האוויר

כדי לזכור את התקיפה המוצלחת, השם של גשר אשדוד שונה לגשר "עד הלום". השם, הוצע על ידי הרמטכ"ל דאז, רא"ל בדימוס יגאל ידין, שאמר: "עד נקודה זו הגיעו המצרים בפלישתם - וכאן ספגו מהלומותינו". 

"אני עדיין זוכר את התקיפה הראשונה שלי", הוא משחזר, "היא הייתה מרגשת ומלחיצה. אני זוכר את תחושת המשמעות המטורפת אחרי. זאת זכות לקחת חלק במורשת הזאת, להמשיך את מה שהטייסים המדהימים שהיו לפני עשו, שגם במטוס שלא היה בו כמעט כלום - הם הצליחו להפתיע צבא מצרי שלם".

הטייסים שביצעו את התקיפה. קרדיט: בטאון חיל האוויר