איך נלחמים ברחפן מתאבד? שלב אחר שלב

במערכה האחרונה נכנס איום חדש, שמסוכן לא פחות מרקטות וטילים: הרחפנים וכלי הטיס הקטנים. הם יכולים להגיע תוך דקות אחדות לנכסים אסטרטגיים בעומק המדינה, לתעד, לסכל ולגרום נזק. שמענו מהמפקדים במב"א על המענה לזירת הקרב, שמתחילת המלחמה - שינתה את פניה לגמרי

12.08.24
אביטל פשחור ונויה בן גיגי, מערכת את"צ

דמיינו את כוחות צה"ל, עמוק בשטח האויב. הם מרוכזים בלחימה, כל העיניים ממוקדות ישר - ולא לשמיים, כשלפתע מתקבלת הודעה דחופה: רחפן מתאבד מתקרב. תוך זמן קצר מכלול הבקרה האוגדתי (מב"א), שיושב מחוץ לרצועה, מאתר את הכלי העוין בשמיים, קולט לאן הוא עושה דרכו, ומתריע לכוחות לנטרל אותו.

לא מדובר בתסריט בדיוני. ירי תלול מסלול, המונה גם שיגורי רקטות, הוא איום מוכר לצה"ל - שמתמודד מולו במגוון דרכים מזה שנים. אך בשנים האחרונות, נכנס איום חדש - הרוק"ק, רום קרוב לקרקע, או בעברית: איום הרחפנים והטיסנים. מדובר בכלים קטנים, חמקמקים ומדויקים שאוספים מודיעין, אך לעיתים, גם מסוגלים להתביית על מטרה ולפגוע בה.

ישנם מכלולים ייעודיים בחיל האוויר, אשר בכל אחד מהם מתכוננים לאותו תרחיש - בו מדינת אויב תשגר רחפן לעבר הארץ. הכלי מקבל פקודה לעלות לאוויר, להגיע לנקודה שנקבעה לו ולהטיל פצצה. כל זאת תוך דקות.

"אנחנו עוסקים בעיקר מול כלים קטנים, רחפנים וטיסנים לא מאוישים", מסבירה מפקדת המב"א בפצ"ן, רס"ן ש'. "זהו עולם מקצועי שונה מרקטות או מטוסים", משלים אותה מפקד מב"א דרום, סרן י', "הרחפנים מאיימים על נכסים אסטרטגיים ועל הכוחות הפועלים, בין אם על הגבול ובין אם בעומק שטח האויב".

במב"א פועלים לזהות כל כלי שעולה לאוויר - בין אם מדובר ברחפנים צה"ליים מטעם מפקדי החטיבות או מפקדי הפלוגות, וכמובן גם כאלו שהאויב משגר ומנסה להחדיר לשטחנו. כל צוות בשטח שרוצה להטיס רחפן, מודיע קודם כל למב"א, ונדרש לאישור.

כך, כל מ"פ בשטח יכול להרים רחפן משלו ולקבל תמונת מצב בלי להיתמך במערכים אחרים בצבא - מה שמעניק עוד עיניים בשטח, ללא סיבוכים וזמן מיותר.

איך מפילים רחפן - שלב אחר שלב?

במכלול יושבים כתף אל כתף אנשי חיל האוויר שהוכשרו ביחידת בקרה אווירית, יחד עם בקא"סיות ממערך האיסוף. יחד, הם מתחילים באיתור: בעזרת כלים מפוזרים בשטח, הם מזהים בשמיים כלי טיס קטנים. ברגע שמתקבלת התרעה על כלי לא מזוהה - הם מתחילים בסיווגו. 

במקביל, הם מתריעים לכוחות בשטח. "בסופו של דבר, זה החלק שמציל חיים", קובעת רס"ן ש', "יש איומים שקשה להגיב אליהם ולהבין בדיוק איפה הם פוגעים כל כך מהר, אז אנחנו נותנים להם זמן להתמגן, ואם חלילה הרחפן יתפוצץ, הוא לא יפגע באיש".

במהלך המלחמה פיתחו עבור המב"א אפליקציה חדשנית, שמתריעה באופן מיידי על איתור איום ללוחמים הרלוונטיים. ולמרות המהירות, הם לא מסתכנים עם התרעה אחת, ומיד לאחר האיתור גם מוודאים שכל מי שקיבל את ההודעה אכן ממוגן.

כעת, נותר השלב האחרון: בעזרת שיבוש ואמצעים נוספים מיירטים את הכלי. "יש מפקד במכלול שזאת המשימה שלו", מסבירה מפקדת המב"א, "הוא זה שלוחץ על הכפתור להפעלת האמצעים, ולעיתים מנחה את חיל האוויר להפעיל יכולות מיוחדות כדי לעזור לסכל את המטרה". התהליך אומנם נשמע מורכב, אך הוא לוקח דקות בודדות, מההתרעה - ועד ליירוט.

לאורך המלחמה, הצורך במב"א רק התגבר. לאחרונה הם הצליחו ליירט כמה רחפנים שנשאו כלי נפץ בזירה הצפונית, והיו בדרך לנסות לפגוע בכוחות. 

"מכיוון שאלו אירועים מאוד מהירים ודחופים, אנחנו תמיד בקשר עם הכוח בקצה ועם השליטה של חיל האוויר. רק כך אנחנו יודעים שהכול בוצע באופן מושלם מקצה לקצה", מסבירה רס"ן ש', "אנחנו פועלים מסביב לשעון כדי  לספק כמה שיותר שקט, ולשמור על הביטחון".

"עם פרוץ המלחמה הבנו עוד יותר כמה האיום הזה ממשי וקטלני, למרות שהכלי עצמו זול ונוח לשימוש. קל לזלזל בו", מסכם סרן י', "אנחנו לא מתכוונים לחכות לראות שיפורים אצל האויב, כבר עכשיו אנחנו מכוונים להוספה של עוד ועוד אמצעים טכנולוגיים, לסיכול איומים נגדנו".