האלופים שהתייצבו במילואים למען תושבי העוטף

אירועי 7 באוקטובר השאירו אחריהם הרס כבד ביישובי העוטף, ותושבים שמתמודדים עם מגוון בעיות ופצעים עמוקים. ביוזמה מיוחדת, תוך שיתוף פעולה עם צה״ל, החליטו עשרות בכירים לשעבר בצמרת הביטחונית להתנדב לתפקיד שלא נראה כמותו - לעמוד כגורם צבאי בראש קיבוצים ויישובים, ולסייע בפתרונות מהירים. שמענו מאלוף (מיל׳) גיא צור על ההירתמות שהחלה בקבוצת וואטסאפ, והקשר המיוחד עם התושבים: "הם פשוט אנשים מרגשים. דוגמה ומופת לציונות"

23.10.23
יובל טל, מערכת את"צ

כשהתעורר אלוף (מיל׳) גיא צור בבוקר 7 באוקטובר ושמע על החדשות הנוראיות, מיד הבין שהוא לא יכול להישאר בבית - הוא חייב לעשות משהו. והתשובה הגיעה דווקא דרך קבוצת ווואטסאפ בה הוא חבר.

מדובר בקבוצה של בכירים לשעבר בצמרת הביטחונית, שנוצרה בכלל כחלק מפעילות חברתית משותפת - אך מאותו הבוקר הפכה לחמ״ל של ממש.

ביוזמה אישית, החליטו אותם קציני צה"ל, המשטרה, המוסד והשב"כ, לפנות לאנשי הקשר שלהם - בצבא, במדינה ובגופים השונים, וליצור רשת רחבה שתציע פתרונות לבעיות שהתעוררו בעקבות האירועים הקשים, ואין להן מענה ברור ומיידי.

במהרה, כפי שמעיד אלוף (מיל') צור, התעצב הרעיון לתפקיד של ממש - ובשיתוף פעולה עם צה״ל, הוחלט לגייס עשרות אלופים במילואים. כל אחד מהם אמון על ליווי אישי של קיבוץ או יישוב בעוטף עזה – ומהווה גורם ממונה מטעם צה״ל, ודמות רשמית מנוסה אליה יכולים אנשי המקום לפנות. הוא, למשל, אחראי על קיבוץ עלומים. 

המטרה המרכזית היא לקצר הליכים בירוקרטיים ורגישים באופן יום יומי. כשהקיבוץ לא יודע למי לפנות - הם נמצאים שם כדי לקדם את העניין ולהפנות לאנשים הנכונים. ״זו יוזמה שלנו בהובלת אלוף (מיל׳) נועם תיבון״, הוא מספר, ״פנינו לפיקוד הדרום, שם הבינו שיש לנו את היכולת לסייע - והתוכנית יצאה לדרך: אלוף (מיל') יוסי בכר קיבל אחריות עלינו, ואלוף (מיל') מיקי אדלשטיין הוא האיש שמלווה את האוגדה כולה, ומחבר אותנו אליה".

״אנחנו כאן כדי לתת מענה לכל הדברים שהקיבוץ מרגיש שהוא לא מקבל, ולעזור לבעיות פרטניות של התושבים״, מסביר אלוף (מיל׳) צור, ״תפקידנו הוא להבין איך אפשר לסייע להם לקבל את העזרה, ולעשות את החיבורים הנדרשים דרך קישור לגורמים הרלוונטיים. באנו לנסות לסייע ולחבק״.

מדובר במגוון רחב של בעיות – קטנות כגדולות: ״אנחנו עוזרים לתושבים בנושאים כמו קבורה, חקירות משטרה, הוצאת רכבים מיישובים וקיבוצים, בירור מה מצב כלי הרכב וכמה נשארו, חיבור למס רכוש, ביטוח לאומי, איסוף תרומות וכו'".

אלוף (מיל') צור וחבריו נמצאים בקשר הדוק מול רכזי המשק והרבש״צים, אבל גם מול הקיבוץ עצמו: "אנחנו מקיימים שיחות עם אנשי הקיבוץ, משתדלים להיות שם בשבילם. זה הכי חשוב".

ולא מדובר רק במתן מעטפת ותמיכה בצרכים לוגיסטיים. כשהחלו הזוועות, כיתות הכוננות ותושבים רבים נלחמו באומץ לב, וגילו תושייה מדהימה שהצילה רבים. אך בעקבות האירועים הקשים והטראומתיים התערערה גם תחושת הביטחון.

״במסגרת התפקיד הזה", מציין אלוף (מיל׳) צור, "אנחנו מנסים לחבק את הקיבוץ על הטראומות שהוא עבר, ועל ידי זה שאנחנו מהווים נציגים רשמיים של צה״ל שאפשר לפנות אליהם - להשיב לתושבים את תחושת הביטחון״.

״אני מזכיר להם כל הזמן שהאירועים היו נוראיים, והתוצאות שלהם היו אלימות - אבל הם אינם מעידים על היכולות והאיכות של צה״ל״, הוא מדגיש, ״אני אומר להם שלמרות כל מה שקרה, חשוב לזכור שיש לנו צבא מצוין. את המחיר לא היינו צריכים לשלם, אבל עכשיו אנחנו צריכים להביא להישג שיאפשר להם לחזור לשגרה בטוחה ולבית שעליו נלחמו בחירוף נפש״.

כשאני שואלת אם היה לו איזשהו ספק אם לקחת חלק במיזם כל כך אינטנסיבי ומורכב, הוא עונה בנחרצות: ״לא. למה לא אם אפשר לעזור?, כמה שיצטרכו אותנו - אנחנו נהיה כאן״.

״זה מדהים לראות את האנשים האלה״, הוא מסכם וקולו נרגש, ״זה מדהים כמה הם צנועים, כמה הם אמיצים, כמה הם ציוניים, כמה הם מחויבים. האנשים האלה הם דוגמה ומופת - האנשים האלה מרגשים״.