אחד על אחד עם מפעיל כטמ"ם

בזכות יכולותיו המרשימות, כלי הטיס המאויש מרחוק אחראי על ביצוע משימות מסובכות שדורשות דיוק מיוחד. מחיסולים ממוקדים, דרך גיבוי הכוחות בקרקע, ועד ליווי פעולות הצלת חיים - ישבנו לשיחה עם מפעיל כטמ"ם שהשתתף במבצע לחילוץ חטופים, ושמענו ממנו על ההתרגשות בקרון התקיפה, ועל האדרנלין שלא דועך כבר 4 חודשים

26.02.24
הילה גד, אור אפרים וענבל יום-טוב, מערכת את"צ

כבר במבצעים קודמים וגם במלחמה, כלי הטיס המופעל מרחוק (כטמ"ם) הוכיח את עצמו כאחד הכלים העוצמתיים ביותר שפועלים בשדה הקרב. הוא מתאפיין ביכולות איתור, זיהוי ודיוק גבוהות, שמאפשרות פגיעה מצומצמת גם במטרה קטנה, ושהופכות אותו לסייען משמעותי במיוחד בתמרון.

״חיל האוויר תומך בפעילות הקרקעית בצורה שאין לה תחליף״, פותח סא״ל (במיל׳) ע׳, מפעיל כטמ״ם בטייסת 166, ״הכטמ״מים מלווים את הכוחות באופן צמוד, ומעניקים להם מעין ׳מטרייה אווירית׳״.

מפעילי הכטמ״ם אומנם יושבים בקרון התקיפה, קילומטרים משדה הקרב, אבל למעשה, הם רואים ממבט-על אפילו יותר ממה שיראה הלוחם על הקרקע. בזמן שכלי הטיס מרחפים מעל שטח הלחימה, הם מחפים ותוקפים כל עצם שעלול להוות איום ללוחמים.

החיפוי הזה בא לידי ביטוי באופן משמעותי לפני שבועיים, במבצע לשחרור החטופים פרננדו מרמן ולואיס הר, כאשר המשימה של טייסת 166 הייתה לאבטח את הכוח מהכניסה הראשונית ועד הדרך החוצה. ״זה היה אירוע מסחרר״, משתף סא״ל (במיל׳) ע׳, ״אני זוכר שישבתי בקרון ההפעלה כששמענו שהחטופים בידינו, ושהם בריאים ושלמים. השמחה הייתה עילאית״.

כבר ארבעה חודשים שסא"ל (במיל׳) ע׳ משרת במילואים, ובזמן הזה הספיק להיות יותר מ-400 שעות בקרון התקיפה, לאתר ולנטרל כוחות אויב באינספור אירועים. ״ברגע שאני נכנס לקרון התקיפה, אני מתמלא באדרנלין, ואחרי כל משימה אני מרגיש סיפוק אדיר", הוא אומר בחיוך, "מבחינתי - להישאר במילואים כמה זמן שצריך. ייקח כמה זמן שייקח, אנחנו פה עד הניצחון".