ביקרנו ב'מפעל' החדש של החט"ל שמוכיח שידע - זה כוח

על פיתוחי האמל"ח והרק"ם של החטיבה הטכנולוגית ליבשה, אולי כבר שמעתם. אבל האם ידעתם שמעבר לכלי הנשק המשוכללים, עובדים במשרדי היחידה גם על מפעל ייחודי שמסוגל להשפיע על ניהול הלחימה וההחלטות המבצעיות? יצאנו לשמוע מהאנשים שמנהלים אותו איך הוא נראה היום ולאן הוא עוד צפוי להתפתח

16.06.24
גל מי טל, מערכת את"צ

ב'מפעל המידע' של זרוע היבשה, שהוקם באוגוסט האחרון, מייצרים מגוון אמצעים שמפתחים את תורת הלחימה בצה"ל. אבל אם במקרה עלו לראשכם תמונות של מכונות ענק, מסועים עמוסים או גלגלי שיניים - כדאי שתמחקו אותן. מדובר למעשה בגוף לאיסוף מידע, שמרכז את כל הנתונים מהמערכות בצה"ל, למקום אחד.

בעבר לכל כוח היה את הסמב"צית שלו, שהייתה מנהלת רישום של הפעולות המבצעיות שהתבצעו בכל רגע - תקיפת מטרות, פינוי פצועים וכדומה, ובתום המבצע הרישום היה מתוייק ונשמר ביחידה. אך עם ההתקדמות לפלטפורמות דיגיטליות לניהול הלחימה, נוצר צורך בגוף שירכז את כלל הנתונים במקום אחד.

בענף בתוך 'מפעל המידע' שנמצא תחת מחלקת לוחמת יבשה דיגיטלית (לי"ד) בחט"ל, לא מייצרים מידע מאפס, אלא עוסקים בנוהל שנקרא "הנדסת נתונים": מדובר בתהליך איסוף נתונים מכלל מערכות השליטה והבקרה של צה"ל, הנגשתם וליכודם לכדי מסקנות או המלצות למשתמשי הקצה.

עדיין מבולבלים? בואו נדבר בדוגמאות. "מאז הקמת המפעל, אנחנו אוספים את כל האינפורמציה ממערכת צי"ד למאגר מידע אחוד", פותח סרן א', קצין במפעל המידע, "אחד הנתונים ששאבנו משם הוא דיווח על ירי טנקים ותומ"תים בתמרון ברצועה, כדי לדעת כמה תחמושת נוצלה עד כה".

לאחר איסוף הדאטה, יצרו אנשי הענף תרשימים חיים המתארים את אופן שימוש החימושים של זרוע היבשה לאורך זמן, בחלוקה לפי אוגדות ופיקודים. "הגרפים האלה מספרים לנו את סיפורה של המלחמה על פי כמות התחמושת שהשתמשו בה", הוא מדגיש, "זה מידע בעל ערך רב למקבלי ההחלטות, שיכול להשפיע על השימוש בציוד מסוים בעתיד ולייעל אותו".

אחרי השלב הבסיסי של איסוף המידע וסידורו, התקדמו ב'מפעל המידע' לשלב הבא - הטמעת יכולות בינה מלאכותית ולמידת מכונה, שיזהו דפוסים חריגים ויספקו המלצות בהתאם. אחד הצוותים ב'מפעל' הפועל בתחום עוסק בפיתוח יכולות של אגירת מידע רב, המופק דרך קבע מהמערכות השונות. יכולת זו, תאפשר ללמד את תצורת השגרה במערכות, ותוביל לקבלת תובנות שיכולות להשפיע על ההחלטות של המפקדים בשטח. 

הפוטנציאל הגלום ב'מפעל המידע' הוא אדיר. שימורו והטמעת היכולות המתקדמות מסוגלים לסייע בגילוי איומים בזמן אמת, תחקור פעולות עבר, הסקת מסקנות, וכן, גם מתן המלצה לעתיד. "המלחמה הזאת תהיה הראשונה שיהיה ניתן לתחקר על ידי שמירת נתונים", קובע סרן א'.

"אנחנו מאמינים גדולים בהנגשת נתונים לכלל משתמשי הקצה", הוא מסכם, "המידע שבידינו יכול לתרום בצורה משמעותית לגופים שונים בצבא, אנחנו נמצאים בתחילתה של מהפכה שקשה לתאר לאן עוד היא יכולה להוביל. כמו שאומרים, בסופו של דבר, ידע - הוא כוח".