הצטרפנו למרכז האש מרגע סימון המטרה - עד לסיכול

מאחורי כל חיסול פעיל חמאס ותקיפת תשתית טרור, ניצבים אנשי מרכז האש של פיקוד הדרום. זה המקום שמזהה מראש, מתעדף ולבסוף מסכל את יעדי האויב. הצטרפנו אליהם בזמן אמת וראינו איך מסמנים את המטרה הבאה

24.10.23
שירה הלמן, מערכת את"צ

מרכז האש הוא הלב הפועם של פיקוד הדרום. זה המקום בו מתוכננת כל תקיפה ברצועה - ארטילרית, ימית או אווירית, מרגע בחירת המטרה ועד לפגיעה. מפרוץ המלחמה, תוכננו במרכז האש יותר מ-10,000 תקיפות של מטרות בעזה, בהן, למשל, מערכי איסוף של חמאס, ועשרות פעילי נוח'בה, כוח הקומנדו של ארגון הטרור.

כבר בבוקר השבת הראשונה, כל תאי התקיפה במרכז אוישו במלואם בחיילים סדירים ובמילואים, מכלל הזרועות והאגפים. יחד הם בנו את תמונת המצב והובילו תקיפות נגד, כשלראשונה, חלקן בתוך שטחי ישראל. "אנחנו תוקפים את החמאס בעוצמה שלא הייתה כמותה בעזה", מצהיר מפקד מרכז האש, אל"ם י', "פוגעים ונמשיך לפגוע בעוצמה בכל תשתית טרור של הארגון שעשה מעשים נתעבים לאחינו".

מי שייכנס למרכז האש, יראה מספר חדרים מופרדים למכלולים שונים. כל אחד מהתאים האלו מלא במחשבים ובטלפונים אדומים שאומנם נראים דומים - אך עושים עבודה אחרת שמשפיעה בצורה מהותית על המשך הלחימה, מבחירת המטרה - עד רגע הפיצוץ.

בתהליך בניית תוכניות התקיפה, מוגדרת לכל מכלול במרכז משימה ייעודית עבורו: אחד מתכנן את סוג התקיפה, אחר את החימוש הנחוץ למטוס, והכול מוכן על פי המודיעין שהם מקבלים - בדקות בודדות.

ברגע שסיימו את בניית התקיפה, צוות האוויר שהוטלה עליו המשימה מקבל את התכנון ופועל לפיו, ועם קבלת אישור - לוחץ על הכפתור ומשחרר את החימוש מכנף המטוס. ברגע התקיפה אנחנו חוזרים לאחד החדרים, מכלול האש, שם חזינו בפגיעה בבניין ששימש כתשתית טרור. המטרה סוכלה.

בהמשך, נחשפנו לתא נוסף שמשבש ירי מרגמות בעזרת ניתוח מודיעין ובאמצעות בחירת סוג התקיפה - כלומר ירי ארטילרי או אווירי או מהים.

כל התקיפות הללו נעשות תוך וידוא בזמן אמת שהנזק האגבי לא מופרז ביחס לתועלת הצבאית, ועל פי הדין הבין-לאומי.

אל"ם ר', מפקד החממ"א, האחראי בחירום על בחירת מטרות בזמן אמת ותכלול התאים, מתאר את האינטנסיביות והעצימות הגבוהה: "גודל התקיפות עלה בכמות ובעוצמה על כל מה שראינו בעבר. לגבי השלב הבא, נערכנו לכך, ואנחנו מוכנים".

בשגרה, מרכז האש מסמן ומתעדף מטרות בתוכניות תקיפה, אותן הוא מכין מראש. הן נבחרות לפי השפעתן בלחימה וחשיבותן האסטרטגית. לאור האינטנסיביות מפרוץ המלחמה, היה על תאי התקיפה לסמן ולפגוע במטרות רבות במקביל, בתיעדוף מצומצם ודחוף יותר, ונרשמו מהלכים נרחבים לצמצום אמצעים וחיסול פעילים בזמן קצר.

מרכז האש כבר תקף מרגמות רבות ואת מפעיליהן, ופגע ביכולת השיגור שלהן בצורה משמעותית. בליל יום שלישי הוביל לחיסול מספר פעילי נוח'בה בסיכול מתוכנן אחד. אנשי המרכז, ואל"ם י' בראשם, לא מתכוונים לעצור: "המפקדים הבכירים שמנהלים את ארגון הטרור הנפשע הזה, אחד אחרי השני, גם אם הם מתחבאים מתחת לאדמה - נגיע אליהם, מהאוויר או מהקרקע".