לקחנו את "הפרא" החדש של צה"ל למבחן שטח

מיגון, נוחות, טכנולוגיה מתקדמת ויכולת להתמודד עם מגוון מכשולים בדרך - פלטפורמת הניוד החדשה של צה"ל, 'הפרא', מציגה זינוק של ממש - ולא רק בעלייה. רגע לפני פתיחת קורס הנהיגה הראשון, יצאנו לסיבוב עם רמ"ד רכב שטח בחט"ל, כדי להבין מקרוב במה הוא שונה מנגמ"ש - ואיך תיראה חוויית הלוחמים

03.08.24
גל מי טל, מערכת את"צ

אחרי יותר מ-50 שנות לחימה, הנגמ"ש הוותיק של צה"ל, ה-M113, עתיד להתחלף באחד חדש - ה"פרא". "מדובר ברכב קרבי קל, המשמש לניוד לוחמים", מתאר רמ"ד רכב שטח במחלקת תקיפה ותמרון של החטיבה הטכנולוגית ליבשה, רס"ן נועם והב.

הרכב, תוצרת חברת אוש-קוש האמריקאית, מצויד במעטפת משופרת, המתאימה את רמת המיגון שלו לאיום שעומד בפני הלוחמים בכל רגע נתון. "הגרסה הבסיסית כוללת ארבעה מושבים, אבל אנחנו עובדים בימים אלו על הרחבת ההושבה ברכב אל מול כמות המושבים שנמצאים היום", הוא מדגיש.

ל'פרא' מערכת מתלים מתקדמת שמתכווננת באופן אוטומטי לפי תוואי השטח. היא מאפשרת הגבהה יזומה של הרכב בעשרות סנטימטרים, כדי לצלוח כמעט כל מכשול, ומסוגלת לייצב אותו גם במהלך נסיעה בשיפועי צד קיצוניים. 

"הוא מסוגל לנוע בשטח מאתגר במיוחד, כולל חולות, ביצות, הרים וסלעים", מפרט רס"ן נועם, "בזכות מערכות הבקרה הטכנולוגיות ניתן לבצע מעקב ושליטה על חלקי הרכב, ואת התאמתו לנסיעה - בין אם בתוואי מורכב או בכביש עירוני סלול".

"יכולת המעבר הזו", כך מסביר רמ"ד הרכב, "היא דרמטית מספיק כדי לחולל מהפכה בעולם הרק"ם הצה"לי". המערכות, בשילוב מנוע עוצמתי וצמיגים מיוחדים, מקנות לכל יחידה את היכולת לצאת למשימה תוך רגע, מבסיס האם - ועד לקו המגע עם האויב. 

"ב-7 באוקטובר, אם רצית להעביר נגמ"ש או טנק לשדה הקרב, האפשרויות היו להתעכב ולהעביר אותן על גבי מובילים, או לרסק את הכביש", הוא מבהיר, "ה'פרא' משנה את התמונה".

"הכלי מסוגל להחזיק משקל גבוה ביותר, ומאפשר הטמעת מערכות מיוחדות", מתגאה רס"ן נועם, "הוא יכול לשאת גם מגוון רחב של מערכות נשק כמו מקלעים כבדים, תותחים אוטומטיים ומשגרים".

כשהוא נשאל על השינוי שתעבור חווית הלוחם בכלי, חיוך מתפשט על פניו של הרמ"ד: "מעבר לרוח הנעימה של המזגן, יכולת 'גיהוץ השטח' של הרכב היא פנומנלית - אתה יכול לנסוע בשטח הררי או בשיפוע מטורף ובקושי להרגיש את ההבדל. מה גם שביחס לנגמ"ש הישן, הכלי הרבה יותר נוח".

קורס הנהיגה הראשון על ה'פרא', שייפתח בשבוע הבא בבית הספר לניוד מבצעי, הוא יריית הפתיחה לתהליך המבצוע של הכלים. החלוצים הראשונים, שנבדקו ביחידת נס"א (ניסויים ואבטחת איכות) והוכיחו את עצמם כעומדים בתנאי התקן המחמירים של צה"ל, עתידים להיכנס בעוד מספר שבועות לפעילות מבצעית, ולהיטמע בשטח בתפוצה רחבה במהלך החודשים הקרובים. 

"ה'פרא' הוא לא עוד רכב שטח", מסכם רס"ן נועם, "הוא עתיד לשמש את הכוחות הלוחמים למגוון רחב של משימות מיוחדות. מדובר בפלטפורמה חדשה שקשה לחזות את כל האפשרויות שהיא עתידה לפתוח בפנינו".