"אינטנסיביות בעוצמות שלא הכרתי". הצצה לחמ"ל 'ההרים'

כשהלחימה בזירה הצפונית הלכה והתעצמה, הסמב"ציות בגבול לבנון העלו עוד הילוך. שמענו מהחמ"ל של חטמ"ר ההרים על הימים האינטנסיביים במרחב החרמון והר דב, ועל המשמעות ההולכת וגדלה בין כוננות ספיגה לתפעול אירוע מתפרץ

29.09.24
יובל טור שלום, מערכת את"צ

שלושה חודשים שהסמבצ"יות של חטמ"ר ההרים באזור החרמון והר דב שבגבול לבנון. שלושה חודשים בהן למדו את הגזרה המורכבת כמו את כף ידן: החל מאיפה ממוקם כל מוצב וציר, ועד למי האנשים שיכולים להסתובב שם. בידיעה שברגע האמת, הן אלו שיידרשו לתפעל אירוע מתפרץ - ולהדריך את הכוחות הלוחמים בזירה. 

"היינו הסמב"ציות הראשונות שהגיעו לחטמ"ר ההרים", פותחת רב"ט טליה, "נדרשנו להקים את החמ"ל מאפס, ולהכיר את הגזרה במהירות דרך האירועים".

בעודן מתמקמות בחמ"ל חדש, סמב"ציות 'ההרים' נדרשו להסתגל גם למורכבות ולאיומים שבגבול לבנון: "באחת המשמרות הראשונות שלי היה אירוע של נפילת כטב"ם, וזו הייתה עבורי תפנית בתפקיד. הרגשתי על בשרי כמה זה קרוב, וכמה גדולה האחריות שלי במקרים כאלה". 

"יש לנו השפעה מאוד גדולה", מוסיפה חברתה לחמ"ל, רב"ט עמית, "לא מזמן היה אירוע שאם לא הייתי קולטת אותו, ומקפיצה את האנשים המתאימים, הוא היה נגמר אחרת לגמרי. יש לנו את הכוח למנוע מאסונות לקרות". 

לאור ההתפתחויות בזירה, כך מסבירה לנו רב"ט טליה, הפעילות בחמ"ל הפכה לאינטנסיבית אף יותר: "בשבוע האחרון הכול עלה מדרגה. מצד אחד זה רגע האמת - את מבינה את המשמעות, ויודעת שזה הזמן להיות הכי דרוכה שיש. ומהצד השני, את גם חווה את זה בעצמך, בייחוד כאשר יש ירי רקטות וכטב"מים לעבר החטמ"ר. אבל לצד המורכבות, הידיעה שהנוכחות שלנו כאן מצילה חיים - תמיד מול העיניים".

"פתאום אני חווה את האינטנסיביות הזאת בעוצמות שלא הכרתי", משתפת עמית הסמב"צית, "אבל לצד זה אני מרגישה שזאת המהות שלי, ושבשביל זה אני כאן היום".

"גם בתור אחת שגרה במרכז, הצפון הפך לבית שלי", אומרת רב"ט טליה, "כשקורה אירוע בגזרה שלך, את לא רואה בעיניים, ונלחמת על המקום שהפך להיות חלק ממך. אנשים בחוץ לא יבינו את החיבור שיש לסמב"ציות 'ההרים' לאזור החרמון והר דב - כל אחת כאן תעשה הכול כדי להגן על הזירה שלנו".