לא שמעתם עליהם, אבל הם העיניים של גולני בתוך עזה

מעמדות על הגבול, דרך יחידות מיוחדות ועד כניסה לרצועה, פלוגת התצפיות של גולני נמצאת בכל מקום. הם מזהים איומים ומכווינים את הכוחות בזכות אמצעים מתקדמים והבנה עמוקה של שדה הקרב. שמענו איך דואגים שהלוחמים יראו הכול

23.11.23
אביטל פשחור, מערכת את"צ

"ב'צוק איתן', אפילו לא היה לנו מקום בקדמית. במלחמה הזאת, לא רק שיש לנו עמדה קבועה משלנו - חטיבות אחרות גם באות להתייעץ איתנו על הפעילות שלהם", כך מתאר סרן (מיל') ד', קצין בפלוגת התצפית של גולני, את אחד ההבדלים שחלו בעשור האחרון בחטיבה. 

פלוגת התצפית של גולני היא כוח מילואים מיוחד שהוקם ב-2010, מתוך הרצון לספק מודיעין שוטף ולהכווין כוחות עבור צרכי החטיבה, בכל זמן ובכל עת.

"היתרון שלנו הוא שאנחנו עובדים במיוחד עבור גולני", מסביר סא"ל (מיל') ש', קצין האג"ם של הפלוגה, "ככה, בזמני מלחמה, בהם יש עומס דרישות והעבודה רבה, טוב שיש מענה רצוף וממוקד". 

הפעילות שלהם יכולה להישמע פשוטה - תצפית. לחלקכם אולי תעלה בדמיון תמונה של חייל עם משקפת שמסתכל מה קורה מרחוק, אך למעשה, התעסוקה שלהם מורכבת הרבה יותר.

פלוגת המילואים נמצאת בחטיבה סדירה, ומשרתים בה יוצאי סיירת גולני. בכל התחממות בגזרה, הם יודעים היטב שהם בכוננות הקפצה. השילוב בין מספר האימונים הגבוה, העשייה בשגרה וההבנה של שדה הקרב והאתגרים בשטח, משפר את היכולת שלהם לספק מענה בכל מקום ובכשירות המקסימלית. 

הפעילות המבצעית התכופה מדרבנת אותם להמציא את עצמם מחדש, פעם אחר פעם. "לכל גזרה ולכל תרחיש יש את האתגרים שלהם. לכן, אנו נדרשים למצוא דרכים יצירתיות לפעול", מדגיש סרן (מיל') ד', לוחם בפלוגה.

עם פרוץ המלחמה, כשקצב העבודה השתנה ואיתו גם הדרישות המבצעיות, החידושים של הפלוגה לא איחרו לבוא. השאלה המתבקשת היא מה כבר אפשר לשפר? הרי הנחת היסוד היא שאמצעי התצפית, מתקדמים ככל שיהיו, יכולים לבצע משימות מוגבלות - אך פלוגת התצפית מוכיחה אחרת.

"האתגר בעזה הוא שהיא מוקפת רכסים, מה שיוצר מעין 'אמבטיה' - אזור נמוך שקשה לתצפת עליו מישראל", מסביר סרן (מיל') ת', מפקד צוות תצפית, "אז מיד התחלנו לחשוב מה אנחנו יכולים לעשות כדי לפתור את המצב".

על אחד משיתופי הפעולה הכי מעניינים של הפלוגה, אסור לנו לספר לכם, "כשהציעו את הרעיון, בהתחלה כולם צחקו.זה היה נשמע מופרך לחלוטין, אך לאחר מחשבה נוספת הבנו שזה לא בלתי אפשרי - מה שאומר שזה יקרה". וכך הם עשו, הפלוגה הציגה את התוכנית ליחידה, והם נרתמו ושיתפו פעולה באופן מלא. 

אבל עמדות התצפית לא ממוקמות מחוץ לשטח הרצועה בלבד. למעשה, הפלוגה מקימה גם עמדות ניידות בכל מקום שצריך. "גם בתוך עזה - אפילו במהלך קרב, הלוחמים שלנו יכולים לקבל תמונה ברורה וראייה מדויקת שרלוונטית לאזור שלהם. זה מאפשר ללוחם בשטח הגנה מירבית בסביבה עוינת".

"אנחנו בקשר שוטף עם הכוחות בשטח והפידבקים שאנחנו מקבלים מאוד חיוביים", מסכם סרן (מיל') ד', "לפעמים גם רואים את התוצאות של הפעילות בחדשות, ואנחנו מזהים את האירוע ויודעים איזה חלק לקחנו וכמה העשייה שלנו משמעותית".