שיטת הפינוי ששינתה את פני המערכה. ומעכשיו - גם בצפון

פינוי פצועים הוא אירוע מורכב בפני עצמו - על אחת כמה וכמה באמצע קרב עצים או בלב שטח האויב. מכיוון שהסכנה נשקפת הן ללוחם שנפגע והן לכוחות המטפלים והמפנים, נוצר מודל הפלמ"רים (פלוגות רפואיות מרחביות), ששבר שיאים בזמן ובאיכות הפינויים בדרום. כעת, הוא מגיע גם לצפון במטרה לשנות את פני החילוץ

18.06.24
אביטל פשחור, מערכת את"צ

פינוי פצועים יכול להישמע לאוזן רגילה רק כהליך רפואי - אך למעשה מדובר באירוע מבצעי לכל דבר ועניין, שצריך להתבצע באופן המדויק ביותר, עם אנשים שהוכשרו במיוחד לכך. 

לטובת המשימה החשובה, פותחה לפני כעשור שיטת הפלמ"רים (פלוגות רפואיות מרחביות) - ששמה דגש על המשכיות הלחימה גם בזמן הפינוי.

אבל מה זה בעצם אומר? בעבר, כשפצוע נזקק לפינוי, הלוחמים היו צריכים לסגת לאחור ולטפל בו, ובכך נקטעה לעיתים הרציפות. לכן, עוד לפני מבצע 'צוק איתן', נרקם הרעיון - מסגרות רפואה המיועדות לפינוי מהיר לבית החולים, במהלכן הכוח מפנה את הפצוע לנקודות שנמצאות קרובות אליו ונקבעו מראש. 

אל אותם מקומות ייעודיים מוקפצת שיירה של לוחמים במילואים וכוחות רפואיים. הם שוהים בכוננות בעורף האוגדתי, כך שיכולים להגיע למקום במיידיות, ועובדים בשיתוף פעולה ובדייקנות. בזכות הרקע שלהם ביחידות מבצעיות שונות, הם מוסמכים לנווט אל נקודות המבטחים, לאבטח את כוחות הרפואה ולהנחית מסוקי פינוי במידת הצורך.

"הדגש כאן הוא שהכוח הלוחם יוכל לחזור לתמרן תוך זמן קצר", מסביר רס"ן אלמוג, סגן מפקד יחידת צניחה והטסה, שמהווה חלק אינטגרלי בפעילות הפלמ"רים, "מרגע החבירה - הפצוע באחריותנו בכל מהלך הפינוי, עד הגעתו לבית החולים".

בעקבות הצלחת השיטה בגזרה הדרומית - התחילו בחודשים האחרונים אימונים גם בגזרה הצפונית. "כאשר נחשפתי לפלוגות הרפואה שם, ולשיאי הפינוי יוצאי הדופן - יצרתי קשר עם מפקד יחידת צניחה והטסה, והתחלנו לעבוד", משתף מג"ד 5151, סא"ל (במיל') שאול.

אך הצפון והדרום, כמו שאתם בטח מבינים, שונים מאוד מבחינת תנאי השטח. "פינוי בצפון ייקח יותר זמן מאשר בעזה", מדגיש סא"ל (במיל') שאול, "מדובר במרחב גדול יותר, בעל טופוגרפיה מורכבת ותנאי מזג האוויר קשים, ואויב מתוחכם יותר. למרות האתגר, אנחנו עושים את ההתאמות הנדרשות, ודואגים שהפער ביניהם יהיה מינימלי, ושהפינויים יהיו מהירים ובטוחים ככל הניתן". 

כדי לתרגל באופן מותאם ולהסתגל לשטח הצפוני - הכוחות מתאמנים כל הזמן. "הכרחי להקנות לחיילים את הכלים האפשריים", סא"ל (במיל') שאול מפרט , "החל ממטווחים, דרך אימון ניווטים, ועד הכרת הסביבה - אילו כוחות מאבטחים, מטפלים ומפנים". 

"חשוב לנו שכל החיילים והלוחמים יידעו שהפלמ"רים נמצאים בכל מקום - אפילו בלב שטח אויב", מציין סא"ל (במיל') שאול, "בדיוק בשביל זה אנחנו מתאמנים כל כך הרבה. הוכחנו את עצמנו בדרום, וכשנצטרך - נוכיח את עצמנו גם בצפון".