הראשונות לדעת - ישבנו לשיחה עם 'העיניים של מח"א' בתא השליטה

את חלקו העצום של חיל האוויר במערכה הנוכחית כולנו מכירים - מהפעילות האינטנסיבית ברצועה ובצפון, דרך פינוי פצועים בתמרון ועד ליירוטים הדרמטיים בליל המתקפה האיראנית. אבל מי הראשונות לשמוע על האירועים המתפרצים האלה, לתפעל אותם - ולתכלל את כל פיסות המידע עד למח"א? ישבנו לשיחה עם פקמ"צית מבצעים כדי להבין - איך הן מצליחות לשמור על חדות וקור רוח כשחיי אדם תלויים בהן

19.05.24
יובל טור שלום, מערכת את"צ

כשמתרחש אירוע רב נפגעים ברצועה, צריך לפנות כמות רבה של פצועים, לדאוג שאף חייל נוסף לא ייפגע ובעת הצורך - להזניק מסוק קרב לטובת תקיפה. אז מי הראשונות לקבל את המידע, לפעול בחדות ולהזרים אותו עד למפקד חיל האוויר?

"כשמתחיל אר"ן, אנחנו קודם כל כורזות בבור של חיל האוויר", מתארת סמל ע', פקמ"צית מבצעים בחה"א, "בבת אחת, כל בעלי התפקידים נדרכים, אנחנו מבינים יחד את סדר הגודל של האירוע, ובו זמנית מפקד תא השליטה מעריך את תמונת המצב".

"תוך מספר דקות, הבכירים הרלוונטים מגיעים אלינו לתא השליטה בשביל לראות שהפינוי מתנהל כשורה", מבהירה הפקמ"צית, "לבסוף אנחנו מחכות לדיווח של מספר הפצועים ומיקום הנחיתה של המסוק. סביב אירוע כזה יש המון גורמים שצריך לתאם ביניהם".

תפקידה של פקמ"צית המבצעים שנמצאת בבור, הוא לרכז את כל תמונות המצב בזמן אמת - בתוך חיל האוויר, ומול החיל הירוק ואגף המבצעים. "אנחנו מתכללות את כל החיל", מחדדת סמל ע', "לוקחות חלק בכל המשימות של המערכים - אם זה פינוי מהרצועה תחת 669, יירוט של מערך הגנ"א, סיכולים על ידי כטמ"מים ואפילו תקיפות של מטוסי קרב. כל פעילות מבצעית או מטוס שעולה לאוויר עובר דרכינו".

לפני הכניסה למשמרת, שאורכת כ-24 שעות, הן מקבלות תדריך על הפעילויות המתוכננות. "תמיד יכולים לקרות אירועים מתפרצים - ובדיוק בשביל זה אני שם", מסבירה סמל ע', "אנחנו צריכות להיות כל הזמן הכי טובות והכי ממוקדות כי בסופו של דבר - חיי אדם תלויים בנו".

תפעול האירועים הרב-זירתיים הוא רק חלק מההסמכה הארוכה שפקמ"ציות המבצעים עוברות. הן לומדות איך לפעול במהירות, עם קשב גבוה, בשביל לדווח לשטח, לתאים השונים ולבכירים בצורה המדויקת ביותר.

"התפקיד שלי דורש המון עמידה בלחץ ואסרטיביות", מציינת סמל ע', "אני העיניים של מח"א בתא השליטה, ומה שאני אעביר לו זה מה שהוא ידע, הוא סומך עליי ויודע שכשאני מתקשרת אליו - מדובר במידע חשוב וחיוני למשימה". 

"יש גם מקרים מאתגרים מנטלית, אני נחשפת לאירועים קשים, וצריכה להמשיך במשמרת בשיא הריכוז", היא משתפת בהתרגשות, "אבל כשאני יוצאת מהתא, ורואה בחדשות אירוע שבו הצלנו חיים, אני מרגישה תחושת משמעות גדולה וסיפוק אדיר".