יש לנו 8 שאלות על ה'דולפין' - על כמה תצליחו לענות?

כשמדובר ביום שמוקדש לאחת החיות החכמות ביותר בים, לא יכולנו לוותר על ההזדמנות לבחון ולהעשיר את הידע שלכם. אז לרגל יום הדולפין הבינלאומי, בואו לגלות מה יש לנו לחדש לכם על אחד הכלים המבצעיים ביותר של הזרוע

14.04.24
גל מי טל, מערכת את"צ

איזה כלי שיט של זרוע הים קיבל את השם "אח"י דולפין"?

צוללת

בחזקת זרוע הים נמצאים כלי שיט רבים מסוגים שונים. המוכרים מביניהם הם הצוללות וספינות הטילים, המשמשות למשימות הגנה ולפעילויות מבצעיות בלב הים. ולפני שתשאלו - אח"י, לא על שם האווירה המשפחתית, אלא ראשי תיבות של התואר "אוניית חיל הים", קידומת המלווה את כלי השיט עוד מקום המדינה.

באיזו שנה נכנסה אח"י דולפין לשימוש מבצעי?

1999

לאחר מלחמת המפרץ, פתחה הממשלה בדיונים עם ממשלת גרמניה על חבילת סיוע צבאית, שכללה בין היתר גם את שתי הצוללות הראשונות מדגם "דולפין". כך, יצאו צוותים של זרוע הים לגרמניה על מנת לעבור הכשרות מתאימות לקראת הבאתן. הצוללת הושקה (טבלה לראשונה במים) באפריל 1996, ונכנסה לשימוש במרץ 1999. 

כמה צוללות "שירתו" בזרוע הים תחת השם אח"י דולפין?

שתיים

בעבר, היו צוללות מסדרת T, כאשר אחת מהצוללות נשאה את השם אח"י דולפין. לאחר שהסדרה יצאה משימוש מבצעי, הגיעה סדרת "דולפין", וכנהוג בזרוע, הצוללת החדשה קיבלה את שמה מהצוללת הישנה.

באילו שנים הייתה אח"י דולפין המקורית בשירות זרוע הים?

1968-1975

הצוללת נרכשה ע"י ישראל בשלהי 1967 בהמשך לשתי אחיותיה, אח"י לוויתן ואח"י דקר. הדולפין הניפה את נס השירות הפעיל בנמל פורטסמות' ב-9 בינואר 1968, והגיעה לישראל מספר ימים לאחר שהדקר טבעה. כיוון שרכישתה של הצוללת נשמרה בסוד, הדמיון בין השתיים גרמו להפצת השמועה כי הדקר הגיעה לחיפה.

כמה צוללות מסדרת "דולפין" נמצאות בשימוש זרוע הים כיום?

שלוש

שמותיהן - אח"י דולפין, אח"י לויתן ואח"י תקומה. צוללות הדולפין נחשבות לאחד מהדגמים המשוכללים ביותר בעולם כולו, מאחר והן צוללות המונעות במנועי דיזל (חשמל). הן נושאות מגוון רב של אמצעי חימוש וציוד מודיעין אלקטרוני המשמש את הזרוע בעתות מלחמה ושגרה, ולוקחות חלק במגוון משימות חשאיות ומסווגות.

מה צבע הדולפין בסמל הרשמי של הצוללת?

שחור

הסמל עוצב עבור הצוללת הישנה מסדרת T, והוא משמש בעיקר לגאוות היחידה של המשרתים על הכלי - ניתן למצוא אותו בעיקר על גבי חולצות וכובעים.

סדרת הצוללות הכי חדישה של חיל הים נקראת דולפין AIP, מה מייצגות האותיות?

Air Independent Propulsion - הנעה ללא תלות באוויר חיצון

צוללות הדולפין AIP מהוות שדרוג, שכן הן כוללות שכלולים במערכות הלחימה. דוגמה לאחד מהשיפורים הרבים הוא הוספת חלק ייחודי בצוללת ובו תאי דלק המאפשרים שהות ארוכה יותר מתחת למים, ללא תלות באוויר חיצון - ומכאן השם. 

מלבד דולפין, איזו חיה מופיעה בסמל שייטת הצוללות?

דג חרב לזכר נופלי אח"י דקר

במרכז הסמל החדש מוצגת הצוללת, כאשר הפריסקופ, המשקפת שמביטים בעזרתה, מורם ומשקיף למרחבי האויב. לצידיה מוצגות שתי חיות ימיות: דולפין ודג חרב. הדולפין מאז ומעולם ליווה את השייטת, והוספתו של דג החרב היא במטרה לחלוק כבוד לזכרה של אח"י דקר ול-69 אנשי הצוות שלה.