בלי החיילים והחיילות האלה - רגעי היירוט הדרמטיים לא היו נראים ככה

את ההצלחה חסרת התקדים של חיל האוויר בליל שבת, כנראה שכולנו נזכור לעד. בשביל להבין טוב יותר מה קרה שם, ישבנו לשיחה עם החיילים והחיילות שסיפרו לנו מזווית קצת אחרת על אותו לילה היסטורי, והבנו - איך מזהים כל מטרה ולמה בלעדיהם המטוס לא יכול להמריא

17.04.24
יובל טור שלום, מערכת את"צ

קצין טכני בטייסת 106, רס"ן ב'

"קראתי לכל אנשי הגף הטכני בסדיר ובמילואים להגיע לטייסת. לא הייתי צריך להסביר או לפרט, כולם הבינו שזו השעה לשמור על המדינה ועל המשפחות שלנו. כשהמתקפה החלה, זה הרגיש כמו סרט, צוותים מיומנים ומלאי מוטיבציה עם אש בעיניים. חימשנו את הטילים למטוסים והמראנו אותם בקצב מטורף. אני מרגיש בר מזל לפקד על האנשים המיוחדים האלה. אנשי המערך הטכני הוכיחו פעם נוספת, שבלעדיהם הקסם הזה של חיל האוויר לא יכול לקרות".

צילום: דוברות חיל האוויר

טכנאי דרג א' בטייסת הנגב 253, סמל דימה

"כל הצוות בדת"ק (דיר תת-קרקעי) הבין במהרה את משמעות המשימה וגודל השעה. לראות את המטוסים שחימשנו רגע לפני, נוחתים חזרה בשלום ללא החימוש אחרי יירוטים מוצלחים, נתן לנו תחושת סיפוק אדירה. אני מתרגש כל יום מחדש להיות חלק מהמאמץ הכל-כך חשוב בהגנה על מדינת ישראל".

פקחית טיסה במגדל הפיקוח בתל נוף, סמל מעיין

"בחצות עליתי למגדל הפיקוח המשני, והתחלנו לתפעל את השדה. שמתי קסדה ואפוד למקרה שיהיה צבע אדום בבסיס, כי אי אפשר לעזוב את מגדל הפיקוח. אני זוכרת את המטוסים ממריאים ונוחתים בלי הפסקה, וכשראיתי את המטח לכיוון בסיס נבטים, הבנתי את גודל האירוע. כשירדתי מהמגדל ופתחתי את החדשות, ראיתי ש-99% מהתקיפות יורטו. הבנתי את החשיבות של האירוע ההיסטורי שזכיתי לקחת בו חלק. אין גאה ממני להיות במשפחת חיל האוויר".

בקר שליטה אווירית, רס"ן ג'

"באותו הלילה הכול התנגן כמו תזמורת מתואמת, והניגון הזה נעשה בצורה מיטבית כי עשינו הכול כדי להגן על מדינת ישראל. ברגע שהנקודות האדומות החלו להופיע על המסכים - יצאנו לפעולה, ולאט לאט ראיתי את הנקודות נעלמות בזו אחר זו מהמסך. התאמנו המון בסימולציות בדיוק על התרחישים האלה, אבל כשזה הדבר האמיתי, ההתרגשות מתגברת".

עובדת במטה המבצעי של חיל האוויר, רב"ט ט'

"אני נמצאת בתא השליטה שאחראי לבנות את תמונת המצב החילית, ולהעביר אותה עד לדרג הבכיר ביותר. הוקפצתי לכאן ביום שבת, ומיד צללתי למעמקי העניינים. אני זוכרת שבאותם רגעים התרגשתי מאוד, אך עם זאת נשארתי חדה וממוקדת במשימה. בבוקר אחרי כל האירוע, הרגשתי תחושת סיפוק אדירה, ואני יודעת שלקחתי חלק בהשפעה על ביטחון תושבי מדינת ישראל".

קצינת זיהוי ב'חץ', סרן (במיל') ה'

"בתור קצינת זיהוי אני אחראית על זיהוי המטרות, ובאירוע הזה - הטילים הבליסטיים. המשפט שמתאר בשבילי את אותו הלילה הוא: "קשה באימונים - קל בקרב". לאחר אימונים של שנים, האירוע הזה הוא הצלחה גדולה למערכת 'חץ'. זו גאווה ושליחות עצומה להיות חלק מזה".