איך פינת עישון ודמות בחלון מובילות לתקיפה מדויקת?

בעקבות שורת תקיפות נוספת בדרום לבנון, ביקשנו לשמוע על אלה שעומדים מאחורי סיכול האיומים בצפון מדי יום. מפקד צוות בגדוד האיסוף 595 בחטיבת ההרים סיפר לנו על האירועים שהובילו להשמדת עמדת תצפית נוספת של חיזבאללה, ועל ההיכרות הנדרשת לא רק עם מוקדי הטרור של האויב - אלא אפילו עם פינות העישון שלו

10.09.24
גל מי טל, מערכת את"צ

"זו תוצאה של הרבה מאוד שעות ציפייה והמתנה שהשתלמו", כך מתאר סגן שלו, מפקד צוות הלוחמים מגדוד האיסוף 595, את ההכנות שהובילו לזיהוי והשמדת עמדת התצפית של חיזבאללה אתמול בכפר שובא שבדרום לבנון. 

העמדה של ארגון הטרור היא רק מטרה אחת מיני רבות שמופללות באופן יום-יומי ולרוב נשארות מתחת לרדאר - ומחכות לרגע הפקודה. "הצוותים שלנו פועלים בגזרה - במוצבים ובמבצעי הסוואה בשטח", הוא מחדד, "על רוב העשייה שלנו אי אפשר לדבר, אבל ברגע שלוחם זוכה לראות תקיפת מטרה שעבד עליה, זה מתדלק אותו להרבה זמן".

לכל העדכונים בזמן אמת - הצטרפו לערוץ הטלגרם הרשמי של צה"ל

וכך כאמור קרה גם אתמול. אחד מלוחמי 595 זיהה במהלך פעילות שגרתית את האיום - וזה הושמד תוך דקות בודדות: "מאחורי הסיכול הזה עומד לוחם שפעל בדיוק כפי שאנחנו מכשירים את צוותי האיסוף שלנו. הוא זיהה משהו קטן בחלון, שבמבט ראשון נראה אולי זניח, חקר אותו והתריע".

תוך דקות מרגע הזיהוי, הם עלו מול המודיעין באוגדה, קיבלו אישור והוציאו את התקיפה לפועל יחד עם טנק שמהווה חלק  מצוות הקרב הפלוגתי.

"ככוח האיסוף אנחנו חלק מהתקיפה לכל דבר", מוסיף סגן שלו, "אנחנו נמצאים שם מהרגע שננעלנו על המטרה, דרך הכוונת האש בצורה מדויקת ועד ההסתכלות על התמונה הכוללת במהלך המבצע - בין אם זה לוודא שאף אזרח לא מתקרב, לראות אם יש מחבלים שמגיעים או בורחים ממקום התקיפה, לבדוק את הקישוריות של הגורמים אחד לשני. זה ממש לא נגמר בהפללת המטרה".

את הזיהוי המוצלח והתקיפה המדויקת, מייחס מפקד הצוות לשיטות חדשות לניהול המבצעים שמנחילים בגדוד בימים אלה: "בנוסף לאמצעי לחימה שנכנסו לראשונה לשימוש בשבועות האחרונים, המפקדים בגדוד התחילו לרכז את המשאבים בצורה אחרת. נעשית חשיבה מקדימה ומקיפה על המשימות שמוקצות לכל צוות, כמו גם אימונים משותפים ברמת החטיבה על הוצאה לפועל של מגוון תרחישים".


אילוסטרציה

"הטנק שתקף אתמול, למשל", הוא מדגים, "השתתף איתנו בנוהל קרב והכיר את המטרות בגזרה מבעוד מועד, ככה שברגע האמת סגירת המעגל התבצעה במהירות יוצאת דופן".  

באשר לבחירת הצוות המתאים למשימה, סגן שלו מעיד שלא מדובר בפעולה של מה בכך: "מה שמייחד את צוותי האיסוף זה שלכל אחד יכולות אחרות, וחוזקות שצוות אחר לא יכול להביא לשולחן. יש שמתמחים באיסוף אנכי בעזרת רחפנים, צוותים אופקיים שמתמקדים במערכות כאלה ואחרות לתצפית ואיתור ויש צוותים מיוחדים, שמעדיפים להישאר מתחת לרדאר". 

"על רוב מה שאנחנו עושים כאמור אי אפשר להרחיב", הוא אומר בחיוך צופן סוד, "אבל בגדול מדובר בפעילות מבצעית בנקודות עם חיכוך גבוה עם האויב, לפני ואחרי הגדר, ביכולות הסוואה שלא נופלות מכל יחידה מיוחדת בצה"ל ובדרישה להגיע ולחשוף את האויב, לא משנה איפה הוא נמצא".

"התחושה שלנו בתור מי שנמצאים בשטח, היא שאנחנו מכירים את האויב לרמות הכי קטנות", הוא מסכם, "אנחנו מבינים, מרגישים ורואים אותו. אנחנו יודעים באילו עמדות מותר להם לעשן סיגריות, איפה הם צריכים לחבוש קסדה, איפה הם הולכים לישון ואיפה הם קמים, וכל תנועה חריגה שלהם - תקבל את המענה המבצעי המדויק".