המערכות החדשות שבזכותן התקשורת בשדה הקרב חזקה יותר

שיתוף פעולה בין כל הכוחות שפועלים בשטח הוא אחד מהדברים החשובים בלחימה. בלי תקשורת איכותית ומדויקת העבודה המשולבת של הזרועות, הארטילריה וכוחות החי"ר, לא תהיה באותה רמת איכות. למדנו ממפקד הקשר והאלקטרוניקה של פד"ם איך מסנכרנים מלחמה שלמה, ומה החידושים שפיתחו בדרך?

31.12.23
שירה הלמן, מערכת את"צ

בשביל ליצור פעילות מבצעית מדויקת, איכותית ויעילה, כל הכוחות המעורבים בה צריכים לעבוד בסנכרון מושלם ושיתוף פעולה הדוק. כדי להגיע לרמה הטובה ביותר של עבודה משותפת, נדרשות מערכות תקשורת מתקדמות וחדשניות שיוכלו לקשר בין כל גורם בשדה הקרב, החל מהחי"רניקים בשטח, דרך טייסי הקרב ועד קציני האש במכלולים.

כל זה קורה בזכות החיילים באגף התקשוב ואלו בדרום בפרט, שלא מפסיקים להמציא פתרונות חדשים לייעול המלחמה ושיפור התקשורת בין כלל הצבא.

בעקבות המלחמה, הוקמו 150 פלטפורמות תקשוביות, ניידות ונייחות השזורות בין כל הגורמים הרלוונטיים: קציני הקשר החטיבתיים והגדודיים בשטח, מערכות תקשוב שנמצאות ברק"מים שונים, ספינות, מטוסים ומסוקים וארטילריה. הפריסה הזאת מאפשרת תקשורת רציפה בין כל הרכיבים - גם בזמן קרבות.

"בין אם בגלל הסד"כ הנרחב, או ההתקדמות שנעשתה לפני הלחימה  - המלחמה דרשה פתרונות תקשוביים רבים", מסביר אל"ם צחי לוי, מפקד קשר ואלקטרוניקה של פיקוד הדרום, "לכן, אנחנו ממשיכים למצוא חידושים שמשנים את פני המערכה".

בתקופה האחרונה, נוספו שלושה דברים מרכזיים לעולם הקשר ואלקטרוניקה. הראשון הוא מערכות ייחודיות, שחלקן אף פותחו תוך כדי הלחימה, שמאפשרות למפקדים הנמצאים במכלולים מחוץ לרצועה, שליטה מלאה בכוחות גם במרחק של עשרות קילומטרים.

נוסף על כך, אותו קשר בין המפקדים נוצר לראשונה בסיווג מוחלט: "עכשיו ניתן לדבר בסלולר צבאי, ולנהל הכול בשיחות מאובטחות. היכולות האלה מאפשרות שליטה במרחב בנוי בעומק עזה באופן שלא היה בעבר".

החידוש השני מביא פתרון למורכבות הארטילריה - שיש לה השפעה גדולה במערכה, אך בשטח בנוי וצפוף כמו עזה, דורשת דיוק מרבי ושיתוף פעולה מלא בין הכוחות. לכן, פיתחו ערכות שמייצרות לגדודי התותחנים בסוללות תמונות איסוף מדויקות על מיקום הכוחות והמרחב בו הם נמצאים, ובכך מדייקים ומקצרים את זמני סגירת מעגלי האש.

שינוי משמעותי נוסף שנעשה הוא בהגדלת מספר החמ"לים. בשגרה יש בודדים, וכעת, לפי הצרכים בשטח, הכמות כמעט הוכפלה.

כדי שאגף התקשוב יוכל להתקדם ולשפר את עבודתו במהלך הלחימה, פלגת "BID" (מידע מבוסס נתונים) של המקשא"פ (מפקדת קשר ואלקטרוניקה פיקודית) עובדת מסביב לשעון. מטרתה היא לאסוף נתונים ממאגרי המידע השונים, להסתכל עליהם בהיבטים מודיעניים ומבצעיים, וליצור מערכות שמספקות מידע שלא נשען על הערכות מצב בודדות.

"דוגמה אחת לכך היא בפינוי הפצועים", מוסיף אל"ם לוי, "חקרנו כמה זמן לוקח לפנות פצוע ממוצע, ייצרנו לכך מאגרי מידע, כדי שברגע האמת מפקדים יכולו לקבל החלטות מבוססות נתונים מכלל הלחימה, ובכך קבלת ההחלטות תהיה יותר מושכלת".

"הלחימה הקרקעית מאתגרת", מתוודה אל"ם לוי, "אבל בשביל זה אנחנו כאן, ותפקידנו הוא לאפשר את יכולת השליטה של המפקדים ולייצר תמונת מצב אמינה ואיכותית שתסייע להשיג את מטרות המלחמה".