מערכת את"צ

 

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי:

"בסוריה חיסלנו היום בבית ג'ן את חסן עכאשה, שהיה אחראי מרכזי לשיגורי הרקטות של ארגון הטרור חמאס משטח סוריה לעבר עורף מדינת ישראל בשבועות האחרונים.  אנחו נמשיך לפעול כנגד בכירי חמאס.

בנוסף, תקפנו היום שורת מטרות חיזבאללה ברחבי דרום לבנון, ובהן אתרים צבאיים של הארגון.

השבנו בירי לאזורים מהם זוהו שיגורים לשטח הארץ.

כפי שאמרנו מתחילת המלחמה, לא נשלים עם איום סמוך לגבול הצפון. אמרנו את זה ואנחנו מתכוונים לזה. 

אני רוצה להתייחס לסוגיות שעלו היום בתקשורת בהקשר המעבר בין שלבי המלחמה. לפני מספר ימים הסברתי את פעילות כוחות צה"ל בצפון הרצועה, וכיצד פירקנו את המסגרת הצבאית של חמאס בצפון. 

עדיין יש שם פעילי טרור ואמצעי לחימה, אבל הם לא מתפקדים בתוך מסגרת צבאית מאורגנת, וכעת אנחנו פועלים באזור הזה בצורה אחרת ובתמהיל כוחות אחר להעמקת ההישג.

אנחנו מתמקדים בשלב הזה במרכז הרצועה ובדרומה. מדובר עדיין בפעילות מבצעית עזה ומורכבת, וניהול קרבות קשים, גם במרכז וגם בדרום.  הלחימה תימשך גם בשנת 2024.

במרכז רצועת עזה, כוחות צה"ל מרכזים מאמץ בלחימה במרחב מחנות המרכז באל-בורייג'. הכוחות איתרו מפעלי ייצור הנשק התת-קרקעיים המרכזיים של חמאס הממוקמים בעומק של שלושים מטרים מתחת לאדמה. 

במפעל הזה ייצרו בהן רקטות ארוכות טווח, פצצות מרגמה וחלקי כלי טיס בלתי מאוישים. המפעך הזה היה בנוי לאורך הציר בו נוסעות המשאיות ההומניטריות. חמאס נטמע בתוך מרחבים אזרחיים. מצאנו אותם ופירקנו אותם. נמשיך לפעול בצורה הזאת. 

איתרנו במרחב גם את מחרטת ייצור הנשק הגדולה ביותר שמצאנו מתחילת המלחמה. המפעל היה מחובר למערכת מנהרות תת-קרקעיות וכך הועברו אמצעי לחימה לכל חלקי הרצועה.

אנחנו נמשיך לפעול כנגד תשתיות הטרור של חמאס". 

שאלות תשובות

ש: אני רוצה לשאול אותך בהמשך לדבריך, האם ישראל עברה לשלב ג' בלחימה ואיך זה מסתדר עם האמירות שלכם שמקסימום לחץ הוא זה שיביא לשחרור החטופים ובנוסף למה ההכרזה על מעבר השלב הציבור הישראלי צריך לשמוע את זה דרך הניו יורק טיימס?

ת: אני רוצה רגע להתייחס עוד פעם כי אני חושב שהשימוש במילים או באותיות פחות עוזר לציבור הישראלי ולכן גם הצגתי את הדברים פה בצורה מסודרת וברורה. אנחנו סיימנו בצפון את פירוק המסגרת הצבאית של החמאס. זה היה מהלך מאוד משמעותי, מאוד עצים עם המון כוחות בדגש לכוחות אנשי מילואים.

ש: עכשיו אנחנו פועלים בצפון כי עוד יש שם טרור. לא במסגרת צבאית, לא באופן מאורגן, יש שם גם אמצעי לחימה, עשינו שם פשיטה אתמול, אנחנו נמשיך לפעול במרחב הזה בסד"כ כוחות אחר.

אנחנו מתמקדים עכשיו בדרום ובמרכז, חאן יונס היא אזור מרכזי שאנחנו מתמקדים בו מתחת לאדמה ומעל האדמה, מדובר בלחץ צבאי מאוד משמעותי ומאוד עצים. הפעולה שעשינו היום במחנות המרכז שתיארתי קודם זה קרבות קשים מורכבים והשמדה של יכולות ייצור, זה אומר דבר אחד, אתה רוצה תקרא לזה שלב ב', וזה מעבר לשלב ג', זה אומר דבר אחד – הלחימה לתוך שנת 2024 נמשכת, היא תקרה בצורה אחרת באופן שונה, ישוחררו אנשי מילואים, אנחנו נפעל בצורות שונות לפי מה שנדרש במרחב המבצעי ונעשה את זה באופן כזה שבסופו של דבר ידבר במעשים, לא במילים ולא באותיות. על זה אנחנו ניבחן.

ש: ובקשר לשאלה למה הציבור הישראלי צריך לשמוע את זה דרך הניו יורק טיימס?

ת: אז אני הכנסתי היום כתבים בין-לאומיים שיראו בעיניים שלהם את עזה. נכנסנו לעזה, הכנסתי אותם לאתר ייצור הזה. רציתי שהם יראו בעיניים איך חמאס בונה על הדרך שהמשאיות ההומנטיריות נוסעות בה מדרום לצפון, איך הוא בונה את תשתית הטרור. הסברתי להם את כל מה שאנחנו עושים בעזה, למה המלחמה הזאתי צריכה זמן והיא תיקח זמן. הסברתי להם הכול.

הם שואלים שאלות על השלבים, כפי שהוצג בשלבים ואני הסברתי מה שהסברתי ואני עומד מאחורי ההסבר הזה ואפשר להיתפס לסמנטיקה של הב' וג', אני חושב שזה לא משרת את הציבור הישראלי ואם צריך לאמר את זה ככה אז אני אומר את זה כך, אני חושב שאנחנו צריכים להראות לציבור הישראלי מעשים והישגים – איך אנחנו מפרקים את חמאס, מה ההישגים שלנו מול חמאס, איך אנחנו מביאים למאמץ להשבת החטופים – מבצעי מודיעיני או אחר כמו שאתה ציינת.

ש: שתי שאלות בראשותך – האם צה"ל חיסל את מפקד כוח רדואן בלבנון ובהנחה וכן מה ההיערכות לתגובת חיזבאללה על החיסול של מפקד הכוח ועוד שאלה בראשותך – האם ניתן להשתלט להערכתך לידיעתך על ציר פילדלפי באמצעות פעולות מיוחדות?

ת: אני לא מתייחס למה שמפורסם בתקשורת הזרה. אנחנו צריכים לפעול על מנת להרחיק את האיום בגבול הצפון ולייצר את התנאים שיאפשרו לתושבי הצפון לחזור חזרה הביתה בצורה בטוחה ואנחנו מתכוונים לזה במעשים ונעשה את זה במעשים, לא במילים. ולגבי מה ששאלת על פילדלפי, כמו שאמרתי, הלחימה תימשך במהלך שנת 2024, ציינתי איפה אנחנו מתמקדים, אנחנו נצטרך לפעול בעוד מרחבים, זה צורה אחרת, זה דורש תיאום אחר, אנחנו נגיע לכל שלב ושלב בכדי לעמוד במטרות המלחמה.

יש איזושהי היערכות מיוחדת דובר צה"ל אחרי החיסול הזה? כאן בישראל? עוד פעם, לא רוצה להתייחס למה שמפורסם בתקשורת הזרה. אנחנו ערוכים חזק בגבול הצפון, אתמול תיארתי פה מה קרה בהגנה, מה קרה בהתקפה, אנחנו נעדכן את הציבור כמו שאנחנו מעדכנים כל דבר באתרים של פיקוד העורף אין שינוי בהנחיות, אנחנו נמשיך לעדכן את הציבור ונמשיך לפעול על מנת להביא לתנאים ביטחוניים אחרים בצפון כדי שהתושבים יוכלו לחזור הביתה. תודה רבה, ערב טוב.