מערכת את"צ

לכל העדכונים בזמן אמת - היכנסו לערוץ של דובר צה"ל בוואטסאפ.

 

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי:

ערב טוב,

המאמץ להשבת החטופים הוא חובתנו המוסרית והערכית – אנחנו נחושים לממש אותה בכל דרך. המאמץ הלילה מתקדם, ואנחנו נעדכן את המשפחות והציבור כשדברים יקרו. נדרש להתאזר בסבלנות יש התקדמות משמעותית, אנחנו נעדכן את הציבור.

אנחנו מנהלים מתווה דרך מתווכים עם ארגון טרור אכזרי. כמו שכבר אמרנו, שום דבר לא סגור עד שהוא מתרחש בפועל. המתווכות – מצרים וקטאר, פועלות למימוש ההסכם כל העת מול ארגון הטרור חמאס.

משפחות יקרות, הלחץ האדיר שבו אתן שרויות בשעות אלו של המתנה וחוסר ודאות עומד לנגד עינינו כל הזמן. ליבנו איתכם. צריך להתאזר בסבלנות למרות כל הלחץ הזה. 

אנחנו נעדכן אתכן, קודם כל, וּלאחר מכן את הציבור דרך התקשורת. נעדכן אתכם בכל שלב שיקרה, ולאחר מכן את הציבור דרך התקשורת. אנחנו נעדכן אתכם עד אשר החטופים ישובו למדינת ישראל. היצמדו לדיווחים רשמיים בבקשה. 

שאלות:

ש: האם שחרור החטופים מחר גם בסכנה לאור העיכוב שראינו היום? ומה לגבי רשימת החטופים שישתחררו מחר, האם היא התקבלה בישראל לפני העיכוב? היום היה דיווח שחמאס מוכנים להאריך את הפסקת האש ולשחרר עוד חטופים מעבר ל-50 שסוכמו? האם תוכל לאשר את הדיווח ולהרחיב אם נכון?

ת: אנחנו נחושים לממש את המתווה של הלילה הלילה. ייתכן ודברים יתעכבו כי התחיל בעיכוב, צריך להתאזר בסבלנות - דברים יקרו ואנחנו נעדכן. יש התקדמות עכשיו בזמן אמת, דברים יקרו ואנחנו נעדכן על כל שלב כפי שהבטחנו. אנחנו גם נערכים לזה שמחר יתרחש המתווה כפי שהוא צריך לקרות, עד שמשהו לא סגור הוא לא סגור. כשיהיו פרטים בדיוק על הרשימה כמו שאמרנו, קודם כל יעדכנו את המשפחות ולאחר מכן את התקשורת - זה לגבי מחר.

לגבי השאלה שלך הנוספת, מה שיקרה אחרי מימוש ההסכם כפי שהוגדר - גם פה אנחנו נעדכן את הציבור, אחרי שנדע שהדברים אמיתיים והם קורים כרגע. צריך להתרכז לילה-לילה במימוש המשימה, להחזיר כל פעימה, ולהתקדם קדימה. זה בצעדים קטנים, יש פה דרך ארוכה, המאמץ להשבת החטופים הוא מאמץ עליון, ואנחנו נשיב את החטופים בכל דרך, דרך מתווה ודרך השלבים הבאים של המלחמה.

ש: האם המשך כל עסקת שחרור החטופים בימים הבאים מוטל בספק ומה הקו האדום של צה"ל שאם חמאס לא יעמוד בו תחזרו לתמרון? והאם המשוחררים אתמול סיפקו לכם אתמול תרומה מודיעינית איכותית על שאר החטופים?

יש פה הסכם שאנחנו יצאנו אליו לדרך. בשם צה"ל - אנחנו עומדים בהסכם כפי שהמדינה קבעה אותו, כמלואו, כלשונו. יש מתווכות רציניות מאוד - מצרים וקטאר מתעקשות שזה יקרה, ההסכם כלשונו. יש פה ארגון טרור רצחני שנקרא ארגון חמאס, אנחנו צריכים לוודא שאנחנו ממשים את ההסכם. אם הוא לא ימומש נחזור חזרה להילחם, עצרנו את זה לטובת חידוש המתווה וההבנה שהחזרת החטופים היא מאמץ עליון, וכרגע הדרך הזאתי כמו שקרה בהתרגשות גדולה אתמול, כך אנחנו רוצים שיימשך, שהדבר ימשיך. 

אנחנו בתוך ההסכם הזה נמצאים בהיערכות מבצעית מלאה בקווים של ההפוגה, היערכות מבצעית מלאה. לכן אני ממליץ לא לדבר עכשיו על קווים אדומים, אנחנו מתנהלים לפי ההסכם,  אנחנו לא צריכים לעדכן את חמאס מה אנחנו נעשה. אנחנו מתנהלים לפי ההסכם, ויש מדינות שמתווכות בהסכם ומחויבות להסכם. אם ההסכם לא עומד, אז אנחנו נעשה הערכת מצב שלנו, ולא נעדכן את חמאס דרך התקשורת. נפעל כמו שפעלנו עד עכשיו במלחמה.

כל משוחרר וכל משוחררת אנחנו פוגשים אותו, אוספים ממנו את כל המידע, מתחקרים אותו. כל אחד מהם הוא עולם ומלואו, יש לו גם זכרון משלו ולכן אנחנו מכל אחד לוקחים בדיוק את מה שהוא זוכר, מה שהוא ראה, מה שהוא למד, מתחקרים, לומדים ולא נעדכן פה עכשיו על מה שלמדנו.

ש: מה תוכל לומר לנו לגבי ההתקדמות הערב? מה היו הפערים בין ישראל לחמאס לגבי הסיוע, לגבי וותק המחבלים בבתי הכלא? ראיתי דיווחים בתקשורת הערבית שישראל התקפלה בעניין הזה ומה שישראל הסכימה בתמורה לקידום הפעימה הערב. האם כוחות צה"ל ברצועה ממשיכים בפעילות שאיננה הפעלת אש, והאם יש הערכות בצה"ל לגבי מנהרות שחוצות לצד המצרי? והאם ייתכן שבכירי חמאס או חטופים חצו דרכן?

ת: יש הסכם שהוגדר, לא השתנה כלום הלילה. יש הסכם שהוגדר, אנחנו נצמדים עכשיו להסכם שהוגדר, מתוך ההסכם הזה יש צד הומניטרי. למשל, אתן דוגמא לצד ההומניטרי - סוכם סיוע הומניטרי, אנחנו בצה"ל בודקים את המשאיות שמגיעות לפה, דרך סיוע של ארה"ב למצרים, מגיעות משאיות עם ציוד הומניטרי ומשאיות שהאו"ם וארגונים בינ"ל מובילים לתוך רצועת עזה. הספיקה של המשאיות האלה בהתאם למה שהוסכם מתבצעת ע"י האו"ם והארגונים הבינ"ל, גם לדרום וגם לצפון . זה לא צה"ל, צה"ל מסייע בלעמוד בהסכם לפי מה שסוכם בהסכם.

ש: מה הפתרון שלא הייתה התקדמות, ועכשיו התקדם? דיברו גם על הוותק של האסירים המשוחררים.

ת: לא יודע על מה אתה אומר שדיברו, אומר לך מה שיש בהסכם, מה שסוכם בהסכם. אנחנו מממשים את חלקנו בהסכם, וזה הכנסת משאיות ואסירים כפי שסוכם בהסכם, כפי שסוכם, כפי שרשום. יש מתווכים, אם יש פערים יעלו את הפערים. כרגע, אנחנו מתקדמים במתווה הלילה אל מול מה שסוכם, אנחנו נמשיך להתקדם. אני רק רוצה להבהיר דבר אחד, הכניסה של משאיות לדרום הרצועה או לצפון הרצועה זה ספיקה של האו"ם ושל הארגונים הבינ"ל, לפי היכולת שלהם ביחס למה שהוסכם.

אנחנו ערוכים בנקודות המבצעיות שלנו בקווים של ההפוגה. חוץ מהדבר הזה, כל הכוחות שלנו עוסקים בהכנה, ברענון, בהתכוננות לקראת השלבים הבאים של המלחמה. לגבי המנהרות, אנחנו במעקב מודיעיני, מסתכלים בעדיפות עליונה על פירי חמאס באשר הם.

ש: האם לישראל היה מידע מוקדם על כוונת חמאס לעכב את השחרור? האם פעולות דומות יובילו לחידוש האש? ושאלה שנייה - האם החות'ים או חיזבאללה ירו לעברינו היום, או שהכול היה התרעות שווא?

ת: לגבי ההתרעות שהיו בדרום, המידע שעומד בפניי הוא מידע שמדובר בהתרעת שווא ,שאנחנו ביצענו יירוט, ואנחנו גם מחמירים לעיתים ביחס לאיומים, וזה מה שעומד בהקשר הזה.

בהקשר לשאלה הראשונה, אני אגיד לך עוד פעם - זה חשוב שהציבור יבין. אתמול ביממה הראשונה של האירוע המורכב הזה של החזרת חטופים, וזה התנהל בתוך סד של זמנים, ואז יש ציפייה שהכול קורה בדיוק אותו דבר ,כל יום. צריך להתאזר בסבלנות, זה אירוע מורכב. כל יממה כזאת היא מבצע. לנו יש מפקדה מודיעינית מבצעית שצה"ל מוביל אותה ביחד עם שב"ס והמוסד, אנחנו מתעסקים בזה 24 שעות ביממה, מובילים את המפקדה הזאת. הרמטכ"ל מינה את האלוף ניצן אלון, הוא מוביל את המפקדה הזאת, יש שם מודיעין מסביב לשעון.

אנחנו עוקבים אחרי כל הנתונים שקורים בשביל לראות שהחטופים שלנו עוברים שלב-שלב, ורק אז אנחנו מעדכנים את הציבור. מתייחסים לזה כמו מבצע, זה לא בהכרח קורה באותן שעות ודקות כמו שקרה ביממה הראשונה. לכן, צריך להתאזר בסבלנות. עד כמה שאני מבין, המשפחות בלחץ אדיר ובקושי אדיר. אני ממש מפציר להתאזר בסבלנות, אנחנו כל מידע מאומת ניתן, אבל מה לא ניתן? לא ניתן פרטים שלא קורים. יש כל מיני דיווחים, צריך להזהר. רשתות ערביות, כל אחד רוצה לדווח משהו, אנחנו מתחייבים לכם שכשדברים קורים - ניתן אותם בצורה רשמית.

ש: האם העיכוב שנראה היום ישפיע על המשך מימוש ההסכם, גם מבחינת לוחות זמנים וגם מבחינת הוצאתו לפועל? האם נשארו פערים ממה שראו היום לגבי הימים הבאים או שהכול נפתר?

ת: אומר עוד פעם - שום דבר לא סגור, עד שהוא לא קורה. אני חוזר על זה עוד פעם, גם בתוך ההסכם הזה והמתווה למרות היממה שראינו אתמול וההתרגשות הגדולה, צריך להתאזר בסבלנות. כל יממה כזאתי היא מבצע בפני עצמו ומדברים על משהו שקורה בתוך עזה, עם כל המורכבות של עזה. זה מחבר צלב אדום, זה מחבר מצרים, זה מחבר חמאס. זה אירוע מורכב, מסובך, זה לא קורה כמו שעון מדויק. צריך לחכות בסבלנות וזה לא משליך בהכרח על היממה מחר או מחרתיים. נעשה הכול כדי שהדברים יקרו כמו שצריך הכי טוב, ושאנשים יחזרו הביתה כמה שיותר מהר.

נייצר את התנאים לדבר הזה, אבל זה דבר מורכב עם שחקנים מורכבים, ובראשם ארגון טרור אכזרי שיש לו גם את המטרות שלו בלייצר לחץ פסיכולוגי ודברים נוספים. לכן, צריך להתאזר בסבלנות עד שדברים קורים, ונעדכן את זה בצורה רשמית ומדויקת. 

תודה רבה, שבוע טוב.