מערכת את"צ

 

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי:

שבת שלום,

דורון, רז, אביב, דניאל, אמיליה, רות, קרן, אוהד, עדינה, חנה, מרגלית, יפה וחנה - שבו הערב הביתה. לצידם שבו גם 11 אזרחים זרים.

כולם עברו הערכה רפואית ראשונית במעבר כרם שלום, ולא נשקפת סכנה לחייהם. הם כרגע בתנועה רכובה ובעוד זמן קצר הם יגיעו לבסיס חצרים, שם ייצרו קשר עם משפחותיהם, ישלימו בדיקות רפואיות ותהליך קליטה, ומשם הם יוסקו במסוקי חה"א לבתי החולים לפגוש את משפחותיהם. גם האזרחים הזרים ייפגשו בבסיס חצרים את נציגי מדינותיהם, והם יועברו לבתי החולים. 

לכל אחת ואחד ששבו הערב, כל אחת ואחד ששבו הערב הביתה הם עולם ומלואו, וחזרתם היא חובתנו המוסרית והערכית. כל מפקדי צה"ל ולוחמיו פעלו במשך שבועות ארוכים יחד עם ארגוני הביטחון להחזרתם הביתה. אסור לנו לשכוח הערב שלכל אחת ואחד מהשבים הערב הביתה יש עדיין בן משפחה או קרוב שנרצח או נמצא בשבי בעזה. זהו עצב גדול המהול בשמחה והתרגשות. 

המראה של השבים חוצים את הגבול לשטח מדינת ישראל הוא תחושת הקלה גדולה. עם זאת, ליבנו עם החטופות והחטופים המוחזקים עדיין בעזה. אנחנו מחבקים הערב את משפחות החטופים. הן לנגד עיננו כל הזמן. מוטלת עלינו החובה המוסרית להשיב את כולם הבית. אנחנו רק בתחילתו של התהליך.

אנחנו נערכים להמשך מימוש מתווה החזרת החטופים. הימים לפנינו יהיו מורכבים. שום דבר לא סגור עד שהוא לא מסתיים. עלינו להיערך לכך.

אנחנו לא שוכֵחים לרגע שחמאס הוא אויב אכזרי וחסר רחמים. יותר מתמיד, עלינו להימנע מהפצת מידע שאינו מאומת. כך חנה קציר היקרה ששבה היום הביתה, לאחר שארגוני הטרור טענו שהרגו אותה לפני מספר ימים. לכן, יש להסתמך על דיווחים של גורמים רשמיים בלבד. 

בעזה, בשעות הבוקר, כוחות צה"ל נערכו בקווי ההפוגה בשטח רצועת עזה. המפקדים תודרכו והכינו את הכוחות לַהתנהלות במהלך ההפוגה. ביטחון הלוחמים שלנו הוא בעדיפות עליונה.

כך יהיה לנגד עינינו בטחון הלוחמים שלנו קודם לכל. במהלך ימי ההפוגה, צה"ל ישלים את ההיערכות ואת המוכנות לשלבי המלחמה הבאים. כוחות צה"ל מוכנים ודרוכים בכל הזירות. המדיניות שלנו ברורה: נפעל כנגד כל איום למדינת ישראל גם במהלך ההפוגה עלינו להישאר עירניים . 

גם במהלך ההפוגה – עלינו להישאר ערניים ולא להיכנס לשאננות. להקפיד בעורף על הנחיות פיקוד העורף. הן מצילות חיים.

מסרנו הודעה למשפֶּחותיהם של 392 חללי צה"ל, שנפלו בקרבות על הגנת ישראל. אנחנו זוכרים את גיבורי וגיבורות ישראל בערב שבת, בזכותם ולאור מה שהם הובילו אותנו בקרב, אנחנו ננצח. ליבנו עם המשפחות השכולות ואנחנו מחבקים ומלווים אותן.

שאלות:

ש: טרם פורסם מה תכיל הפעימה השנייה של שחרור החטופים, מה אתם יודעים על זה? האם אנחנו יכולים למנוע בזמן הפסקת האש תרחיש של בריחה של הנהגת חמאס - סינוואר וחבריו, עם חטופים ישראליים מהרצועה לסיני, והאם אתם יודעים כמה אזרחים עזתים הצליחו לחזור היום לצפון הרצועה? איך הכוחות בשטח תודרכו כדי להגן על עצמם?

ת: אנחנו נערכנו בקווים המבצעיים אחרי שתדרכנו את הכוחות, ווידאנו שקודם כל מה שחשוב זה בטחון כוחותינו. יש להסכם הזה תנאים והגדרות מאוד מאוד ברורות, אנחנו עומדים בקווים שלנו, ערוכים לביטחון כוחותינו ונדע על מנת לעשות את מה שצריך, על מנת שההסכם יתממש תחת המדיניות של ביטחון כוחותינו תחילה. לכן, אנחנו עסוקים עכשיו במימוש השלבים הבאים של המתווה הזה.

כמו שאמרתי, שום דבר לא סגור עד שהוא לא סגור. צריך להמתין בסבלנות ולהתאזר לכשיהיה בידינו מידע מפורט. המפקדה שמתנהלת של ניצן אלון, שמגבש את התמונה ביחד עם שירות הביטחון הכללי והמוסד, מקבלת את כלל הנתונים. היא תעביר אותם קודם כל למשפחות, דרך אגב, כוח אדם יחד עם המטה של החטופים בראשות גל הירש, הדבר יועבר למשפחות. לאחר מכן, נעדכן את הציבור כמו שנהגנו באירוע של היום.

ש: האם יש לצבא אפשרות למנוע בריחה של בכירי חמאס עם חטופים דרך מנהרות לסיני?

ת: אנחנו עוקבים אחרי כל מה שצריך לעקוב - אחרי בכירי חמאס בעזה ובכל מקום בעולם.

ש: כמה אזרחים עזתים הצליחו לחזור היום לצפון הרצועה?

ת: כרגע הצלחנו לעשות את כל מה שרצינו בקווי ההגנה. אני חושב שהתמונה ברורה, יש פה הסכם, להסכם הזה יש כללים ותנאים. הם הועברו בצורה ברורה ואנחנו עומדים בהסכם בצורה ברורה ושומרים על ההישגים המבצעיים שלנו. ככה התנהלנו, וכך נמשיך להתנהל גם בימים הבאים.

ש: האם ידועה סיבה על העיכוב בהעברת רשימות המשוחררים למחר והאם זה מעורר חשש שהדבר לא יושלם? האם קיבלתם ביטחונות מארה"ב שישראל תוכל לחדש את הלחימה במלוא הכוח גם בסיום ימי ההפוגה?

ת: לגבי השאלה שנשאלתי על ההיערכות, לקראת המתווה מחר עוסקים בזה מיטב האנשים כרגע. בדיוק שבתי מהמפקדה של ניצן אלון ואנשי המודיעין, והאנשים המעולים שהתגייסו אליו, הם עושים את זה מסביב לשעון, יחד עם שב"כ והמוסד, שעוסקים בכך. צריך להתאזר בסבלנות - יעדכנו את המשפחות ויעדכנו את הציבור.

אנחנו נערכים לשלבים הבאים במלחמה. יש עכשיו שלב של השבת חטופים הביתה, הוא שלב חשוב מאוד. יש למלחמה הזאת מטרות מאוד מאוד ברורות, וצה"ל נערך לשלבים הבאים במלחמה, על מנת לפרק את חמאס, לסדר את הגבולות, שיהיו גבולות בטוחים. להמשיך במאמץ העליון להשבת חטופים, להגיע להרתעה אזורית - זה משימות מורכבות, הן יקחו זמן והמלחמה הזאת תתקדם בשלבים.

לגבי ארה"ב, לפחות בשם צה"ל אני יכול להגיד לך - יש קשר כמעט יומיומי, תיאום הדוק, הבנה ברורה. יש לנו מהלכים קדימה, יש הסתכלות אזורית. קורים גם דברים באזור, אנחנו פועלים גם באזור, וגם מתאמים ומתואמים ביחס לשלבי המלחמה הבאים, אבל בסוף זו מלחמה של מדינת ישראל ואנחנו מקבלים את ההנחיות מממשלת ישראל. כך אנו פועלים וגם ארה"ב מבינה את זה.

ש: ראינו ויכוח פוליטי על שתי מטרות הלחימה, אם יש אחת שקודמת לשנייה? איך זה נראה עכשיו - חודש וחצי אחרי תחילת המלחמה מבחינת צה"ל? האם יש מטרה שהיא קודמת או ששתי המטרות באותה רמה?

ת: אני חושב שמה שקרה עד עכשיו, הוא מוכיח את עצמו. הפעולה הקרקעית שהביאה להישג טוב בשטח באופן משמעותי מאוד, בשילוב של חה"א כוחות היבשה בצפון הרצועה. חמאס איבד עליה שליטה, הגענו ללב הנכסים הצבאיים שלו פירקנו אותו מתשתיות של בי"ח שעשה מהם בסיס טרור, הרגנו מחבלים, לקחנו אמל"ח, פירקנו 8 מפקדות, ביצענו הרבה מאוד הישגים - כמעט כולם בצפון הרצועה.

יש עוד דברים להשלים, יש עוד מנהרות להשמיד - חלקם עוד עשינו הבוקר, טרם כניסה להפוגה. זה הישג מאוד משמעותי, ההישג הזה קידם גם דרך הלחץ שלו הצלחה להביא גם למתווה, שאנחנו היום מקיימים אותו. לכן, הדברים גם מתחברים ביחד. אנחנו צריכים לראות שנמשיך בחובה המוסרית והערכית שלנו לשחרור החטופים, אבל גם נמשיך בשלבי המלחמה על מנת לעמוד במטרות שאמרתי שהוצבו, מטרות חשובות מאוד - אבל הן יקחו זמן.

תודה רבה, שבת שלום.