מערכת את"צ

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי:

ערב טוב,

היום הודענו על נפילתה של חיילת צה"ל נועה מרציאנו זיכרונה לברכה, היא נחטפה על ידי ארגון הטרור חמאס. נציגי צה"ל ליוו את משפחתה של נועה, ועדכנו אותה, את המשפחה בכל במידע העומד לרשותנו. הכאב גדול ואין מילים להביעו. מכאן אני רוצה לשלוח תנחומים ולחבק את המשפחה, משפחת מרציאנו בשעתה הקשה ביותר.

למשפחות החטופות והחטופים אני רוצה להגיד לכם – אנחנו פועלים יחד עם כל הגופים הרלוונטיים בכל הדרכים – מבצעיות, מודיעיניות ואזרחיות, כדי להחזיר את יקירכם הביתה. נהפוך כל אבן. אנחנו לא נחמיץ אף הזדמנות להחזירם הביתה. יש לנו מחויבות עמוקה לביטחונם ולהשבתם של החטופות והחטופים הביתה.

הלחימה בלב עזה נמשכת. השלמנו היום את ההשתלטות על שאטי. שאטי היא שכונה שהיא שכונת לב הטרור בתוך העיר עזה וכעת הכוחות מטהרים את המרחב ואת המבנים בו נמצאים המחבלים, אמצעי לחימה, תשתיות טרור וגם מטהרים אותו מפירי מנהרות לחימה תת קרקעיים.

אנחנו ממשיכים לתעדף את חיסול בכירי החמאס כיעד מרכזי במלחמה באשר הם נמצאים ברצועת עזה.  הלוחמים פועלים בשטח בצורה מקצועית ונחושה. הפעילות מורכבת, בסביבה רווית מלכודות, המלכודות גם מעל הקרקע וגם מתחת לקרקע. מחבלים נמצאים שם במרחב , כאשר ביטחון כוחותינו ויישומה קודם לכל. אנחנו עובדים בעוצמה. אנחנו מתקדמים. יש לנו הישגים. אבל חשוב לי שהציבור ידע - יש לנו עוד הרבה עבודה לעשות. וזה יקח לנו זמן. 

אנחנו פועלים לאפשר את פינוי בתי החולים ברצועה, כלל בתי החולים ברצועה לרבות את שבצפון אני מתכוון לאלה שנמצאים צפונה, דרומה לבתי חולים בטוחים יותר לרבות אלה לרבות בית החולים שיפא'א. היום הושלם הפינוי של בית החולים אל-קודס. הצענו להנהלת בית החולים בשיפא'א, יחד עם ארגונים בינלאומיים להעביר אינקובטורים, ציוד רפואי ומזון תינוקות עבור הפגייה של בית החולים. הציוד ערוך ומוכן למסירה.

בשבועות האחרונים חזרנו והתרענו כי בשל השימוש הצבאי של חמאס בבתי החולים הוא יאבד את ההגנה המיוחדת שלו בבית המשפט הבינלאומי. אנחנו נאלצים לפעול באופן ממוקד וזהיר נגד תשתיות הטרור של חמאס בבתי החולים. אנחנו קוראים לפעילי חמאס שמתחבאים בבית החולים להיכנע כדי שלא לסכן את השוהים בבית החולים.

אנחנו פועלים, בסיוע מודיעין איכותי, לאתר את תשתיות הטרור בבתי החולים בצורה ממוקדת. כפי שהוכחנו אמש בבית החולים רנתיסי, חמאס משתמש בבתי החולים על המאושפזים בהם כמגן אנושי לפעילויות טרור. העולם צריך לדעת מה קורה בבתי החולים בעזה ואנחנו נמשיך לחשוף את פשעיו של חמאס-דאעש באשר הוא ונפעל על מנת לטפל בכל תשתיות הטרור באשר הם.

בצפון, אנחנו ממשיכים להיות במוכנות גבוהה ולפעול על פי תוכניות ההגנה וההתקפה. חיסלנו היום מספר חוליות מחבלים שניסו לבצע ירי בעזרת טילים נגד טנקים לעבר כוחותינו. 

יירטנו היום בהצלחה טיל ששוגר לשטח מדינת ישראל מעל הים האדום באמצעות מערכת ההגנה לטווח ארוך "חץ". הועלה באילת התרעה בהתאם למדיניות אך אדגיש כי המטרה לא חצתה בשום שלב לשטח מדינת ישראל ולא נשקפה סכנה לאזרחי מדינת ישראל. אסור לנו להיכנס לשאננות. אנחנו מפעילים התראה בכל פעם שיש חשש לאיום אפשרי על התושבים. חשוב להמתין אחרי ההתרעה בהתאם להנחיות פיקוד העורף עד ששברי היירוט מתפזרים, תקפידו לעשות את זה. הקשבה להנחיות מצילה חיים.

עד כה, עידכנו את משפחותיהם של 366 חללי צה"ל שנפלו בקרבות על הגנת ישראל. גבורתם מושכת אותנו קדימה להישגים נוספים במלחמה. אנחנו נמשיך ללוות את משפחותיהם ומשתתפים בצערם. שאלות?

שאלות ותשובות:

ש:
דובר צה"ל, האם תוכל לאשר שהחיילים החטופים לא נכללים בעסקה המתגבשת ברגעים אלו בקבינט המלחמה, עסקת החטופים, אלא רק אזרחים, ושאלה נוספת: האם יש לנו אינדיקציות על חטופים שנפגעו בעזה מאש כוחותינו?

ת: באשר לסוגיית החטופות והחטופים, אני הדגשתי ואני חוזר שוב: אנחנו נעשה כל מאמץ, מבצעי, מודיעיני, אזרחי, מה שאת מכנה הסדר או משא ומתן, נעשה כל מאמץ על מנת להשיב חטופינו הביתה. זאת משימה עליונה, בעדיפות עליונה שלנו ואנחנו נעשה כל מאמץ. אני לא אכנס לפרטים כאלה ואחרים בתקשורת, אני גם אמליץ להמתין עם העניין הזה לכשנדע באופן אמיתי, נעדכן קודם כל את המשפחות ולאחר מכן את הציבור דרך התקשורת.

ש: האם יש לנו אינדיקציות על כך שחטופים שלנו, ישראלים, נפגעו מאש צה"ל בעזה? 

ת: אנחנו עוקבים באופן מלא אחר מה שקורה ברצועת עזה ומנהלים מעקב מודיעיני שהולך ומשתפר באשר לכל סוגיית החטופות והחטופים. זה קורה דרך המפקדה של אלוף ניצן אלון, אגף המודיעין, שירות הביטחון הכללי, אנחנו בונים תמונה שלמה ומנהלים ומקבלים החלטות. כך גם החלטנו לחלץ את החיילת אורי מגידיש, וכך אנחנו מנהלים החלטות כאלה כל יום, בהערכת מצב החלטות מסוג זה. לכן אני לא אתייחס לפרטים כאלה ואחרים למעט עובדות ומעשים.

ש: תא"ל הגרי, האם צה"ל מעוניין להרחיב את התמרון הקרקעי גם לדרום הרצועה, וברשותך שאלה נוספת, האם צה"ל חיסל את בכיר חמאס, מפקד חטיבה צפונית ברצועת עזה, אחמד גנדור?

ת: לגבי סוגיית חיסול ההנהגה בחמאס, זה נמצא בעדיפות עליונה מסביב לשעון. אגף המודיעין, שירות הביטחון הכללי, חיל האוויר ובכל דרך אחרת אפשרית. אנחנו פועלים ככה מתחילת המבצע, על כל איתור מול כל מחבל, ואנחנו נעדכן את הציבור כשיעמדו בפנינו הפרטים, לא לפני כן. אנחנו נדבר במעשים, לא במילים ולא בספקות, במעשים, ואנחנו עושים את זה כל הזמן מסביב לשעון על כל מחבל באשר הוא. עד אחרון המחבלים, בוודאי אלו שהשתתפו בטבח ב-7 באוקטובר או היו אחראים על התכנון שלו.

לגבי דרום הרצועה, אני רוצה להבהיר את הנקודה הזאת. המשימה שהוטלה עלינו על ידי הדרג המדיני היא לפרק את ארגון חמאס. בשביל לפרק את ארגון חמאס צריך לפעול בכל רצועת עזה, ולכן אנחנו נפעל בכל מקום ברצועת עזה על מנת לפרק את ארגון חמאס, מהאוויר, מהים ומהיבשה.

ש: הראתם אתמול שחטופים היו בבית החולים רנתיסי, האם לקחתם בחשבון שחטופים עברו דרומה באמצעות המסדרונות ההומניטריים, ומה עשיתם בנידון כדי למנוע זאת, ואם תוכל לומר מתי העבירו את אותם חטופים, ושאלה שנייה ברשותך - פרסמתם שכ-300 ליטר סולר הוכנסו סמוך לבית החולים שיפאא', הגיעו עדויות שגורמים בחמאס מנעו את קבלת הדלק הזה ואמרתם גם שאתם מחכים שמישהו יקח את הדלק הזה - מה קרה עם אותם 300 ליטרים? האם הם עדיין שם? האם חיילי צה"ל עומדים ושומרים עליהם? האם הצלב האדום? מה קרה עם הדלק הזה?

ת: בוא נתחיל מהשאלה המשמעותית, בביה"ח רנתיסי, הייתי בעצמי וראיתי בעיניים, אני בכל זאת בן אדם זהיר. היו שם סימנים שמעידים על כך שהיו שם חטופים, לפחות ראיתי זאת במו עיניי וגם הדברים יילקחו לזיהוי פורנזי על מנת לאמת את העובדות האלה בהוכחות ודאיות ולא אחרות, הסביבה נראית כסביבה כזאת שהיו בה סימנים מעידים להחזקה של חטופים, אבל צריךלאמת את זה באופן ודאי. הדבר הזה נשען גם על מודיעין שעמד לרשותנו וברשותנו שהיו חטופים בבית החולים, ובכל זאת אנחנו מאמתים את הפרטים עד תום על מנת לדווח לציבור ואנחנו נעשה את הדבר הזה. אנחנו פינינו את ביה"ח הזה והייתה תנועה, זה יכול להיות שהחטופים, בהנחה והיו שם חטופים, התפנו במהלך התנועה הזאת, יכול להיות שהם גם התפנו לפני כן על ידי מחבלים, בהנחה והיו שם. אנחנו אוספים א תמונת המודיעין שלנו, אנחנו מגבשים אותה, בכל אופן מה שראיתי בעיניי זה נשקייה מאוד מאוד גדולה, נשקים, אמצעי לחימה, פעילות טרור, וכשאנחנו מקבלים החלטות על פעילות מבצעית שלנו, אנחנו צריכים לראות גם שאנחנו לא מסכנים את החטופים שלנו. זה גם דבר חשוב, לכן אנחנו נמשיך לעשות את הפעילות המבצעית שלנו, את האיסוף המודיעיני שלנו, על מנת להביא לזה שכשאנחנו מביאים את החטופים שלנו הביתה, בשלום, זאת משימה עליונה מבחינתנו, גם אם הם זזו דרומה, גם אם הם נמצאים בצפון, באשר הם. אני לא משוכנע שהם זזו דרומה. באשר הם. אנחנו לא נדבר על הדבר הזה פה כי זה מודיעין מבצעי. לכן חטופים באשר הם נמצאים ברצועת עזה זה יעד במשימה עליונה.

לגבי סוגיית הדלק, אנחנו בשיח עם בית החולים, הבנו שיש שם מצוקה בגנרטורים, ספציפי לסוגיית האינקובטורים שמשרתים את הפגייה באזור הפגייה. הצענו לתת דלק, אפילו העמדנו ג'ריקנים של דלק של צה"ל, במרחב שצה"ל שולט בו, אף אחד לא יכול לקחת את הציוד הזה, זה 300 מטר מביה"ח, מרחב שהוא בשליטה מלאה של צה"ל, בית החולים היה צריך להוציא אמבולנס לקחת את הדלק הזה, הוא לא עשה את זה, אנחנו מעריכים שזה בגלל שחמאס אמר "לא", לא לעשות את זה, זה עדיין עומד שם. יבחרו לקחת, יוציאו אמבולנס, יקחו את הג'ריקנים, יוכלו למלא את הגנרטור להחזיק למשך זמן מסוים, את אותם גנרטורים שמשרתים את המתקנים החיוניים של בית החולים, ההצעה עומדת עדיין לרשות בית החולים.

ש: בוא נדבר שנייה על נסיבות מותה של נועה מרציאנו. מה אתם יכולים להוסיף למה שאנחנו יודעים?

ת: אני בנושא הזה של נועה מרציאנו ז"ל אמרתי גם בהתחלה, אני חושב שהמשפחה בשעתה הקשה ביותר ולא נכון להתבטא בצורה כזאת או אחרת. את המידע שעומד לרשותינו אנחנו נגיד למשפחה ולא בצורה כזאת או אחרת לתקשורת, אבל גם צריך להיזהר ולפרש את הדברים שרואים בסרטונים שמייצרים באמת במובן הזה טרור פסיכולוגי, וצריך להמתין לבירור העובדות, הן יאמרו קודם כל למשפחה ולא בצורה אחרת. אנחנו מחבקים את המשפחה, מחויבים למשפחה ולאחר מכן נעדכן גם את הציבור.

ש: לגבי החות'ים, איך זה שמדינה ריבונית יורה עלינו טילים ארוכי טווח ואנחנו לא מגיבים? הרי בסוריה ובלבנון אנחנו מגיבים לכל ירי.

ת: תימן, בניגוד למדינות אחרות באזור, היא מדינה מפוצלת. יש את תימן שנמצאת בקשרים עם מדינות המתונות באזור המזרח התיכון כמו סעודיה, האמירויות וכן האלה - היא חצוייה לשתיים. יש את תימן שהיא בשליטה של החות'ים, היא סוררת ולא מדינה באמת במובן הריבוני כמו שאתה מתאר, למעט זה שיש בה שלטון, אבל זה לא במובן שאתה מתאר. יש מלחמת אזרחים, החות'ים מקבלים מהאיראנים וגם הכוונות מחיזבאללה ויש להם גם אמצעי לחימה שהם מקבלים מהאיראנים ויש להם תשתיות טרור. במובן הזה זאת לא ריבונות כמו שאתה מתאר, במזרח התיכון, כמו מדינות ריבוניות אחרות שעם חלקן יש לנו גם קשרים, זה לא דומה לזה. לכן היא ישות טרור במובן הזה, ואנחנו עוקבים אחרי הדבר הזה יחד עם ארצות הברית ויחד עם מדינות נוספות באזור שהחות'ים מאיימים עליהם לאורך שנים והיו איתם במלחמות לאורך שנים במזרח התיכון, ואנחנו בקשרים טובים מאוד עם המדינות הערביות האלה, כולל בהסכמי אברהם אבל לא רק. לכן אנחנו ננהל את המודיעין הזה גם עם המדינות המתונות וגם עם ארצות הברית על מנת להביא לביטחון ויציבות באזור, בניגוד למה שהחות'ים עושים, שהם רוצים לייצר חוסר ביטחון באזור, לאתגר את מדינת ישראל, לאתגר מדינות אחרות במרחב. אנחנו מחויבים לביטחון האזור הזה במזרח התיכון וכך נמשיך לפעול. 

תודה רבה וערב טוב.