מערכת את"צ

דובר צה"ל:

ערב טוב,
אנחנו ביום ה-60 למלחמה. לוחמי צה"ל נלחמים כעת בח'אן יונס – בירת חמאס בדרום הרצועה. הזרוע הצבאית של חמאס מורכבת משתי חטיבות מרחביות דומיננטיות שמשמשות כמרכזי הכובד של ארגון הטרור – חטיבת העיר עזה וחטיבת ח'אן יונס. כוחותינו מתקדמים בפירוק היכולות הצבאיות של חמאס. ארבעת הגדודים בחטיבת ח'אן יונס מיקמו בכל המרחב תשתיות טרור, מעל הקרקע ומתחת לקרקע. המחבלים מח'אן יונס לקחו חלק משמעותי מאוד במתקפת הטרור בשבעה באוקטובר, ממנה יצאו לתוך שטח מדינת ישראל, ביצעו טבח וחזרו חזרה ללב ח'אן יונס. אנחנו נחושים לחסל את המחבלים ולפגוע בתשתיות כפי שעשינו בצפון הרצועה.

במקביל ללחימה בדרום עזה, הלחימה בצפון נמשכת. כוחותינו נלחמים במרכזי הכובד, בלב ג'אבליה ובמרחב סג'עייה. בכל מעוז כזה מתבצעות תקיפות משולבות מהיבשה ומהאוויר, מושמדות תשתיות תת-קרקעיות, מחוסלים מחבלים רבים בקרבות פנים אל פנים ומאותרים אמצעי לחימה. חשוב להבין, אנחנו גם מפרסמים סרטונים שלנו מהשטח, שכוחותינו נעים בתוך השטח, מטהרים את המרחב, עולים גם מחבלים מפירים, יש היתקלויות - ואנחנו הורגים את המחבלים. קרבות, חלקם גם פנים אל פנים, כאשר אנחנו מזהים מרחוק איתור שניתן להשמיד אותו מהאוויר, אנחנו משמידים אותו. אבל כשיש היתקלות בשטח - אז נלחמים. ככה עובד טיהור המרחב וככה נעשה, גם בג'אבליה, גם בסג'עייה וגם בח'אן יונס.

סך הכל, מאז תחילת המלחמה תקפנו למעלה מעשרים אלף מטרות ברחבי רצועת עזה. נפרסם היום תיעוד מיוחד ממנהרות חמאס של בכירי החטיבה הצפונית טרם המלחמה. מרביתם של הנוכחים בתמונה הזאת חוסלו. מראש החטיבה ע'נדור, ועד לבכירים נוספים שנמצאים בתמונה. התיעוד הזה מצביע על השימוש שעושה חמאס בתשתיות הטרור מתחת לתשתיות האזרחיות, וגם הוכחה לעוצמת הפגיעה של צה"ל בבכירי הארגון בצפון הרצועה. זה תיעוד שאנחנו מביאים אותו מהשטח, יחד עם חומרים נוספים שאנחנו אוספים אותם וחושפים איך חמאס בנה את השיטה המבצעית שלו מתוך התווך האזרחי, הוא משתמש באזרחים כמגן אנושי, וגם אל אותם בכירים הגענו בתת הקרקע שלהם והרגנו אותם.

בצפון, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו היום שורת מטרות חיזבאללה בדרום לבנון, וביניהן עמדות ואתרים צבאיים בהם אוחסנו אמצעי לחימה ופעלו מחבלים של הארגון. הרמטכ"ל ביקר היום בפיקוד הדרום במפקדות של הכוחות הלוחמים ואמר – אנחנו אומנם ממוקדים בעזה, שם נמצאים החטופים, אך אנחנו במאמץ מבצעי מתמשך שתכליתו להביא גם מציאות טובה יותר בגבול הצפון, אנחנו עוסקים בכך מסביב לשעון, וגם היום תקפנו בלבנון לשם מטרה זו.

בעורף, אני קורא לציבור להמשיך ולגלות ערנות ולהישמע להנחיות המתעדכנות. הן מצילות חיים, אנחנו רואים את זה גם בשברי היירוט באזורים השונים בארץ, חשוב להקפיד על ההנחיות. לאויבים שלנו עדיין יש יכולת, גם אם היא יותר מוגבלת – אסור להיכנס לשאננות.

138 חטופות וחטופים שנחטפו בשבעה באוקטובר עדיין מוחזקים בעזה. אמרתי 138 משום שקבענו היום שאחד הנעדרים, על פי מידע מודיעיני שקיים ברשותנו, הוגדר כחטוף. מוטלת עלינו החובה המוסרית להשיב את כלל החטופים הביתה ולהמשיך במאמץ הזה כל העת. מסרנו הודעה למשפחותיהם של 7 חללי צה"ל שנפלו בלחימה. המחיר של הקרבות כבד וכואב. הנופלים הם גיבורי ישראל, הם אלו המאפשרים לנו לממש את מטרות המלחמה ולהבטיח את ביטחון מדינת ישראל שנים קדימה.

שאלות

ש: מה אתה יכול לומר על מצבן של הנשים שנמצאות בשבי והאם כמה שבועות יספיקו כדי לממש את מטרות המלחמה?

ת: אתייחס לחטופות ולחטופים, אנחנו עדים גם לעדויות וגם נחשפים לסרטים נוספים של אותם חטופות וחטופים. לי יצא לשוחח עם אחד מהם, יגיל יעקב בן ה-12, ואני שומע עוד עדויות וגם נחשף לסרטונים, ראיתי את הסרט של עמית סוסנה שנחטפה. אני חושב שמדובר בגיבורי ישראל שנהגו בגבורה, באומץ לב, גם לפני וגם אחרי. נלחמו במחבלים פחדנים ושפלים, שלקחו נשים וילדים לשבי בעזה, וקודם כל צריך להראות את אומץ ליבם - ואני משוכנע שזה גם אומץ הלב של מי שעדיין נמצא וחטוף בעזה, ואנחנו דואגים לו מאוד.

לגבי השאלה הזאת, אני רוצה להגיד שאנחנו צריכים לנהוג ברגישות מאוד מאוד גדולה. המידע, זה לא אחראי להתחיל לדבר על מידע כזה או אחר, שגם חלקו לא מדויק - חשוב מאוד לנהוג בזהירות ובאחריות. אנחנו אוספים מודיעין ומידע מסביב לשעון, ויש לנו תכלית אחת: להביא את החטופים הביתה. אנחנו מפעילים את כל הלחץ שלנו על ארגונים בינלאומיים שיוודאו את מצבם ושלומם, ויתנו מענה רפואי לגברים ולנשים, לחטופות ולחטופים. והתכלית שלנו היא אחת: להביא את כולם הביתה.

לגבי הסוגייה ששאלת על משך זמן המלחמה - אנחנו נערכים למלחמה ארוכה. אני חושב שההוכחה של מה שתיארתי היום בח'אן יונס, שהטרידה מאוד ועדיין מטרידה חלק מהעולם, כיצד צה"ל פועל במרחב שנעו אליו לא מעט אנשים שהוא הזיז דרומה, קרוב למיליון אנשים. ובכל זאת, אנחנו מוכיחים שאנחנו הגענו בפעולה קרקעית שהסתרנו אותה ועמעמנו אותה, והנה כוחותינו עכשיו מכתרים את לב המרחב של ח'אן יונס, והגענו לשם תוך כדי הקפדה על כללי הדין הבינלאומי, תוך כדי שימוש במפה מיוחדת.

זה, בעיניי, בהיבט העולמי של ניהול לחימה, זה ניהול לחימה בתוך תווך אזרחי ברמה מאוד מאוד גבוהה ומדויקת, שמאפשר לשמור על האזרחים. והנה, אנחנו עכשיו מנהלים לחימה במרכז כובד של חמאס, מצליחים להזיז אזרחים ולהילחם בתורה מדויקת בחמאס, ואני חושב שבעניין הזה אנחנו מראים לעולם כמה אנחנו יודעים לעשות את הדבר הזה, במקביל למאמצים הומניטריים. וזה בסופו של דבר מה שיאפשר לנו לנהל את הלחימה הזאת לאורך זמן. כדי לפגוע בארגון טרור מהסוג הזה, שמשתמש באזרחים כמגן אנושי, שמתחבא מתחת לאדמה - צריך זמן.

ש: יש היום שבעה הרוגים ברצועת עזה, האם אתה יכול לספר לנו מה בדיוק קרה שם, וגם איך משפיעה הכניסה של דלקים לרצועה?

ת: מספר ההרוגים שציינת, אני עדכנתי את זה היום אבל זה פרוס לא על היום, על מספר ימי לחימה. בקרבות פנים אל פנים, בארבעה מרכזי כובד של מחבלי חמאס שעכשיו יוצאים החוצה כי הם מרגישים את כל הלחץ ומתחילים להילחם מתחת לאדמה יש גם היתקלויות, ולעתים, בצער וכאב גדול, נהרגים גם לוחמינו בנחישות. אין קרב שידינו לא על העליונה. יש לעתים גם תאונות ותקלות, זה חלק מהלחימה, ואנחנו כל הזמן, בכל אירוע מפיקים לקחים.

אתמול, כשהרמטכ"ל נכנס לשטח ופוגש את המפקדים ב-162 שהיו להם גם הרוגים בתוך הלחימה, זה קורה בשביל לדבר על הלקחים האלה. בשביל להבין איך נכון וטוב יותר לפעול, איך אנחנו לומדים מכל אירוע כזה, גם תוך כדי לחימה. אני יכול להגיד שבגודל הכוח שאנחנו מפעילים, בעוצמת הקרבות שאנחנו מנהלים, אני חושב שזה נעשה במקצוענות מאוד מאוד גדולה של המפקדים בשטח, באחריות גדולה, בשימוש נכון ומושכל של כוחות האוויר על מנת לצמצם איומים, אני חושב שזה קורה כל יום. ואנחנו גם לומדים כל יום בתוך הלחימה הזאת, ויהיו לנו עוד קרבות לא מעטים, צריך להגיד את זה מראש, פנים אל פנים - כי אין דרך אחרת להכריע את חמאס במרכזי הכובד שלו.

את הדלקים אנחנו מכניסים במסגרת החזרה שלנו לחימה, ההחלטה הזאת בוצעה על מנת לאפשר את הקיום ההומניטרי של אותה אוכלוסייה שהזזנו דרומה, אותה אוכלוסייה שעזבה את ביתה בצפון כדי שאנחנו ננהל בו לחימה, אותה אוכלוסייה שאנחנו מזיזים עכשיו ממרחב ח'אן יונס. הדלק הזה משמש למשאבות המים, למתקני ההתפלה, למשאיות של אונר"א שמכניסות ציוד הומניטרי ממצרים. אני חושב שזה מנוהל באופן אחראי, אנחנו מסתכלים על הניהול של העניין הזה ומפקחים עליו, וזה מאפשר לנו להמשיך את הלחימה שלנו ולקיים את המאמץ ההומניטרי.

ש: הרמטכ"ל הגדיר היום את השימוש במי ים במנהרות כרעיון טוב, מה אפשר לומר לציבור על הפיתוח החדשני?

ת: אנחנו לא נפרסם את כל הטכניקות והכלים שלנו, שבהם אנחנו מתמודדים מול המנהרות התת-קרקעיות. צריך להבין שלחמאס יש פרויקט ענקי. שמעתי את הדובר של חמאס, אבו מרזוק, מתבטא בגאווה שהם בנו 500 ק"מ של מנהרות ומעליהן האזרחים מגנים על לוחמי חמאס מתחת לאדמה. אנחנו מפרקים את העניין הזה ועכשיו אוספים את כל המידע על כל הפירים, ומתחילים בהשמדה. אנחנו מתמקדים קודם כל במה שאנחנו קוראים לו מנהרות אסטרטגיות. כאלה שהיו של בכירים, כאלה שהם תשתיות מיוחדות יותר שמחזיקות גם אמצעים אסטרטגיים - בהן אנחנו מתמקדים ראשונות.

לצד הדבר הזה אנחנו משתמשים בכל מיני אמצעים כדי לנסות ולהוציא את המחבלים החוצה מהמנהרה, ואנחנו נמשיך ונשתמש בכל פתרון יצירתי לפי הכללים הבינלאומיים. נמשיך לעשות את הדבר הזה במלחמה בארגון טרור אכזרי, שנמצא מתחת לאדמה.