מערכת את"צ

 

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי:

ערב טוב,

היום יש תחושה קשה לנוכח האובדן.

היום זה לא רק גולני שלי, היום זה גולני של כולנו.

‏‎גולני של עם שלם. 

‏‎גולני ממשיכים גם עכשיו להילחם בנחישות, בזכות הנחישות האתי של גולני וכלל הלוחמים של צה"ל, אנחנו נביא להשגת מטרות המלחמה.

היום הובאו למנוחות חלק מלוחמי צה"ל אשר נפלו אתמול במהלך הקרבות במעוז הטרור סג'עייה.

אתמול אחר הצהריים כוח של לוחמי גולני נכנס למבנה. בו ניהלו חילופי אש עם מחבלים. 

כוחות החטיבה בסיוע יחידת החילוץ 669 של חיל האוויר, הסתערו על המבנה על מנת לחלץ אותם תחת אש כבדה.

במהלך האירוע חיל האוויר ליווה את הלוחמים בשטח באמצעות למעלה מעשרים כלי טיס ביניהם מסוקי סער לפינוי, מטוסי קרב מסוקי קרב.

בראש הכוחות הלוחמים בקרקע לחמו המפקדים – ובהם אלוף-משנה יצחק בן בשט, ומפקד גדוד שלוש עשרה בחטיבת גולני, סגן-אלוף תומר גרינברג, שנפלו בקרב.

נפילת המפקדים הבכירים בחטיבת גולני היא עדות כואבת לרוח הלחימה של מפקדינו: תמיד בחזית הלחימה, תמיד ראשונים להסתער, תמיד ראשונים כשנדרש לחלץ את לוחמינו.

ליבנו עם המשפחות של כל חללי צה"ל בשעתן הקשה ביותר.

אנחנו נמצאים בשלב בו פועלים ברצועה הרבה מאוד כוחות במגע עם האויב. ככל שאנחנו פועלים רחב באופן שבו אנחנו פועלים ברצועה יש יותר היתקלויות ולצערנו יש גם יותר נפגעים. ההיתקלויות האלה מביאות להרבה מאוד מחבלים הרוגים בקרב החמאס, ומביאות גם לכניעה רבה של מחבלים רבים, אנחנו רואים את זה כל  יום בג'אבליה, בסג'עיה וגם המרחב חאן יונס.

חשוב להבהיר לנוכח השיח שעולה בציבור – אין שינוי במדיניות האש.

לכל אוגדה, לכל חטיבה, לכל לוחם שנכנס לפעילות, לפני כניסה של כל כוח למרחב, חיל האוויר תוקף בכל מקום – בסג'עיה, במרחב חאן יונס, בג'באליה, תמיד יש מעטפת אש חזקה – כך עשינו וכך נמשיך לעשות.

מעטפת האש מופעלת לפני כל כניסה של כוח קרקעי.

כך גם בלחימה בסג'עייה בימים האחרונים, מטוסי קרב ומסוקי קרב תקפו מטרות רבות בינהן מנהרות התקפיות, עמדות נ"ט ומבנים צבאיים אשר שימשו את מחבלי ארגון הטרור כנגד כוחותינו.  

הלחימה הקרקעית בשילוב חיל האוויר, מאפשרת לנו לפרק את תשתיות הטרור באופן יסודי שאליו אנחנו נדרשים כדי לעמוד במשימה שלנו,  שהיא לאפשר לתושבים את הביטחון לחזור ולשוב הביתה כשהם יודעים שאין טרור מהצד השני של הגבול.

הנחישות הזאת בלחימה היא גם זו שתביא לתנאים להשבת החטופים.

בצפון, כוחות צה"ל באוויר וביבשה תקפו לאורך היום מספר מטרות של חיזבאללה בלבנון. בנוסף, הכוחות תקפו חוליות מחבלים לאורך הגבול במספר מוקדים. מתחילת המלחמה, תקפנו למעלה ממאה ועשר חוליות מחבלים המוכנות של צה"ל שבוהה מאוד בצפון ותמשיך להיות גבוהה.

הרמטכ"ל הדליק הערב נר שביעי של חנוכה עם לוחמי צה"ל שנפצעו בקרבות ומטופלים במרכז הרפואי "שיבא" תל-השומר. אנחנו שולחים מכאן איחולי החלמה מהירה ובריאות שלמה לכלל הפצועים. זה היה ערב מרגש מאוד בו הפצועים הפיחו רוח קרב ברמטכ"ל ודיברו על הנחישות לשוב להמשיך להילחם בשדה הקרב שלהם, וחיזקו את הלוחמים שנלחמים עכשיו בשדה הקרב. אנחנו נמשיך ללוות את הפצועים שלנו.

סיפורי הגבורה שלהם הם נקודות אור אשר מציגה את הרוח של הלוחמים שלנו – בלתי ניתנת לשבירה, מעט מן האור שלהם מרחיק הרבה מהחושך.

כעת אענה על שאלות. לאחר מכן, תעביר נציגת דובר צה״ל לתקשורת הבינלאומית, רס״ן קרן הג׳יוף, הצהרה בשפה האנגלית לתקשורת הבינלאומית.

שאלות ותשובות:

ש: מדוע צה"ל לא הוריד את המבנה בו נתקלו הלוחמים בעזרת חיל האוויר? מה הנסיבות לקביעת הירצחו של החטוף טל חיימי ז"ל?

ת: כל חלל אזרח, חלל חטוף, שאנחנו מכריזים עליו זה שילוב של מידע מודיעיני שמבוסס לפחות על שני מקורות. לא אפרט כאן, המשפחה מכירה את הדברים ומעבר לכך הדברים יוודעו לציבור בהמשך וכמו כל נושא החטופים - קודם כל המשפחות ולאחר מכן התקשורת.

לגביי השאלה על הקרב בסג'עיה, הדברים היום נאמרו במהלך היום, תדרכנו את הכתבים ואענה על זה שוב, אנחנו מפעילים אש בסג'עיה כל פעם שאנחנו יודעים שיש מטרות טרור לפני כניסה של לוחמים אנחנו מפעילים אש. המרחב הוא מרחב חשוד, חלק מהלחימה בסג'עיה שהיא מעוז טרור של חמאס מזה הרבה מאוד שנים בוודאי עכשיו, היא משלבת גם כניעה של מחבלים, היא משלבת גם הריגה של חוליות טרור שיוצאות מתחת לקרקע וזאת הדרך - השילוב בין פעולה קרקעית לפעולה אווירית. כמובן שאם היינו יודעים לפני כמה ימים שבבניין הזה והזה יש מחבלים בוודאי שהבניין הזה היה נופל. כשאתה נמצא בשטח עם כוח קרקעי ונתקלים במחבלים, או נכנסים למבנה ונתקלים במחבלים אז מבצעים את הפעולה. מהרגע שנתקלו במחבלים בתוך המבנה אי אפשר לתקוף את המבנה, הגיעו כוחות החילוץ, ביצעו את מעטפת החילוץ, היה כוחות אוויריים שנתנו את המעטפת, ככה אנחנו פועלים באופן הזה בכל המרחבים שלנו ברצועת עזה.

ש: האם מארב מתוכנן כזה הוא משהו שאפשר לזהות טוב יותר? האם יש דרך אחרת, זהירה יותר, להכניס את הכוחות לתוך מרחב צפוף? לגביי החטופים - האם יש לצה"ל מודיעין על מצבם של החטופים שנשארו בעזה?

ת: כל אירוע מבצעי שלנו בסוף גם מחייב תחקיר מבצעי, מכל דבר יש מה ללמוד. אני חושב שאנחנו פה בשלבים מאוד ראשונים אנחנו תוך כדי לחימה, גם כוחות גולני נלחמים עכשיו, מה שהיה אפשר בוצע תחקיר, היה שם גם מפקד האוגדה, היה שם גם אלוף הפיקוד, על מנת להבין את הלקחים הראשונים ומה אפשר כבר היום בלילה, היום לשפר בכל המרחבים שלנו. ככה אנחנו פועלים זה ההגיון שלנו, מעבר לזה יוודע בהמשך, ילמד בהמשך, אני עוד לא יודע את כל הפרטים של האירוע הזה מוקדם להגיד.

לגביי מצב החטופים - אנחנו מבררים את זה מסביב לשעון. המפקדה של ניצן אלון עוסקת בעניין הזה יחד עם אמ"ן ושב"כ מסביב לשעון, מגבשים תמונה, כל פרט שאנחנו מקבלים הוא קודם כל למשפחות ואז לתקשורת.

ש: האם יש הערכה מחודשת לגביי משך הזמן שיימשך טיהור סג'עיה וג'באליה?

ת: השתלטות על המרחב - המרחב השתלטנו עליו. לא חושב שאני לפחות לדעתי לא אמרתי השתלטות בימים הקרובים. הלחימה באזורים האלו של מעוזי הטרור, התכלית שלהם בסוף היא להגיע לנקודה שבה עיקר תשתיות הטרור הושמדו, עיקר חוליות המחבלים נהרגו ואיפה שהייתה יכולה להיות גם כניעה של מחבלים, זה לא דבר מחייב, אבל איפה שהייתה יכולה להיות כמובן שזה דבר מאוד מאוד משמעותי. אני לא רוצה פה, יהיה לא נכון ולא אחראי לנקוב במספר ימים. דבר אחד שיהיה ברור - אנחנו נחושים להילחם בסג'עיה מול מחבלי החמאס, נעשה כמה זמן שיקח לנו ומה שידרש על מנת להיות נחושים ולהגיע למצב שאנחנו את המרחב הזה פירקנו מטרור, למה? כי בסופו של יום, מהצד השני של הגבול, יש יישובים שאנחנו מתכוונים להגיד להם שאת האיום טרור שהיה בצד השני של הגדר - חיסלנו.

ש: דו"ץ בערבית מפרסם שחמאס משגר רקטות מאזור הומניטרי - צה"ל יפעל גם שם? אתה יכול לאשר את הדיווחים על שאיבת מי ים למנהרות בעזה?

ת: לגביי הסוגייה של של שיגורים מאזורים הומניטרים - בכל פעם שיש אירוע כזה אנחנו מזהים אותו, אחת ליום אחת לכמה ימים שאנחנו מזהים אותו. קודם כל אנחנו שמים את הדבר הזה אל מול העולם, להראות איך ארגון חמאס מנצל חלק מהאזורים ההומניטריים, מתקנים של אונר"א, מבתי סםר וכנ"ל, קודם כל שהעולם יראה איך הארגון הזה פועל. שתיים, אנחנו מסכלים את האיומים בצורה חכמה, גם יודעים לפנות חלק מהאזורים האלו, גם יודעים לתקוף בצורה מתוחכמת לפגוע באיומים וכך נמשיך לעשות וטוב שדובר צה"ל חושף את זה בערבית, זה גם להראות את זה לעולם הערבי - איך פועל חמאס ועם מי יש לנו עסק.

לגביי הסוגיה של מי הים זה חוזר בכל מיני מקומות - גם בבינלאומי וגם נשאלנו על זה בישראלי. אנחנו משתמשים במגוון יצירתי של דרכים לפגוע במנהרות, חלק מהדרכים האלו הן פעילות טקטית, זאת אומרת שאנחנו משתמשים באיזשהו כלי שגורם למחבלים לצאת החוצה מהמנהרות וחלק מהדרכים הם להשמדה פרמננטית, שהמנהרה עצמה כתשתית לא תוכל לתפקד. כמה שיותר דרכים יותר טוב, וכך נכון לא נכון לתת את כל הפרטים לאויב, איפה ובאיזה צורה ובאיזה מקום. אנחנו צריכים להיות יצירתיים בעניין הזה ולהמשיך ולפעול לסיכול תשתית הטרור של המנהרות. זאת תשתית טרור רחבה מאוד, הם בנו תשתית אסטרטגית מתחת לחלק מהאזורים ואנחנו נדע לפרק אותה כדי שביום שאחרי לא תהיה תשתית כזאת באזור עזה.

ש: האם לצה"ל יש יכולות לפתוח במלחמה בשתי חזיתות בלי סיוע אמריקאי?

ת: אנחנו בצה"ל ערוכים כל הזמן ודיברנו על המוכנות שלנו בצפון והבהרנו את זה כבר בתקשורת. למעלה מ-50% מהמטוסים של חיל האוויר עם חימושים עליהם מוכנים לצפון. אנחנו אמרנו את זה - אנחנו ערוכים בכל עת לתקוף. זה חלק מהמוכנות הגבוהה שלנו בצפון ויש לנו גם הרבה מטרות לתקוף אם נידרש, זאת המוכנות הגבוהה שלנו. כל דבר אחר שאני אגיד מעבר פה אין לו תרומה. ההגעה של אמצעים נוספים כמובן תורמת יותר אבל המוכנות שלנו לצפון היא גבוהה מאוד ובכוננות מיידית.