מערכת את"צ

 

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי:

שבת שלום,

כוחות צה"ל ממשיכים בפעילות הקרקעית במרחב חאן יונס, ובמקביל נערכים להמשך הלחימה והרחבת הפעולה למרחבים נוספים ברצועה, בדגש על אזור הדרום. לאחר שאנחנו לקראת שלבי סיום בשלב האחיזה המבצעית בצפון, אנחנו עדיין בתוך דארג' תופאח, במקביל ללחימה נוספת בעצימות נמוכה יותר באזורים נוספים בצפון, וכמעט באחיזה מבצעית מלאה בצפון.

בימים האחרונים לוחמי צה"ל לחמו במרחב עיסא, בדרום העיר עזה. מתחת למוצב המרכזי של חמאס באזור, הלוחמים חשפו תוואי תת-קרקעי משמעותי. פרסמנו הערב תיעוד של כלב של יחידת עוקץ מתוך התוואי. צריך להגיד גם שיחידת עוקץ והכלבים שלה עושים עבודה מדהימה שמסייעת לביטחון כוחותינו בלחימה.

מדובר במנהרה שאורכה מאות מטרים והיא כוללת חדרי פיקוד ותקשורת. ככה מנהלים המחבלים את הלחימה וככה הם גם ניהלו את הלחימה ב-7 באוקטובר. התוואי הזה הושמד במלואו. כפי שאתמול השמדנו את המנהרות מתחת "רובע הבכירים", שגם מהם נוהלה הלחימה ב-7 באוקטובר, באמצעות 13 טון חומר נפץ, שהשמידו שלושים פירים, בו זמנית, בצורה מאובטחת.

אני נותן את המספרים האלה ואת סדר הגודל הזה, כי נדרש להבין מדוע לוקח לנו זמן. יש זמן שצריך לעבוד בו בשביל לעבוד מאובטח, לשמור על כוחותינו – לחשוף, לחקור, להוציא מחבלים מתחת לאדמה, להרוג אותם בתוך הפירים, למפות את הפירים, להכניס חומר נפץ ובסופו של דבר, לקחת מחמאס הרצחני את היכולת לנהל מולנו לחימה בתת-קרקע. וזה מה שעושים הלוחמים שלנו בגבורה, במקצועיות מאוד גדולה, וכך היה אתמול וגם היום, וכך נעשה גם בימים הקרובים אל מול תוואים משמעותיים נוספים.

הצגנו היום תיעוד ממצלמה שאותרה על גופת מחבל, ובֿה רואים כיצד מחבלי חמאס ממלכדים בתים ומטמינים מטענים בתוך שכונת מגורים. מחבלים בלבוש אזרחי, מגיעים כאשר הם כביכול אינם חמושים, ומטמינים מטענים במרחב אזרחי באופן מוסלק, כדי לפגוע בכֿוחותינו. הם יכולים לפגוע ככה גם באזרחים שלהם. זהו אתגר שאיתו מתמודדים חיילי צה"ל. זוהי הוכחה נוספת לאופן שבו חמאס משתמש בכֿסות אזרחית, והופך את הערים והשכונות לתשתיות טרור.

זה מורכב מאוד, זה מאתגר אותנו, אנחנו חייבים להיות זהירים יותר, לנוע יותר לאט, לירות לנקודות חשודות, וגם – אנחנו לוקחים את המצלמות של המחבלים בזמן אמת, מתחקרים, לומדים, מפיקים לקחים, מראים ללוחמים על מנת שנוכל להרוג יותר מחבלים, ולשמור יותר טוב על ביטחון כוחותינו.

בצפון, תקפנו היום שורת מטרות חיזבאללה בשטח לבנון ואתרים צבאיים שבהם פעלו מחבלים של הארגון. לאורך היום תקפנו מקורות שמהם זוהו מספר שיגורים לכֿיוון שטח הארץ. אנחנו ממשיכים לפעול בעוצמה בצפון. לצערנו, כתוצאה מאחד השיגורים נפל היום לוחם צה"ל בצפון.

דרום לבנון ימשיך להיות אזור לחימה שצה"ל תוקף בו בעוצמה גבוהה וימשיך כל עוד חיזבאללה פרוס בו ותוקף מתוכו. היום פרסמנו גם יירוט מוצלח של כטב"ם בשבוע שעבר. הכלי הזה היה בדרכו לשטח ישראל. הוא היה מעל הים, באזור לבנון, בדרכו לשטח ישראל, ויורט על ידי מטוס קרב בשיתוף כוחות חיל הים, וכל זה חלק מפעולה שאנחנו מיירטים בה כטב"מים.

לא כל דבר אנחנו חושפים באותו רגע, גם מטעמים של ביטחון מידע ואיסוף חומרים, הייעוד – לאן הכלי הזה היה צריך ללכת, אנחנו לא יודעים בדיוק להגיד אותו, אבל מה שחשוב זה שהשמדנו והפלנו אותו ונמשיך לעשות את זה, מול כל איום על מדינת ישראל.

חשוב הערב להגיד, שבהחלטת האו"ם, שעברה לפני מספר שעות והתקבלה במועצת הביטחון, עלתה הדרישה לשחרור מידי של החטופים ללא תנאים, ולאפשר גישה הומניטרית על מנת לטפל בצרכים הרפואיים של כל החטופים שמוחזקים בידי חמאס. אנחנו קוראים לקהילה הבין-לאומית, לארגונים הבינלאומיים - לממש את ההחלטה.

גם בערב שישי זה אנחנו לא שוכחים לרגע את החטופות והחטופים המוחזקים בעזה. השבתם הביתה היא משימה שעומדת לנגד עינינו כל הזמן. אנחנו נמשיך לפעול בכֿל המאמצים – בכל המאמצים, על מנת להשיב אותם הביתה - זוהי חובתנו. עם ישראל מחכה להם.

שאלות ותשובות

ש: שר הביטחון גלנט אמר היום שבקרוב סינוואר יפגוש את קני הרובים שלנו, איך ההצהרה הזו עולה בקנה אחד עם זה שמרבית בכירי חמאס לא חוסלו?

ת: יש את הנהגת חמאס הבכירה – זה יחיא סינוואר, זה מוחמד דף, זה מרוואן עיסא, יש עוד בכירים נוספים במעטפת, עוד מספר מפקדי חטיבות שאנחנו תופסים אותם כבכירים. חלק ממפקדי החטיבות חוסלו כבר, הראינו את החיסולים שלהם, אפשר לעקוב אחרי העניין הזה. התפקיד שלנו – הוא לחסל את כולם.

הדבר הזה מצריך מודיעין, אנחנו פועלים עם אגף המודיעין ושב"כ, יש להם צוותים על העניין הזה כל הזמן. ברגע שיש הזדמנות, מבצעים. גם לא כל דבר אנחנו מדווחים מיד, אנחנו מדווחים כשאנחנו יודעים. לדוגמה, הנהגת חמאס המדיני, סאמר סאראז' ואחרים – לקח זמן עד שחמאס דיווח שהם נהרגו.

לקח שבוע-שבועיים עד שהוא דיווח שהם נהרגו, ואכן זה היה אימות. ברגע שאנחנו נדע שהרגנו מישהו נדווח לציבור, אנחנו ממשיכים לעשות את זה מסביב לשעון, כך נמשיך לעשות. אנחנו נגיע לזה כשזה יקרה. הלוחמים שלנו פועלים במרחב חאן יונס, על מנת להרוג ולחסל טרור, לאתר את התת-קרקע, להפעיל את הלחצים.

הגדלנו שם כוחות, אלה הכוחות המיוחדים שלנו, הגדלנו גם את כוחות ההנדסה על מנת להתמודד עם תת-הקרקע, אנחנו נפעיל לחץ חזק מאוד על חאן יונס ואנחנו כמו שאנחנו מראים גם באזורים אחרים, אנחנו פועלים גם מתחת לתת קרקע, יודעים לעשות את זה עושים את זה ונמשיך לעשות את זה גם שם.

 

ש: לפי חשיפות המנהרות השבוע הולך ומתבהר כי לישראל לא הייתה שליטה מודיעינת מספקת במה שנעשה בעזה. האם אפשר לומר היום שתקיפת המטרו שהוצגה לפני שנתיים הרמטכ"ל הקודם הייתה כישלון מבצעי ובנוסף האם צה"ל ייסרב להפסקת אש שמשעותה הסגת הכוחות אחורה כפי שדורש חמאס?

ת: לגבי כל מה שקרה לפני 7 באוקטובר אנחנו מבינים שאנחנו נצטרך לתחקר את עצמנו ולהראות את זה לציבור. אנחנו מבינים שזה לא יקרה אחרי המלחמה, אמרנו את זה, אמרנו את זה פה, הרמטכ"ל אמר את זה.

הדבר הזה יקרה ברגע שמבחינה מבצעית נוכל להגיע לשלב שאנחנו יכולים להתחיל בו תחקירים. וזה יקרה, זאת החובה שלנו, אנחנו נצטרך גם להראות אחורה מה היה, מה חשבנו, מה אמרנו, מדוע הערכנו את מה שהערכנו, צריך להגיד שלא מעט מהתת-קרקע כולל המנהרה שאני חשפתי והראיתי לכם שהיו עליה הרבה שאלות, חלק מהאזורים האלו נתקפו גם בעבר ושוקמו ונצטרך להבין מדוע הערכנו ברמת הביצועים שלנו שהשיקום ייערך יותר זמן, ובפועל אנחנו רואים תשתיות תת-קרקעיות משמעותיות שהיו לחמאס, שירתו אותו בלחימה הזאת, זה דבר שמה שחשוב אותו כרגע בשלב הזה זה להשמיד את התת-קרקע ואחרי זה גם נתחקר את עצמנו מה ידענו מה לא ידענו בהקשר הזה.

לגבי השאלה שלך על הפסקת אש, מה שבטוח זה שאנחנו עכשיו ממוקדים בלחימה, אנחנו ממוקדים בלחימה, ממוקדים בפירוק חמאס שמביאה לזה, מביאה לפירוק חמאס כי אין דרך אחרת מאשר לפעול בתת הקרקע, לאתר את המחבלים, להוציא אותם החוצה, להרוג אותם, לאתר את הבכירים, לקחת להם את היכולות של תת-הקרקע.

זה עושים כשיש לוחמים בשטח. וכך אנחנו נמשיך להתנהל, בדרך שלנו, בתחכום שלנו, בזמן שלנו, באופן שבו נכון לנו וכך אנחנו נמשיך לעשות, ואם כמו שהיה בעבר וראינו שזה קרה בעבר, הדבר הזה מביא לתנאים טובים יותר לשחרור חטופים - זו המשימה שלנו לייצר תנאים שמאפשרים השבת חטופים או בפעולה מבצעית או בהפעלת לחץ על חמאס כמו שהייתה בעבר והביאה לעסקה. שבת שלום וערב טו.