מערכת את"צ

 

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי:

ערב טוב,

כוחות צה"ל מעמיקים את הלחימה. אנחנו עברנו ללחימה גם בדארג' תופאח, דראג' תופאח צמודה לשג'עייה והיא משלימה את הטיפול בג'באליה, בית חאנון, שג'עייה, דארג' תופאח. כולם נמצאים אל מול יישובי העוטף, ניר עם כפר עזה מפלסים אותם היישובים עלינו אנחנו רוצים ורואים עיצוב ביטחון בקו הגבול העוטף לתושבים, זה חלק מהלחימה שלנו בטרור אל מול המוקדים האלה, ואנחנו נוודא שמצב הביטחון יהיה אחר על מנת לאפשר לתושבים לחזור כשתגיע העת.

היום חשפנו שכוחות צה"ל פועלים ברובע הבכירים של חמאס בלב העיר עזה, מרוכזים במוסדות ההנהגה המדינית והצבאית של חמאס. המרחב שימש כיסוי למאות תשתיות טרור שמוקמו בתוך מבנים אזרחיים. בפעולה של כוחות היבשה על בסיס מודיעין שהיה בידינו חשפנו מתחת לרובע הבכירים רשת מסועפת של תשתיות אסטרטגיות תת קרקעיות ששימשו את הנהגת חמאס - הנייה, דף ויחיא סינוואר כולם השתמשו בתשתיות האלו, השתמשו בהם גם בשגרה וגם בחירום, וגם בתחילת המלחמה ב-7 באוקטובר ניהלו משם את הלחימה.

מהתשתיות האלה הם יכלו לעבור ולהתפרס ברצועה, מתוך לב העיר עזה הרובע של הבכירים, הם יכלו ללכת לבית החולים שיפא וממנו לצאת במונית של אמבולנס, ולנסוע דרומה ולחזור חזרה לבית החולים שיפאא', להיכנס לרשת, לעבור, לצאת דרומה, לצאת צפונה ולנוע עד אזור בית החולים רנתיסי. 

הסיבה המרכזית שהתשתית והכניסה שלנו לשיפאא' הטרידה כל כך את בכירי חמאס - לא בגלל שהם הסתתרו שם, אלא שמפקדי הגדודים של החמאס והמ"פים של החמאס השתמשו בתשתית הזאת כדי לנהל את הלחימה בעיר עזה. הם ידעו שמה שיאפשר למפקדי החמאס בדרג של המג"ד והמ"פ לנהל את הלחימה מול צה"ל, זאת התשתית הזאת ולכשתשתית נשמטת מידיהם, הם נחלשים ולכן גם הכרענו את הגדודים במרחב הזה.

החובה שלנו לפרק את התשתית הזאת, היא לא רק עכשיו, היא על מנת שבעתיד לא תהיה תשתית טרור כזאתי שתאפשר למישהו להילחם נגדנו בצורה הזאת, ולנהל נגדנו לחימה, פיגועים ותכנון. בתוך התשתית הזאת מצאנו גם אמל"ח, וביניהם מצאנו גם חומר מודיעיני רגיש שאפשר לנו לקיים תכנון מבצעי ולהבין את התכניות של ארגון חמאס ואת המיקומים שלנו, והתכנון הזה כבר בא לידי ביטוי במטרות ובפעולה הקרקעית של צה"ל כעת.

בכך, השלמנו את חשיפת עיר הטרור התת קרקעית של חמאס בצפון הרצועה. אנחנו ננטרל אותה, נשמיד את כל התשתיות, נשמיד אותן במקומות האסטרטגיים שלהן, אנחנו נמשיך בפעולה הזאת גם בדרום הרצועה. אנחנו נגיע למסתורים התת קרקעיים של בכירי חמאס במרחב חאן יונס. 

אנחנו עכשיו הוספנו בימים האחרונים עוד חטיבה ועוד כלי הנדסה כדי לקדוח, לאתר, למצוא ולהילחם באותה תשתית תת קרקעית של בכירי חמאס במרחב חאן יונס. זו פעולה מורכבת, היא לוקחת זמן, היא לוקחת זמן גם בגלל ביטחון כוחותינו שמחייב אותנו כשאנחנו הולכים לפעול בתת קרקע, וגם בגלל שתהליך ההשמדה לוקח זמן ואנחנו נחושים לעשות את זה ככל שיידרש. הפעולה הקרקעית תימשך והתקיפות מהאוויר יימשכו בכל המרחבים שציינתי ובכל רצועת עזה, אנחנו תקפנו גם ברפיח. תקפנו מפקדים גם ברפיח ונמשיך לרדוף את הנהגת חמאס ואת בכירי חמאס בכל מקום ברצועת עזה.

פרסמנו היום עוד ממצאים מתחקיר האירוע שבו נהרגו החטופים, יותר סאמר ואלון ז"ל. אתמול איתרנו סרטון ממצלמת גו-פרו של כלב עוקץ אשר הקליטה את קולם של שלושת החוטפים, חמישה ימים לפני שנהרגו. זה מתרחש במהלך קרב שבו כוח של סיירת גולני נכנס להיתקלות במרחב לחימה בתוך קומפלקס בנוי, בתוך ההיתקלות הזאת הכלב נכנס קדימה על מנת לנקות את השטח, מחבלים יורים בכלב ומאז נשמעים קולות שביניהם כשאנחנו מנתחים את הסרט אנחנו מבינים שבקולות האלו שמענו את החטופים את שלושת החטופים בזיהוי קולי מלא, אנחנו מבינים שהם היו במבנה הזה, הוא מצוי כק"מ מהמרחב שבו קרה אותו אסון ואיבדנו את שלושת החטופים.

לאחר תחקיר ראשוני של הסרטון, אנחנו מעריכים כי המחבלים שהחזיקו בחטופים חוסלו במהלך ההיתקלות הזאת וזה מה שאפשר לחטופים ככל הנראה להימלט. משם הם יוצאים במסע גבורה של הימלטות, עד לאותה טרגדיה נוראית שעליה התמקדנו בתחקיר. מפקד פיקוד הדרום הציג אתמול לרמטכ"ל תחקיר של האירוע, הרמטכ"ל הנחה להשלים את התחקיר לאור הממצאים החדשים שאיתרנו רק אתמול והוא יסוכם בימים הקרובים. לכשיסוכם, הוא יוצג למשפחות יחד עם כל החומרים כולל הסרטון, נציג את הכל למשפחות, אנחנו חבים למשפחות האלו את הצגת האמת ואת הצגת התחקיר וכך יקרה, לאחר מכן מה שנמצא לנכון לשים בעובדות בפני הציבור והתקשורת אחרי שהמשפחות יראו ונכבד אותן ואת זכרן ומי שנפל באירוע הזה.

עלינו מוטלת האחריות ללמוד את לקחי האירוע ולעשות הכול, כדי שמקרה כזה לא יחזור על עצמו, ולייצר בפעולה הקרקעית שמתרחשת עכשיו את ההזדמנויות המבצעיות שיביאו לחילוץ חטופים. השבת החטופים היא אחת ממטרות המלחמה, צה"ל משקיע כוחות מיוחדים ומודיעין באיתור חטופים. זוהי משימה עליונה, גם הכוחות בשטח תודרכו איך לחפש חטופים, אנחנו נמשיך לעשות את כל המאמצים האפשריים כדי להשיב את החטופות והחטופים אשר מוחזקים בעזה. אנחנו מחבקים את המשפחות של החטופים וממשיכים ללוותן.

בצפון, תקפנו לאורך היום שורת מטרות חיזבאללה בשטח לבנון, מהאוויר ומהיבשה, בתגובה לשיגורים לעבר שטחנו. מדיניות האש נותרה ברורה, יורים לעבר כל איום בגבול, שוללים יכולות של חיזבאללה בשטח לבנון, במיוחד יכולות סמוך לגבול. דרום לבנון היום הוא אזור לחימה וימשיך להיות כזה כל עוד חיזבאללה פרוס בו ותוקף מתוכו כפי שהוא נוהג כעת. לא נשלים עם איום על ביטחון אזרחינו.

מתחילת המלחמה חיזבאללה גורר את מדינת לבנון ובפרט את תושבי דרום לבנון למדרון מסוכן. אנחנו נמשיך לתקוף ונהרוג כפי שהרגנו אתמול מחבלי חיזבאללה, בשטח נמשיך לתקוף ולהרוג בהם ככל שהם יתקפו אותנו, ככל שהם ייאיימו עלינו, ולא נאפשר להם לשהות סמוך לגבולינו.

הרמטכ"ל סייר היום בגבול לבנון, הוא פגש את לוחמי המילואים, אנשי המילואים היקרים נלחמים יום-יום בכל הגבולות וההתגייסות הרחבה שלהם ראויה לכל הקרה של מדינת ישראל. אנחנו פועלים ליצירת פתרונות לסיוע נוסף לאנשי המילואים ולתגמול ראוי לעשייה ההכרחית שלהם ללחימה, אנחנו פוגשים אותם ויודעים שהם זקוקים לזה וגם משוחחים עם המשפחות שלהם.

היום, יצאו גם לוחמי חטיבת הצנחנים להתרעננות אחרי שלחמו בגבורה ובעוז זה כמה שבועות בעזה. הערב הם הגיעו לעיר הבה"דים, שם יחדשו את הציוד האישי ואת ציוד הלחימה, יפגשו את ההורים ויצברו כוחות להמשך הלחימה. את התהליך הזה יעברו במדורג כל פעם כוח אחר לכנדרש על מנת לרענן את הכוחות שלנו ברצועת עזה.

שאלות:

ש: אני רוצה בראשתך לשאול אותך עוד פרטים על האירוע שבו שלושת החטופים נהרגו בשוגג - האם הכוח שחיסל שם את המחבלים שאז דיברת עליו שמע גם קריאות דומות בעברית כמה ימים קודם? הצילו או משהו כזה? האם אתם יודעים למה לא נערך חיפוש במבנה מיד אחרי חיסול המחבלים? ולמה חזרתם למבנה בימים האחרונים ואז מצאתם את הכלב? ובנוסף עוד משהו על האירוע הזה, האם באירוע הירי בחטופים המג"ד קרא בקשר ובצעקות לא לירות ביותם חיים ז"ל וקרא לו לצאת מהמבנה ובכל זאת הוא נורה?

ת: אתה נוגע בשאלות חשובות. אתמול הייתי בלילה מאוחר היינו בפיקוד הדרום עם הרמטכ"ל ואלוף הפיקוד, חלק מהשאלות האלו עלו לחלקם כבר יש תשובות האירוע שקרה לסיירת גולני זה אירוע שעדיין לא תוחקר, צריך לזכור שאנחנו מתחקרים כוחות שנמצאים במרחב לחימה. אנחנו הלכנו לתחקר את האירוע הזה בגלל שאנחנו מבינים את החשיבות ואנחנו להטמיע את הלקחים, הלכנו לזירת לחימה איפה שיש בה מחבלים ועשינו תחקיר עם זוויות של המיקומים וכן הלאה כדי ללמוד מהאירוע הזה ולהבין זה דבר לא מובן מאליו בתוך מלחמה, בתוך זירת לחימה מפקד אוגדה אלוף פיקוד עוסקים בעניין הזה על מנת שנביא את הלקחים בזמן אמת לכלל הכוחות אותה הגזרה, אולי יש שם עוד חטופים.

אותו הדבר מה שאתה שואל אותי על סיירת גולני, שפרקנו את הסרט הזה, צריך לתחקר את הסיירת את מפקד הכוח, להבין מה קרה, ברור לנו שבסופו של יום יש שם כלב, מה הסיבות שהשאירו את הכלב? אולי חששו שהבית ממולכד או לא ממולכד כל הדברים האלו חייבים להתבהר בתחקיר, בגלל זה הרמטכ"ל אמר נשלים את הפרטים. נשלים את הפרטים כמה ימים נאסוף את הפרטים, אנחנו מבינים את החשיבות של העניין הזה, נתחקר שוב נעביר את כל הלקחים קודם כל לכוחות והמשפחות ניתן להן את כל המידע את כל הסרטים את כל הידע ונעדכן את הציבור.

ש: האם הידיעות על חיסולו של מח"ט רפיח של ארגון הטרור חמאס נכונות? והאם צה"ל מתכוון להרחיב את התמרון הקרקעי גם לאזור רפיח מעבר לתקיפות מהאוויר?

ת: אני הדגשתי שאין חסינות לבכירי חמאס, להנהגת חמאס באשר הם בכל מקום. אנחנו תוקפים ברפיח לפני כמה ימים הרגנו שם מג"ד אנחנו נמשיך לתקוף, אני מדווח פה כשאני יודע שמשהו קרה ויש עובדות ברורות ואנחנו נדווח ונעדכן את כל אמצעי התקשורת כולם ביחד ודרך זה את הציבור, שהרגנו בכיר חמאס. לפעמים לוקח זמן לדעת שזה קרה, אנחנו ממשיכים לפעול כל הזמן מסביב לשעון לאתר אותם למצוא אותם ולהרוג אותם. זאת המשימה שלנו. 

ש: מתחילים לדבר על אופציה להפסקת אש ארוכה להחזרת עשרות חטופים. עד כמה זה יפגע במטרות הלחימה?

ת: אנחנו צריכים להפעיל את צה"ל. יש לו מטרות לחימה לפרק את חמאס, להשיב את החטופים, לייצר ביטחון לתושבים לפני שהם יחזרו, כל הדברים אנחנו צריכים לעשות ביחד, אנחנו גם מטפלים בגבול ההסברתי - למה אנחנו נלחמים בשג'עיה ובדרג' תופאח, בית חאנון. יש אנשים שלא מכירים את המקומות האלו ויש אנשים שגרים בצד השני של הגבול בכפר עזה, ורוצים לדעת שבמקום הזה צה"ל פעל נלחם תקף השמיד את הטרור .זה התפקיד שלנו.

בנוסף לדבר הזה יש לנו תפקיד לפרק את חמאס, כדי שלא יהיה גוף צבאי עם יכולת צבאית בתוך עזה ביום שאחרי, וברור לנו גם שהמאמץ העליון להשבת החטופים הוא עובר דרך כל מיני הזדמנויות, פעילות מבצעית, וכמו שראינו בעבר שהייתה עסקה וזה דבר חשוב מאוד, היא נבעה מתוך לחץ שחמאס ידע שאנחנו נחושים ולא נוותר, וחשוב שהוא ידע שאנחנו נחושים ושאנחנו נמשיך לעבוד בכל המרחבים, במרחב חאן יונס לא נזוז משם - להראות נחישות עכשיו למשך זמן. ואם יבואו אלינו והדרג המדיני יגיד לנו 'צה"ל תייצרו את התנאים' - אנחנו נדע לייצר את התנאים בכל שלב. אבל כרגע אנחנו ממוקדים בדבר אחד - בנחישות לפרק את חמאס, לייצר עליו את הלחץ הזה, לפרק אותו, להרוג מחבלים ולייצר תנאים להשבת חטופים. 

ש: יש שיחות על עסקה נוספת ומשפחת ביבס עדיין נמצאת באפלה לגבי מצבם של שירי והילדים, מה אתם יודעים לומר לגבי מצבם והאם הם או ירדן כלולים מבחינתכם בעסקה הבאה?

ת: אני לא מתייחס לפרטים, אני גם לא בקיא בפרטים שכאלו כמו שאתה מתאר. אני יכול להגיד לך דבר אחד, כשאנחנו מעדכנים את הציבור על חטוף או מקרה שאנחנו יודעים שיש חלל חטוף - זה רק כתוצאה ממידע מידע אמין שיש לנו.

כל עוד אין לנו מידע אמין ממספר נתונים אנחנו לא נבוא ונגיד למשפחה שום דבר. אנחנו נקווה שכולם בחיים. רק כשעומד בפנינו מידע אחר לכשיעמוד מידע, נציג אותו למשפחה ונגיד אותו לציבור כך אנחנו פועלים וכך נמשיך לפעול.

תודה רבה, ערב טוב.