מערכת את"צ

 

ערב טוב,

אנחנו נערכים לקראת מימוש השלב הראשון במתווה להחזרת החטופים. צה"ל, בשיתוף פעולה עם כלל הגופים הרלוונטיים, מנהלים הליך סדור לקליטת החטופים. מפקדות צה"ל השונות – באגף כוח האדם, והמפקדות המודיעיניות, השלימו בימים האחרונים היערכות למימוש המתווה, וממשיכים בפעילותם בשעות אלה. אנחנו ממשיכים בפעילות בשעות האלה להיערכות.

מוטלת עלינו החובה לעשות הכול להשיב את החטופות והחטופים, הקשישים, הנשים, הגברים, וכמובן את הילדים, הילדים שלנו, להשיב את כולם לביתם. מדובר בתהליך מורכב אשר עדיין איננו סגור ויכול לקחת זמן וּלהימשך בכמה שלבים. אני רוצה להדגיש את זה, זה עדיין לא סגור ויכול לקחת זמן עד שיסגר.

העיקרון המנחה שלנו היה ונותר עדכון משפחות החטופים תחילה, ולאחר מכן עדכון שקוף לציבור. הימים הקרובים יהיו מאופיינים ברגעים של הקלה, וברגעים של כאב. הם יכולים לכלול גם ניסיונות לטרור פסיכולוגי שיופעלו כנגדנו על ידי ארגוני הטרור.

הימנעו מהפצת שמועות וידיעות לא מבוססות – מדובר בדיני נפשות. הישמעו להודעות הרשמיות שיוצאות מטעם גופים רשמיים בלבד. אנחנו נקפיד לעדכן אתכם במידע האמין ביותר אחרי שנדע שהוא מבוסס, נעדכן אתכם במידע האמין ביותר.

הרמטכ"ל קיים היום הערכת מצב בפיקוד הדרום ואישר את תוכניות המלחמה ושלביה להמשך, ובפרט את המוכנות לימים הקרובים. הרמטכ"ל נפגש עם הכוחות הלוחמים וקיים שיח פיקודי עם מפקדי החטיבה בתוך רצועת עזה. קיימנו הערכת מצב טלפונית.

כל מפקדי האוגדות והחטיבות בשיח עם הרמטכ"ל, דיברו על ביטחון הכוחות, על ההיערכות המבצעית ועל איך אנחנו מתקדמים בלחימה על מנת להשיג את המטרות של המלחמה. יש בפנינו עוד לחימה ארוכה, ואנו נחושים להמשיך לממש את מטרות המלחמה כפי שהוגדרו – פירוק יכולות חמאס ויצירת תנאים להשבת חטופים נוספים.

אנחנו חושפים הערב תיעודים חדשים ומשמעותיים מתשתית הטרור התת-קרקעית מתחת לבית החולים שיפאא'. התגלתה בפנינו תשתית רחבה שלא רק נחפרה בשטח מתחם בית החולים, אלא ממש נמצאת תחתיו – אחד מהמבנים המרכזיים בקומפלקס של שיפאא'.

מה שחשפנו היום הוא למעשה חדרי מלחמה תת-קרקעיים עם תשתיות שנועדו לספק מקום מסתור מהם פועלים מחבלי החמאס. בסמוך למתחם הבית חולים חשפנו עוד שני פירים נוספים, אשר ככל הנראה מחברים את התשתית התת-קרקעית שמתחת לבית החולים החוצה לרחוב.

מתחת לבית החולים, למבנים סמוכים, אחד מהם, שנכנסתי אליו, הוא מוסד חינוכי. יש בו כיתות, על הלוח מילים באנגלית - שיעור באנגלית, בצד פיר עם רצפה שגולשת בצורה חשאית לתוך הקיר, ומשם יורדים במדרגות ונכנסים למנהרה שהולכת לבית החולים שיפאא' וממשיכה צפונה מבית החולים, בתוכה חדרי שליטה מרכזיים.

מחבלים, נכנסים לבית חולים, יוצאים במוסד החינוכי, ליד ילדים, משתמשים בהם כמגן אנושי, חשפנו את זה היום לעולם, נמשיך לחשוף ונמשיך לפרק את זה. כוחותינו ממשיכים לפעול במרחב עד להשמדת תוואי הטרור כולו. בפעולה הזו, בגלל זה חמאס נכנס ללחץ, איתרו את 'מערכת העצבים' הרגישה של החמאס, מוקד הפעלת כוח מרכזי ונכס אסטרטגי של הארגון – ואנחנו נשמיד את המנהרה.
 
בעורף, תמשיכו לגלות ערנות ולהישמע להנחיות המתעדכנות של פיקוד העורף – אסור לנו להיכנס לשאננות באף שלב.
 
עד כה, עדכנו את משפחותיהם של שלוש מאות תשעים ושניים חללי צה"ל שנפלו בקרבות על הגנת ישראל. אנחנו מלווים את המשפחות ומחזקים אותן. יהי זכרם ברוך.

שאלות תשובות

ש: גורם מדיני אומר שלא כל ירי כלפי כוחות צה"ל יחשב כהפרה של הפסקת אש. מה היה הקו האדום של צה"ל? בצוק איתן, בהפסקת האש, נחטף הדר גולדין, נרצחו ונהרגו 2 לוחמים, איך אתם נערכים אחרת להפסקת האש הזו? מה המסר שאתה רוצה להעביר לסינוואר לקראתה?

ת: אני רוצה להעביר מספר דברים ביחס לשאלה שלך. אנחנו קיימנו שיח של הרמטכ"ל עם כל מפקדי החטיבות. אני לא יודע מתי תיכנס הפסקת אש, אנחנו ניהיה ערוכים לעשות כל מה שצריך כרגע, אנחנו מתמקדים במלחמה.

מה שעשינו היום זה לחשוף מנהרות של חמאס ולהשמיד אותם, זה גם מה שנעשה השעות הקרובות ונמשיך לעשות עד שיגיע שלב שצריך לעצור בו. השלב הזה אם יגיע אנחנו נדע לבצע עצירה מבצעית. אנחנו צבא, נממש את מה שהממשלה תחליט, נדע להיאחז בשטח, לאפשר את התנאים להשבת חטופים - כי זה מטרה עליונה במלחמה הזו.

ולכן נדע לייצר לזה את התנאים המבצעיים, הם יהיו מורכבים, נדע להתמודד איתם, מפקדים בכירים עם שיקול דעת, עוסקים בזה הרבה. אנחנו ניהיה במצב שאנחנו מחזיקים תמונה מבצעית טובה של כוחותינו במרחב, יהיו לנו אתגרים, נדע לתת את המענה למשימה החשובה של השבת חטופים. עד שזה לא קורה - הכול ממשיך כרגיל. השמדת תשתיות טרור והמשך התקדמות במלחמה.

ש: איך צה"ל נערך לאפשרות שהפוגה תאפשר לחמאס להתארגן מחדש, והאם הפסקת אש תפגע אולי בהמשך התמרון של צה"ל?

ת: אמרתי ואני חוזר, חשוב שהציבור יבין - יש מטרת מלחמה - לפרק את חמאס, יש בפעולה קרקעית, אווירית, כוחות מהים. פועלים בכל הממדים. פעלנו בצפון הרצועה, נפעל בכל מקום בעזה שיש בו חמאס, יש שלבים למלחמה.

יהיו גם שלבים למתווה של החטופים והחטופות. אנחנו בצה"ל נדע לאחוז בשטח בצורה המיטבית ביותר על מנת לממש את המטרה של השבת חטופים. גם אם זה יאתגר אותנו במטרות אחרות - וכשהשלב הזה יסתיים, נחזור חזרה לשלבי המלחמה, להמשיך ולהתקדם ולהשיג את מטרות המלחמה.

ש: האם ישנו חשש שבכירי חמאס שעדיין ברצועה ינצלו את הפסקת האש כדי לברוח ממנה, והאם צה"ל ינסה למנוע זאת למרות הפסקת האש? האם החות'ים הם אלה שאחראים לכתמ"ם לאילת, והאם ישראל תגיב או שהם גם חלק מהפסקת האש?

ת: אנחנו בעדיפות עליונה - שמים על הכוונת את הנהגת חמאס, ואנחנו עושים את זה בתוך רצועת עזה, ונמשיך לעשות את זה בשלבי המלחמה, ונמשיך לרדוף אחרי הנהגת חמאס - מחבלי חמאס באשר הם בכל מקום.

לגבי הירי שהיה, ראינו עדות לכך שההגנה החזקה של ישראל, בהובלת חיל-האוויר בשכבות שלו, שכבות הגנה שונות, מטוסי קרב שיודעים ליירט איומים, שוב מיירטים איום שלא נכנס למדינה ולא מסכן את אזרחי ישראל, מיירטים איומים.

הפעילות החתרנית של החותי'ם ובמקרה הזה, כפי שיצא אתמול בארה"ב, מודיעין שנחשף שאומר שאיראן מממנת, תומכת את החות'ים באמל"ח ובפעילות מבצעית. הפעילות השלילית של איראן באזור הזה, שמובלה לירי של החות'ים, שמחמשת אותם באמל"ח ובמודיעין ומייצרת פעולות שמסכנות את האזור - זו בעיה עולמית, לא רק של מדינת ישראל.

הפעילות הזו, תכליתה להוציא אותנו ממיקוד בעזה ובמטרות המלחמה. אנחנו ממוקדים בעזה ומטרות המלחמה שלנו, נדע להגן על עצמנו ונגיב בזמן ובמקום שטנחנו נבחר.

לגבי הסכם הפסקת האש - אנחנו בצה"ל נכבד את הכללים שיסגרו בהסכם. ההסכם לא הוחתם, ועד שזה לא קורה זה לא קורה. זה יכול להיות מחר, מחרתיים ועוד הרבה זמן. צריל להתאזר בסבלנות. אחרי זה, נמשיך בשלבי המלחמה.