מערכת את"צ

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי:

ערב טוב,

צה"ל ממשיך בפעילות הקרקעית והתקיפות האוויריות בלבנון נגד יעדי טרור של חיזבאללה. אנחנו מתמקדים בפגיעה בפיקוד של הארגון ובגריעת והשמדת היכולות הצבאיות שלו, בדגש על היכולות האסטרטגיות, ובהשמדת התשתיות שנבנו בכפרים שסמוך לגבול ומאיימות על תושבי הצפון.

הערב ניתן לאשר כי בתקיפה האווירית שביצענו אתמול בצהריים, פגענו והשמדנו עשרות מפקדות תת-קרקעיות של חזית הדרום של חיזבאללה, ובהן היו המפקדים שמנהלים את הלחימה נגד ישראל בדרום, הם היו גם אחראיים על מימוש תוכנית "כיבוש הגליל". זו חזית הדרום של חיזבאללה, היא מורכבת משלוש יחידות – באדר, נאצר ועזיז. הנקודות מסמנות באופן אילוסטרטיבי את המפקדות התת-קרקעיות, בהם התחבאו מפקדי החטיבות, הגדודים והפלוגות של חיזבאללה.

לתיעודים המלאים

חיסלנו את מפקד מרחב ההתקפה של בינת ג'בל ומפקד הארטילריה במרחב, שהיו עתידים לפשוט על היישובים באזור דובב עד יפתח. בנוסף, חיסלנו לפחות 4 מפקדים בגזרת חג'יר שהיו אחראיים על הפשיטה של יישובי רכס רמים. חזית הדרום של חיזבאללה, תחת פיקודו של המחבל עלי כרכי - אותו חיסלנו יחד עם חסן נסראללה, פעלה לאורך שנים בשיטתיות ובנתה בדרום לבנון מערך מפקדות תת-קרקעי ממנו הם ניהלו את ההתקפות לעבר מדינת ישראל. המחבלים אותם חיסלנו אתמול, הם המפקדים והמחבלים שהיו עתידים ביום פקודה לחדור לשטח ישראל, לתוך יישובי הצפון, בכדי לרצוח ולחטוף אזרחים ישראליים. עד עתה ניתן לאשר כי בתקיפה חוסלו למעלה מחמישים מחבלים, מתוכם שישה מפקדים בכירים. זו פגיעה מורלית, פיקודית, מבצעית קשה במחבלי חיזבאללה.

אנחנו רואים אותה עכשיו בלחימה בדרום וזאת במקביל לפעולה שאנחנו ממשיכים לפעול קרקעית בדרום לבנון, מול התשתיות שחזית הדרום פרסה במרחב הגבול. הכוחות שלנו פועלים ומאתרים עשרות תשתיות לחימה תת- קרקעיות, שאינן חודרות לשטח הארץ, אנחנו חוקרים מנטרלים ומשמידים אותן.

הערב עדכנו שאיתרנו ונטרלנו מנהרה באורך כ-25 מטרים, אשר חצתה כעשרה מטרים את הגדר, ממרחב 'מרווחין' שבדרום לבנון לשטח מדינת ישראל, בסמוך לזרעית. בתיעוד שאתם רואים כאן ניתן לראות את לוחמינו – סורקים בתוך המנהרה; חדרו לתוך המנהרה, פשטו לתוך המנהרה ניטרלו אותה, ניקו אותה. והתוואי כפי שאתם רואים בקצה, היה היה חסום, ולא היה לו פתח יציאה בשטח ישראל. זהו תוואי שאיתרנו לפני מספר חודשים, אחזנו וחקרנו אותו באמצעים טכנולוגיים, לא נתנו לחיזבאללה לדעת זאת – וכעת - וכעת ניתן לאשר שאנחנו גם מנטרלים אותה.

אנחנו ממשיכים לסרוק את המרחב לאורך כל הגבול – גם בצד שלנו וגם בכפרים בלבנון. אנחנו סורקים במסרקות ברזל בכדי לחפש ולאתר תשתיות כאלה. בהמשך לשמועות בימים האחרונים על מנהרות חוצות בצפון, אני מדגיש כי - אנחנו לא יודעים על מנהרות חוצות נוספות מעבר למה שהראתי לכם עכשיו. אנחנו סורקים היטב, בכפרים, סורקים היטב לאורך הגבול, ואנחנו נמשיך בסריקות שלנו באופן מדויק, בשילוב כל האמצעים הטכנולוגיים שיש לנו. זה מה שיש לנו עכשיו, טיפלנו בזה ואנחנו נמשיך לפעול במרחב.

הכוחות המתמרנים בדרום לבנון תקפו עד כה בפעולות מהקרקע ובתקיפות מהאוויר, יותר מ-3000 מטרות של חיזבאללה, בהן מבנים צבאיים, אמצעי לחימה ותשתיות תת-קרקעיות. תשתיות מהן הוא תכנן לפשוט על יישובי הצפון. בכדי להמחיש את כמות אמצעי הלחימה שאנחנו מאתרים, הכוחות מצאו עד כה מאות טילי קורנט – מאות טילי קורנט. הכוחות נכנסים לשטח בליווי טנקים, וכלי הנדסיים, שגם אחרי שנה של לחימה שומרים על כשירות גבוהה, הודות לעשייה החשובה של אנשי אגף הלוגיסטיקה והטכנולוגיה הפועלים בתוך ומחוץ ללבנון. לכוחות מסופק גם מזון איכותי וטיפולי רפואי מציל חיים בשטח בכל נקודה. לצד הכוחות הקרקעיים, מטוסי חיל האוויר תוקפים מטרות בהכוונת הלוחמים בשטח ומסייעים להם.

כל הפעילויות שלנו הן חלק משינוי המציאות הביטחונית בצפון, כך שתושבי הצפון יוכלו לחזור לבתיהם במועד שייקבע על ידי הדרג המדיני.
היום חיזבאללה שיגר 110 רקטות לחיפה בשני מטחים. לוחמי ההגנה האווירית יירטו את מרבית השיגורים, למעט שתי פגיעות בשטח בנוי. הודות להתנהלות האזרחית האחראית והנכונה של התושבים, ישנם שלושה פצועים במצב קל. בהמשך לכך, קיימנו הערכת המצב, הוחלט על שינוי בהנחיות פיקוד העורף, כך שביישובי המפרץ בקריות לא יתקיימו מחר לימודים. ההנחיות המלאות נמצאות באתר פיקוד העורף.

אנחנו ממשיכים בלחימה ברצועת עזה, והשבוע התחלנו בפשיטה ממוקדת במרחב ג'באליה שבצפון הרצועה, במטרה למנוע את ניסיונות השיקום של חמאס ומול יעדי טרור, זאת נוכח מודיעין נוסף שאספנו. עד כה הכוחות חיסלו כמאה מחבלים, וממשיכים בפעולות בצפון ובדרום הרצועה.

אתמול ציינו את יום השנה לטבח הרצחני של החמאס. ביקרתי אתמול במוצבים נחל עוז וכיסופים ופגשתי תצפיתניות שהיו בשבעה באוקטובר, ומשרתות בצה"ל גם היום. הן סיפרו לי מה שעברו באותו היום, על האתגרים שהן חוות מאז ועל ההתמודדות עם השכול בעקבות החברות שלהן שנפלו בנחל עוז. הן אמרו לי שאנחנו חייבים לעשות הכל - הן הסתכלו עלי בעיניים ואמרו לי – אתם חייבים לעשות הכל כדי להחזיר הביתה את החברות שלנו – נעמה, לירי, אגם, קארינה ודניאלה שמוחזקות על ידי חמאס בעזה. אנחנו לא שוכחים את 101 החטופים והחטופות שלנו, ונעשה הכל בכדי להחזיר אותם.

שאלות ותשובות:

ש: האם יורשו של נסראללה, השם ספי עדין, אכן חוסל בלבנון?

ת: אנחנו תקפנו את מפקדת המודיעין בביירות במרחב הדאחייה. זו מפקדה של ראש מטה המודיעין, אבו עלי אבדאלה מותהאדה ויחד איתו אנחנו יודעים שהשם ספי עדין היה. תוצאות התקיפה האלה נבדקות עדיין. חיזבאללה מנסה להסתיר את הפרטים – אנחנו נדע ונעדכן את הציבור.

ש: לאחרונה גובשו ונידונו אצל ראש הממשלה תוכניות להעברת האחריות על הסיוע ההומניטרי ברצועה לידי צה"ל. מה עמדת הצבא בנושא? איך ההליך צפוי להתנהל? ושאלה נוספת – האם פעולות צה"ל כעת ברצועה מקדמות באופן כלשהו את שחרור החטופים?

ת: אנחנו עדיין ממשיכים בהנחיית הדרג המדיני להכניס סיוע הומניטרי לעזה. אנחנו עושים את זה בצורה סדורה ואנחנו מסתכלים כל הזמן על הניסיונות של חמאס לקחת את אותו סיוע ההומניטרי ולהשתמש בו. אנחנו פועלים במרחב, ואנחנו גם תוקפים את מחבלי החמאס. אנחנו עושים את כל מה שאנחנו יכולים על מנת שהציבור הפלסטיני העזתי יקבל את הסיוע, וזה לא יגיע לחמאס. יש עוד הרבה מה לעשות בעניין הזה ואנחנו פועלים בהתאם להנחיית הדרג המדיני בהקשר הזה.

לגבי הסוגייה של החטופות והחטופים. אנחנו עומדים ועושים אל מול המשימה והמטרה שהוגדרה על ידי הדרג המדיני - יצירת התנאים להשבת החטופים. חלק מזה, זה גם בפעולה הקרקעית, ואנחנו גם למדנו את הלקחים ממה שקרה ברפיח, בתל סולטאן ואנחנו ממשיכים לפעול כדי לייצר את התנאים להשבת החטופים, במקביל לפעולות נוספות שאנחנו עושים וכך נמשיך לעשות. המשימה של השבת החטופים היא בעדיפות עליונה כפי שהוגדרה במערכת ביטחון ואנחנו ממשיכים לרכז על הדבר הזה מאמץ גדול.

ש: למה בעצם במקום לחנוק את האויב ולא לאפשר להם לקבל את הסיוע ההומניטרי הזה, צה"ל מאפשר את הכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה? מה שלמעשה מגיע בסופו של דבר לאלו שהיו שותפים ללינצים בחטופים ובחיילים שלנו. שאלה נוספת – אנחנו כבר יותר משנה, למניינם לפחות, במלחמה, ועדיין יש טילים על אשקלון ושדרות, כמו שראינו אתמול גם לאזור המרכז. מתי תושבי הדרום יוכלו סוף סוף להיות בשקט ולהגיד 'זה מאחורינו'?

ת: טוב אודי, כמו ששאלת, אני עונה. המשימה לפירוק החמאס היא משימה מרכזית. אנחנו הכרענו את חמאס כארגון צבאי שיכול לעשות את השבעה באוקטובר. עכשיו יש גרילה שאנחנו נלחמים בא. היא נמצאת בכל מיני מקומות, גם בגאבליה. שאנחנו פועלים בא עכשיו, אנחנו מזהים בא, עושים פשיטות. ופשיטות של שתי חטיבות - מטפלים בה בצורה משמעותית מאוד עם הפעלת כוח גדולה מאוד ורצינית במרחב. עושים את זה גם ברפיח ועושים את זה במרכז הרצועה. בכל מקום שאנחנו מזהים את הגרילה ואת הניסיון של חמאס לחזור ולשקם את עצמו ואנחנו מונעים ממנו לשקם את עצמו, זו המשימה המרכזית שלנו.

בהקשר לסיוע ההומניטרי – זאת החלטה של הדרג המדיני. אנחנו פועלים בהתאם להנחיות, ונמשיך לפעול בהתאם להנחיות ולצד הדבר הזה, גם כשאנחנו עושים את ההנחיה הזאת, אנחנו מנסים לייצר מצב שבו מחבלי חמאס לא ישתלטו על הסיוע הזה.
זו פעולה קשה ואנחנו נמשיך לפעול בעניין הזה ולא נוותר.

תודה רבה.