מערכ את"צ

עדכון דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, יתקיים היום (שני), בשעה 14:50, ויועבר בשידור חי באת"צ.

צוהריים טובים,

הבוקר צה"ל יצא לתקיפה אווירית רחבה ויזומה, מבוססת מודיעין מדויק, לגריעת יכולות ותשתיות של ארגון הטרור חיזבאללה בלבנון. אלה תשתיות שחיזבאללה בנה לאורך שנים רבות עד כה החל משעות הבוקר הותקפו יותר מ-300 מטרות טרור ברחבי לבנון.

אנחנו ממשיכים לקדם הערכת מצב בנוגע לעורף כל העת. בשלב הזה אין שינוי בהנחיות, לצד זאת יש לשמור על דריכות וערנות. תמשיכו לנהוג באחריות והישמעו להנחיות פיקוד העורף כפי שעשיתם עד כה לאורך כל המלחמה. אלה הנחיות מצילות חיים.

אני רואה את ההתנהגות של תושבי הצפון, אלה הנחיות מצילות חיים, תמשיכו לנהוג באחריות. ההנחיות המלאות נמצאות באתר ובפלטפורמות הרשמיות. אנחנו ננקוט בכל אמצעי הזהירות הנדרשים ונעדכן בכל שינוי באופן מיידי. 

המראות שרואים כעת בדרום לבנון אלה פיצוצים של אמצעי לחימה של חיזבאללה אשר מתפוצצים בתוך בתים. בכל בית שאנחנו תוקפים יש אמצעי לחימה, רקטות, טילים, כלי טיס בלתי מאוישים שהיו מיועדים ומכוונים להרוג אזרחים ישראלים. 

הנה כאן על המסך אתם רואים דוגמה אחת מהתקיפות האחרונות. תקיפה של מבנה בכפר ג'אבל אל בוטם, בו נראים בבירור פיצוצי משנה רבים כתוצאה מפיצוץ אמצעי לחימה שהיו מוסתרים במבנה.

אנחנו ממשיכים לעקוב אחר ההערכות של חיזבאללה בשטח כדי להקדים ולסכל תקיפות לשטחנו ומרחיבים את ההתקפה בהתאם לתוכניות ובאופן שיטתי. אנחנו נערכים לתקוף בזמן הקרוב מטרות טרור באזור בקעת הלבנון והבקאע. חיזבאללה מאחסן שם אמצעי לחימה אסטרטגיים במבנים אזרחיים ועושה שימוש באוכלוסייה כמגן אנושי ומסכן אותה ביודעין.

אנחנו פועלים באמצעים אוויריים ומודיעין בכל עת כדי לאתר את אמצעי הלחימה, להשמיד אותם ולהסיר את האיום שהם מהווים על אזרחי מדינת ישראל, תוך צמצום הפגיעה באוכלוסייה האזרחית בלבנון ככל שניתן.

אני מזהיר את תושבי לבנון בכפרים בבקאע. זו אזהרה ממוקדת לתושבים בבקאע. התושבים הנמצאים בסמוך למבנים או בתוך בתים בהם מאוחסנים טילים ואמצעי לחימה תתרחקו מהם מיד. תתרחקו לשם ביטחונכם והגנתכם.

אתם רואים את הפעולה שאנחנו עושים כעת בדרום לבנון. חיזבאללה מתכוון לשגר את אמצעי הלחימה האלה לעבר שטח ישראל ואנחנו לא נאפשר את זה.

תתרחקו מהם לשם הגנתכם. חיזבאללה משקר לכם ומסכן אתכם. השמעו לאזהרות ולמסרים שיועברו על ידי צה"ל לשם ביטחונכם וביטחון משפחותיכם. 

אזרחי ישראל, צה"ל עושה ויעשה הכול כדי להגן עליכם. אנחנו ממשיכים לקדם הערכת מצב ונעדכן אתכם בכל התפתחות.

שאלות ותשובות:

ש: האם צה"ל נערך לאפשרות של התרחבות הירי למרכז הארץ?

ת: אנחנו עוקבים אחרי הערכות חיזבאללה ומקיימים הערכת מצב מתמשכת. לא מזמן קיימנו אחת כזאת בראשות הרמטכ"ל. אנחנו נקיים עוד אחת כזאת בשעות הקרובות. אנחנו בוחנים את המצב בעורף ואת המצב של חיזבאללה ומתאימים את תוכניות ההתקפה שלנו, נמשיך לפעול ונעדכן את הציבור באופן מיידי.

ש: האם אפשר להכריע את חיזבאללה מהאוויר או שנצטרך כניסות קרקעיות?

ת: לנו יש תוכנית מלאה שהצגנו אותה היום. אנחנו מממשים מבצע אווירי רחב מאוד. אנחנו נמשיך לפעול על פי התוכניות. יש לנו משימה אחת להחזיר את תושבי הצפון בביטחון ואנחנו נעשה לשם זה כל מה שנדרש.

ש: עד מתי יימשך המצב המיוחד בעורף בצפון הארץ? והאם זה נלקח בחשבון בקבלת ההחלטות הצבאיות?

ת: אני יודע שהמצב בצפון לאורך כבר הרבה מאוד חודשים הוא מצב קשה מאוד לתושבי הצפון. המצב המיוחד בעורף בימים האחרונים גם כן קשה, אבל התפקיד שלנו זה לשמור על התושבים. פיקוד העורף מקיים הערכת מצב, אלוף פקע"ר מקיים בשעה זו הערכת מצב בפיקוד. אנחנו עוקבים אחרי המצב וכמובן נעדכן את הציבור בכל שינוי.

ש: האם הקריאה לתושבים בדרום לבנון להתפנות נועדה כדי להכין לתמרון קרקעי של צה"ל?

ת: אנחנו הזהרנו היום בפעם הראשונה בצורה הזו את תושבי לבנון ואני הזהרתי כעת את תושבי הבקאע לקראת תקיפה ממוקדת שאנחנו נעשה בבקאע. המשימה שלנו היא להחזיר את תושבי הצפון בביטחון לבתיהם ואנחנו נעשה לשם זה כל מה שנדרש.

ש: שר הביטחון הצהיר על ימים מתוחים בעורף, מה הם הצעדים הפרקטיים שעל הציבור לנקוט? והאם יש צורך להיערך בציוד חירום?

ת: הכול נמצא באתרים הרשמיים של פקע"ר. אנחנו מעדכנים את ההנחיות בהתאם לתמונת המצב. אנחנו מקיימים הערכת מצב שוטפת ואנחנו נעדכן את הציבור, אני אעלה כאן לעדכן, באופן מיידי וברור בבהירות מלאה. אנחנו נוקטים בכל צעדי הזהירות הנדרשים, אנחנו עם אצבע על הדופק כדי לשנות את הדברים באופן מיידי ולעדכן אתכם.

ש: מה יש בבתים שהתבקשו להתפנות? רקטות ארוכות טווח? טילים מדויקים? האם תוכל לפרט על סוגי האמל"ח המוחזקים בבתים?

ת: אני פרסמתי היום דוגמה אחת שבה תקפנו טיל שיוט שיכול להגיע לטווח 200 ק"מ עם ראש קרב של 300 ק"ג. בבתים בדרום לבנון יש טילים, רקטות, כלי טיס בלתי מאוישים, טילי שיוט. בבתים בבקאע שאנחנו עתידים לתקוף יש טילים, כלי טיס בלתי מאוישים, ואנחנו נתקוף אותם לפני שהאמצעים האלה יאיימו על אזרחי מדינת ישראל.

תודה רבה, אנחנו נחזור ונעדכן בכל התפתחות.